Zoals ik eerder heb vermeld in mijn logboek van de Marokkaanse W123 240D, heb ik besloten om mijn recente aanwinst, een W123 300TD op te gaan knappen in Marokko. Waarom niet hier zullen vast veel denken, nou:
- De auto is best wel een roestbak, al heb ik nog erger gezien. Voor Nederlandse maatstaven is de auto al best ver heen. Er zal voor honderden uren aan werk in zitten, wat met de huidige uurtarieven gewoon onbetaalbaar wordt. In een low/middle income country (LMIC), zoals ze dat zo mooi noemen in plaats van het woord ontwikkelingsland, is het nog goed te betalen voor ons ‘westerlingen’. Westerlingen tussen aanhalingstekens omdat opgegroeid ben in het Westen maar van Marokkaanse origine ben .
- Ten tweede, het motorblok loopt als een trein en olieverbruik en carterdruk is nihil. Volgens de vorige eigenaar is het motorblok gereviseerd, en kijkend naar hoe goed de auto start, loopt en trekt lijkt dit wel te kloppen (nog geen compressietest gedaan). Dat zet mij ertoe om toch de gok te wagen en deze auto cosmetisch aan te pakken. De lijst van zaken die aangepakt moeten worden is ontzettend lang, en ondanks dat deze auto in Afrika zal worden opgeknapt, zal dit toch een hoop geld kosten, maar ik ben verliefd geworden op deze tractor.
- Voorzijde 1
- thumbnail_IMG_9394.jpg (114.52 KiB)
- Voorzijde 2
- thumbnail_IMG_9396.jpg (113.76 KiB)
Deze eerste post gaat voornamelijk over het beschrijven wat de staat van de auto is op het moment dat ik deze had gekocht, inclusief foto’s en een video van de onderzijde. Details van de auto:
Het betreft een W123 300TD van het bouwjaar 1980, de tweede serie dus, met een blauw interieur en origineel eigenlijk een automaat. De auto is omgebouwd naar een handbak vier versnellingen. Andere opties zijn geen embleem op de achterklep, handmatig schuifdak en CV waarvan de leidingen op verschillende plekken zijn doorgeknipt en het is omgebouwd naar een elektrische CV (werkend) met alarm. De auto is erg lelijk, van binnen en buiten, maar heeft na mijn knip en plak werk toch wel zijn charmes. De mooie dingen zijn het lekker lopende motorblok, het mooie blauw dashboard zonder scheuren, APK tot juli 2024, vernieuwde voorophanging met bilstein schokdempers en het gevoel wanneer ik deze auto start en rijd.
Auto heb ik gekocht met de volgende gebreken:
Technisch:
- Niet werkende achterlichten
- Stuiterende auto waar je rugpijn van krijgt (veerbollen kapot)
- Intern lekkende niveauregeling pomp: kwam ik later achter na een lange rit met wat belading, het reservoir liep over van de zwarte olie
- Grote beurt en kleppen stellen onbekend
- Vast zittende remmen achter
- Niet werkende vacuümverstelling van koplampen
- Slechte steekassen met speling
- Klappen bij het schakelen
Carrosserie:
- Roest, roest en nog eens roest….
- Motorkap vergaan
- Bodem LV kan ik naar buiten kijken, a la Flintstones
- Gat in wielkast LA
- Lang gat in dorpel links
- Alle vier de deuren de deurbakken doorgeroest
- Gekit dak, ik houd mijn hart vast voor wanneer de hemel eruit wordt gehaald om de schuifdakbak te bekijken
- Roest in de dakkokers waar de achterklep gas stangen gemonteerd zitten
- Roest bij de achterlichten en bodem bij de achterbumper
- Aluminium sierlijsten allemaal geoxideerd, dit zal moeilijk te verhelpen zijn
- Rechter spatbord helemaal vergaan
- Opvallend genoeg is de rechterzijde nog best goed, wellicht zijn ze gestopt na het aanpakken van de passagierszijde?
Hieronder volgen wat foto's van de carrosserie:
- Roest motorkap 1
- thumbnail_IMG_9305.jpg (79.92 KiB)
- Roest motorkap 2
- thumbnail_IMG_9306.jpg (77.47 KiB)
- Roest wielkast LA
- thumbnail_IMG_9308.jpg (96.74 KiB)
- Roest deuren
- thumbnail_IMG_9310.jpg (102.66 KiB)
Op deze video kunnen jullie de onderzijde bekijken:
https://youtu.be/DJM287ZyJRw
Interieur:
- Doorgezakte bestuurderstoel
- Niet originele vloerbedekking
- Kapotte middentunnel bekleding
- Lelijke bekleding achterbak
- Missende bekleding en slot achterklep
- Missende originele auto matten met demping
- Deurrubbers niet allemaal meer lekker
- Missende interieur delen
- thumbnail_IMG_9313.jpg (96.23 KiB)
Overige:
- Verschillende sleutels voor de deuren, contact en achterklep
- Niet werkende achterruit verwarming
- Autoradio blijft altijd aanstaan, ook al is het contact uit
Als ik dit lijstje zo doorlees bedenk ik me wel even, waar ben ik in godsnaam aan begonnen . Helaas (of gelukkig) ben ik al begonnen, en is inmiddels de auto afgeleverd bij een carrosserie bedrijf in Nador, Marokko. Ik zal zo open mogelijk zijn over wat het me heeft gekost en waar ik ben geweest. Ik ben van plan om deze auto zelf te houden dus het gaat me niet om winst maken of iets dergelijks, zolang ik straks maar een auto heb waar ik blij van wordt als ik erin rijd en er naar kijk en het aan het eind geen fortuin heeft gekost (mag wel wat kosten natuurlijk).
Aanschaf in huidige staat (bij nader inzien wellicht iets te veel betaald, maar wilde graag een projectauto hebben): 2500 euro.
Afgeleverd bij Garage Hassan Peinture Autos au Four et Tolerie, hier kunnen jullie wat videos zien van zijn garage: https://www.youtube.com/@garagehassan-siam-5328/videos. Hij heeft recent nog een W123 200D aangepakt. Er komen blijkbaar regelmatig dus ook Lamborghini’s, Porsche’s, Land Rovers en andere dure meuk bij ‘m langs, dus het zal vast goed moeten zijn. Dit is dus geen goedkope garage naar Marokkaanse maatstaven.
Voor zover het eerste deel. In het volgende deel zal ik de zaken met jullie delen die ik al eerste heb aangepakt voor ik uberhaupt de reis naar Marokko heb gemaakt. Veel leesplezier en tot de volgende!