Deze auto heeft een poosje keurig gelopen, waarna er toch weer wat storing kwam. In een ander(mans)topic heb ik van Richard wat tips gekregen over de werking van het brandstofrelais en de transistorunit.
In elk geval kwamen we er achter dat het bprelais niet goed functioneerde. Geen signaal naar de brandstofpomp en een zeer moeilijke koude start. Eigenaar een nieuw relais besteld en vanuit Amerika (
) laten komen. Koude start was wel weer oke, hoewel de pomp niet geschakeld werd bij contact, maar goed bleef de auto niet lopen. Een beetje dan-wel-dan-niet zeg maar. Warme start is beroerd. (Kan aan Co liggen, nog niet gemeten sedert deze storing).
Ik stelde voor om het bprelais te verplaatsen, want dat zit bij zo'n G op een onmogelijke plek onder het dashbord. Dan kun je tenminste meten.
Ik ook voorgesteld bij de MB-boer een relais aan te schaffen, daar heb ik meer vertrouwen in dan in willekeurig iebeej.
IN elk geval, met het MB relais hebben we een goede koude start. Vaak een keurig lopende motor, maar net niet altijd. Het relais blijft bij lage toeren in- en uitklikken, terwijl de pomp permanent moet draaien.
Schema gezocht. Gemeten in de auto, met contact uit, op 1 en op 2/lopend. Voor zover we de waarden kunnen controleren en beredeneren komt er weing geks uit, op 1 na. Dat is het TD signaal. Schema op de werkbank nagemaakt. Relais doet wat het moet doen. Kwamen we niet verder mee.
Uitgesloten:
- stroomverdeler.
- Boordspanning.
- Contactslot.
- BPrelais.
ONtstekingsunit op aanwijzen van Richard vervangen voor een Hitachi. Daarmee wel een signaal op de pomp bij contact. Koude start perfect. Nog niet helemaal consequent lopen, het BPrelais blijft klikkeren.
Het TD signaal is stationair 10,2V, bij gas geven loopt het (het lijkt rechtlijnig) terug naar 8V ongeveer. Houdt je de motor iets op toeren, zeg maar 1500 of hoger, dan blijft het relais ingeschakeld, het klikkert dan niet meer.
Het TD signaal komt van de verdeler, via de transistorunit naar het bprelais, en heeft ok verbinding naar de toerenteller. De toerenteller hebben we kort gesloten, geen verandering, dus die heeft ook geen verkeerde invloed.
Deze auto heeft 2 voorschakelweerstanden naar de bobine. Hoewel we die doorgemeten hebben, toch kort gesloten, de hele ontsteking draait dan op 12V. Geen verschil, dus ook uitgesloten.
Tips zijn welkom.