door RD500sec » 05 jan 2024, 21:25
Je kijkt een video over een C250 van 2012 en denkt dat dat hetzelfde werkt als een M102 die 30 jaar eerder is ontwikkelt?
De veer houd de ketting op spanning als de motor niet loopt, zodra de motor wordt gestart, en de oliedruk wordt opgebouwd, zal de oliedruk de ketting op spanning houden.
De spanner bestaat uit een huls die je in blok draait, en plunjer die je in de huls steekt, een veer die de plunjer op spanning houdt, en de dop die het geheel afsluit.
De plunjer wordt door de oliedruk op spanning gebracht, een klik systeem houdt de plunjer naar voren naar mate de ketting rekt.
Monteer je een nieuwe spanner, monteer je eerst de huls in het blok, dan de plunjer, de veer en de dopmoer met afdichtring. Dit geldt ook als je de oude spanner weer gebruikt. Je drukt dus de plunjer uit de huls, dan monteer je de huls en plaatst de plunjer en de rest in de huls.
Overigens kun je de kettingrek ook meten met de oude spanner.
Denk eraan om de motor alleen rechtsom te draaien, met de klok mee, anders kan je de geleiders beschadigen, geloof niet alles wat er op youtube wordt geplaatst.
Met vriendelijke groet, Richard