Het is niet heel veel, mijn vrouw merkt het niets eens, maar ik wel. Vorige week tijdens de Heckflosser technische dag nog eens met Cor over mijn probleem gesproken.
Vandaag nog maar eens weer wat dingen gecontroleerd. Even de bougies eruit en de kleppen gechecked. Staan allemaal goed. Maar toen kreeg ik een ingeving, naar aanleiding van een verhaaltje van Cor op de Heckflosser dag.
Nog eens de krukas/nokkenas afstelling gecontroleerd. Een aantal jaren geleden heb ik de distributieketting vervangen.
Als ik nu kijk kom ik tot de conclussie dat the nokkenas achterloopt op de krukas. Een kleine 20 graden. En laat een (1) tand nu precies 18 graden zijn!!
Hier zie je met behulp van mijn cameraatje de voorste zuiger in bovenste dode punt. Het merkteken staat dan precies op 0 graden.
- IMG_4624.jpeg (2.58 MiB)
Als ik dan naar het merkteken op de nokkenas kijk zie ik dit:
- IMG_4626.jpeg (1.61 MiB)
Vervolgens draai ik de krukas door tot ongeveer 18 graden voorbij TDC:
- IMG_4621.jpg (2.77 MiB)
Als ik dan bij het merkteken van de nokkenas kijk zie ik dit:
- IMG_4627.jpeg (1.16 MiB)
Volgens mij betekent het dat mijn nokkenas 18 graden achterloopt tov de krukas!! Dat zou mogelijk een hoop verklaren.
De ketting is nieuw en heeft nog geen 10.000km gedraaid, dus ik kan me niet voorstellen dat er al teveel slijtage op is.
Ik heb nog wat nieuwe kettingschakelonderdelen liggen dus ik denk dat ik toch maar de boel een tandje ga verzetten. Voordat ik de eerste keer start even de motor een paar keer goed rondtornen op het handje zodat ik zeker weet dat er geen kleppen tegen zuigers stuiten!!
Wat denken jullie?
Jeroen