Hoi Allemaal,
De 200D motor loopt heel netjes maar... ik vind dat hij te moeilijk start. Ik had dat vroeger al wel vaak met versleten motoren maar nu dus weer, lang gloeien en nog niet starten, nog een keer gloeien en dan moeizaam eerst op 1 cyl. dan 2, 3 en dan pas starten en langzaam op toeren komen. Als hij dan loopt is alles prima. Ook warm sttart hij daarna wel goed.
De compressie zal wel niet helemaal als nieuw zijn (koud gemeten rond de 19-20 bar) maar ik weet niet zeker of het daar alleen aan ligt. De pomp heb ik netjes afgesteld op 26 graden voor OT maar de ketting is best wel wat versleten en gerekt (zo'n 7 graden rek op de krukas gezien).
Ik heb de originele 220D motor eens bekeken die ik net heb uitgebouwd. De compressie van de 220 motor is koud ook niet veel beter. toch startte deze motor altijd heel netjes, ook midden in de winter.
- startmotorcompressiemeten.JPG (777.79 KiB)
- 220Dcompressiekoud.jpg (557.66 KiB)
Dus bij deze motor de ketting eens bekeken. Nou deze is volgens mij nog als nieuw. Het is een IWIS ketting en er zit ook een nieuwe kettingspanner op. Hij staat in elk geval precies op OT.
- 220D motor
- ketting en nokkenasop tijd.jpg (725.46 KiB)
- 220D motor
- preciesoptijdkrukas.jpg (753.58 KiB)
Zou het slechte starten door de kettingrek kunnen komen? (de klepspeling schijnt ook al uit te maken dus 7 graden rek en te late nokkenastijden dus waarschijnlijk ook?)
Nou dat wil ik dus eens gaan uitsluiten. Ik heb een verzette nokkenas spie besteld om de nokkenas weer op tijd te kunnen zetten met een te lange ketting. Eigenlijk is dit natuurlijk een lapmiddel.
- IMG_6359.jpg (116.42 KiB)
- IMG_6360.jpg (228.32 KiB)
Ik kan beter meteen een nieuwe ketting monteren. Nu de ketting van de 220D motor nog zo goed als nieuw is kan ik mijn gekochtte nieuwe ketting ook wel op de 200D motor gebruiken...
Wordt vervolgd
Groeten Math