Zo daar zijn we dan weer. Ruim een half jaar later
. Korte update!
We zijn bezig de werkzaamheden aan de 230 weer langzaam op te starten. De bedoeling is hem deze winter naar de spuiter te krijgen voor de hele motorruimte, binnenkant motorkap en onderkant. Dan eerst weer terug en verder opbouwen. We moeten nog even goed nadenken over wat de juiste volgorde gaat zijn. In de tussentijd ben ik niet gestopt met het zoeken naar onderdelen en heb ik besloten toch ook een originele Tempomat in te bouwen. Wel erg lekker onderweg hoor. We hebben het recent voor een klant gedaan bij een 230 automaat, ook M115. Dus ik weet hoe het moet
In Europa werd de Tempomat alleen af fabriek geleverd op auto's met automaat en überhaupt niet op de 200 en 230 met M115. Echter in andere delen van de wereld is dit iets anders geweest. In Noord-Amerika was Tempomat standaard op de meeste Mercedessen, dit had te maken met de concurrentiepositie ten opzichte van de Amerikaanse autobouwers die dit soort accessoires standaard leverden in het duurdere segment. De 230 met M115 is in Noord-Amerika van 1977 tot 1979 geleverd en aangezien dit daar een instapmodel was, was Tempomat een optie die voor 196 dollar extra gekocht kon worden. Natuurlijk waren de meeste auto's die daar geleverd werden automaat, maar ook enkele handgeschakeld. Dit geeft wel redelijk aan hoe zeldzaam het is. 2 jaar geleverd als optie met meerprijs en de meesten waren automaat. Ten opzichte van een automaat met Tempomat is er niet heel veel anders bij een handgeschakelde auto. Er is een extra sensor nodig voor het koppelingspedaal met bijbehorende beugeltje met een extra stukje kabelboom. Dat zijn meteen de zeldzaamste onderdelen. Het extra kabeltje is een verloopstuk dat vanaf de remlichtschakelaar komt en is goed zelf te maken met originele stekkers. De hoofdkabelboom is verder dezelfde. Verder zijn de vacuümpot en computer anders.
Ik heb in de VS de computer met montagebeugel en het complete pedalenstelsel kunnen kopen met het o zo zeldzame beugeltje en het andere koppelingspedaal met lip voor de sensor. De schakelaar zelf heeft de reis helaas niet overleefd. Is niet zo spannend, want dat is een standaard schakelaar voor van alles. NOS Tempomatschakelaar uit Canada en een NOS kabelboom uit Duitsland. Kleine deeltjes, zoals een halgever voor op de teller en een stuurkolommanchet met extra uitsparing voor de schakelaar heb ik al liggen. Belangrijkste wat ik nu nog mis is de stelkabel specifiek voor M115. Dat zal niet meevallen. Ik vrees dat ik de eerder genoemde klant misschien wel de laatste kabel ter wereld heb verkocht, maar we blijven zoeken. Ook het beugeltje voor op het inlaatspruitstuk, waar de stelkabel vastgeklikt zit boven het gasmechaniek zullen we zelf moeten maken, als ik deze niet vind. Dit hebben we bij de andere 230 ook gedaan. Mocht iemand nog wat weten houd ik me aanbevolen. Nummer voor de kabel is A1233003430 en beugel A1150720440 of A1150720340