[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten problee : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 19:45

W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten problee

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten problee

Berichtdoor MichaelD » 07 jun 2022, 22:36

Beste,

Koppeling is vervangen.
Hierbij is de hulpkoppelinscylinder ontkoppelt, de hydraulic slang dus.
Nadien vatje gevuld met olie en ontlucht aan nipple.
Auto had eerst koppelindspedaal zonder druk maar enkele keren met voet pompen en druk was weer daar en auto reed goed.
Auto gestalt enkele weken nadien terug willen rijden maaar pedaal terug tegen vloer. Duurde nu minuut pompen en druk was er weer.
Dit herhaalt zich telkens enkel het aantal keren pompen wordt meer en meer. En dacht ontluchten via beneden naar boven uit te voeren.
Uren geprobeerd via remklauw en met slang van klauw naar ontluchtingsnipple maar lukt niet. Na een tijdje wordt druk in die slang zo groot dat deze altijd losschiet.
Gevoel in pedaal is weinig druk soms komt hij paar cm e
Terug maar dit kan plots weer minder tot niets terugkomen.

Dan maar geprobeerd via drukvat en via bovenaf ontluchten. Zolang er ongeveer 1 bar druk op het vatje zit voelt pedaal perfect aan.
Heb ondertussen een dag lopen onluchten maar geen effect dus.

De cylinder onder pedaal lekken visueel niet en vatje is ook nooit plots leeg.

Nog een iets: vatje is ook leeggekomen door steken van nnieuwe remmen en slangen rondom.

Is er iets wat ik kan proberen?
Ik lees vaak dat olie van onder naar boven pompen lukt mmet oude oliesmeerkan en slang.
Nochtans lijkt er veel tegendruk hier... Slangen houden niet eens je ziet ze letterlijkndat er druk op komt.

Mvg en bedankt
MichaelD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 jun 2022, 16:09
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten pro

Berichtdoor Weizengelb » 08 jun 2022, 21:15

Hoi Michael,

ze zijn inderdaad lastig te ontluchten maar als er dan eenmaal wat druk is moet het verder vanzelf gaan. Wat vooral raar is is dat wanneer het goed is en je de auto een tijd laat staan dat er weer lucht in zit. Ik zou dan toch aan een lekkende cylinder denken onder op de bak (nemercilinder).

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten pro

Berichtdoor MichaelD » 09 jun 2022, 10:54

Dacht eerst ook aan slechte piston. Maar ik heb nooit leeg vatje gehad of plas onder de wagen.
Ik hoor van iemand dat je beter kan ontluchten door de cilinder af te nemen en de piston met tool terug te duwen en dan ontluchten. Hij zegt dat door slijtage gaffel etc.. De piston niet 100procent naar 0positie komt en dus altijd met luchtopsluiting zit.
Iemand ervaring mee ?
MichaelD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 jun 2022, 16:09
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten pro

Berichtdoor RD500sec » 09 jun 2022, 18:34

Als je geen lekkage ziet, kan ook de cilinder bij het pedaal inwendig lek zijn.
Je kunt dan, als het pedaal nog halverwege hangt, door intrappen en laten schieten van het pedaal, de remvloeistof weer aan de juiste kant van de cup krijgen, je hebt na een paar maal weer druk op het pedaal, het pedaal staat weer boven.
Dan is het zaak (ook) de gever cilinder te vervangen of te reviseren.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten pro

Berichtdoor MichaelD » 10 jun 2022, 09:21

Wat zou kunnen verklaren dat dan er zoveel druk nodig is om olie van beneden door te pushen.
Je ziet zo vaak dat zelfs met simpele colaflesjes en olie erin en slang door de dop genoeg is.
Heb de slang nog zo goed mogelijk vast gezet zelfs. Maar had de indruk dat na paar keer pompen er meer langs de slangs liep dan dat er door hulpcilinder wou vloeien. Druk werd altijd zo hoog dat het op de klauw loskwam zelfs.
Mvg
Michael
MichaelD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 jun 2022, 16:09
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten pro

Berichtdoor Weizengelb » 10 jun 2022, 10:31

Hoi Michael, idd kan de gever van binnen vuil zijn aan de bovenkant en dan komt de zuiger niet goed terug boven. Idd kan de opening dan bedekt blijven. Al met al altijd goed om beide cyl tegelijk aan te pakken en ook zorgen dat de slang ertussen niet dicht zit. De lekkage hoeft maar klein te zijn, beetje lucht en al problemen. Ik had miet mijn flosse ook vaker koppelingspedaal problemen, heb zelfs ooit de pedaal aan mijn voet gebonden om thuis te komen :grin:

Je kunt ook de excenter aan de pedaal bijstellen maar dat moet je niet zo maar doen, eerst de rest oplossen.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten pro

Berichtdoor MichaelD » 12 jun 2022, 15:59

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de werkcilinder aan de versnellingsbak gedemonteerd en zat beetje vuilnoud vet in en denknl ook de rubber steekt niet ver genoeg uit op de piston.

Enfin,
Omdat bij ingedrukte pedaal er geen olie uit de slang lekte dacht ik dat deze nog goed was.
Nu heb ik er eens wat druk op het remvloeistofvat gezet en gezien dat van 0, 6bar druk er toch olie begint te druppen. Dus de hoofdcilinder sluit af tot een 0,6bar komt op het olievatje.

Is deze dan ook defect?
Mvg

Michael
MichaelD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 jun 2022, 16:09
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W110 200D koppelingspedaal tegen vloer... Ontluchten pro

Berichtdoor RD500sec » 12 jun 2022, 16:33

Na het lezen van je verhaal, denk ik dat je cilinder bij de bak toe is aan revisie, dan wel vervanging.
De cilinder bij het pedaal is dat waarschijnlijk ook, al is dat niet op basis van je laatste bericht.

Als het pedaal bovenin staat, in rust, dan wordt er een boring vrijgegeven en is de cilinder met het remvloeistofpotje verbonden, er kan dan vloeistof (drukloos) naar de cilinder lopen.
Tot de cilinder “vol” met vloeistof staat voor de zuiger. (Dit is na het ontluchten de situatie)
Bij slijtage van de koppelingsplaat blijft het systeem vol met olie staan. De hulpcilinder schuift dan op door de slijtage, de vloeistof loopt na als het pedaal weer in rust is.

Staat het pedaal bovenin als je druk op het vaatje zet, dan zal de cup in de hoofdcilinder, als deze nog goed is, tegen de wand van de cilinder aan gedrukt worden en afsluiten. Dit gebeurd ook als je het pedaal indrukt en er drukopbouw is.
Is de cup versleten, wat aannemelijk is, zal er lekkage optreden.

Zet je druk op je vaatje als het pedaal (deels) is ingedrukt, dus niet helemaal in rust bovenin staat, dan zal de drukopbouw niet voor de cilinder, (eigenlijk voor de afdichting van de cup) maar erachter plaats vinden, de cup wordt dan van de cilinderwand af gedrukt, en zal lekken. Dit zal met een nieuwe cilinder ook gebeuren.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten