door RD500sec » 13 maart 2023, 11:59
Ik sluit me bij Wietse aan.
Je geeft aan dat de startmotor niet meer rond gaat, ondanks volle accu en startkabels naar de andere diesel, maar wat hoor je?
Als je de sleutel in de start positie draait, zou de startmotor minimaal een klik moeten geven, hoor je dat?
Dan zit het probleem in de startmotor. Probeer eens met een hamer een tik te geven als je de sleutel in de start stand draait. (Nee dat lukt niet alleen)
Hoor je geen klik uit de startmotor komen in bovengenoemde situatie, kijk dan naar het dunne draadje wat op het relais van de startmotor zit, zit het goed vast, geen corrosie? Meet eens of er spanning op komt met de sleutel in de startstand?
Het dunne draadje geeft het start signaal door van het contactslot naar (het relais van) de startmotor. Hierdoor schuift het kleine tandwiel van de startmotor in de starterkrans, waarna de startmotor gaat draaien.
Je kunt ook met een losse draad proberen op deze aansluiting en de + pool van de accu, of de startmotor dan wel zijn werk gaat doen. Versnellingsbak in zijn vrij en de handrem erop voordat je dit doet!
Werkt dit niet, check dan de dikke draad naar de accu op goed vast zitten en corrosie aan beide zijden, de kabel op de min pool van de accu aan beide zijden, en de massastrip van de motor/versnellingsbak aan beide zijden.
Als de kabels niet het probleem zijn, zal de startmotor defect zijn.
Werkt de startmotor wel met de losse draad, maar niet via het contactslot, is mogelijk het contactslot defect, of de draad naar het startmotorrelais.
Met vriendelijke groet, Richard