[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 300D 1980 80pk of 88pk : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 dec 2024, 16:42

W123 300D 1980 80pk of 88pk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 20 jun 2024, 19:27

Hallo leden,
Ik heb een Mercedes 300D W123 van 1980. Mijn vraag is nu is dit een 80 pk of een 88pk. Hij heeft grote gloeiers en is een langgloeier. Het onderblok heeft nummer 617 912 19 123614 datum fabrikage 18F80 18 juni 1980 dus. Er zit nu een 88pk brandstofpomp op. Motor liep niet mooi. Na controle was de ketting 6 graden opgerekt dus een nieuwe erin gezet. Vervolgens wou ik de branstofpomp weer goed op tijd zetten maar ik kreeg hem op de sleufgaten niet op 24 graden. Pomp bovenkant helemaal naar het blok toe net 22,5 23 graden. Dit vond ik vreemd. De pomp is er dus een keer af geweest. Ik ben bij wensink geweest om daar op dit chassinr te controleren wat voor pomp er bij hun in beeld kwam. En er kwam een 80 pk pomp bij hun in beeld. (motor nr hoort bij het chassis nr). Nu heb ik op dit forum gelezen bij boy dat een 88pk pomp niet past op een 80pk motor, maar hij zit er wel op. Nu zag ik dus bij erik dat hij een 300D had waarbij geen brandstof uit de pomp kwam, nadat ik die foto's had bekeken zag ik dat hij ook grote gloeiers had en 2 temperatuurvoelers 1 voor de meter en 1 voor het gloeirelais. Het ziet er precies zo uit als bij mij met nagenoeg dezelfde pomp er op rs 105 hij had 617 070 1901 ik heb 617 070 2101. Nu wil ik er nog een voorkamer uit halen om te zien of er een ronde of vlakke punt aan zit. Zijn er meer die ook een overgangs model hebben met langgloeier en toch 88pk. Motor loopt een beetje rauw bromt onder de 40 enorm in zijn 3 en onder de 50 55 in zijn 4. Ik moet natuurlijk de pomp nog beter stellen, misschien dat het daar nog beter van wordt maar vogens mij vast niet veel.
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 03 jul 2024, 17:40

Het is aardig rustig op het forum. Ik heb er nog geen voorkamer uit gehaald. Ik ben erachter gekomen dat mijn tank ook zeer vuil is. Nu had ik nog een sloper staan een 200D waar ik de tank uit gehaald heb en geprobeerd te reinigen. Ik heb er een halve emmer split met scherp zand in gedaan plus een heoveelheid water en vervolgens aan mijn betonmolen vast geknoopt zodat het mengsel de tank aan de binnezijde kon schoonmaken. Dit gaat zeer mooi hij werd mooi grijs van binnen, toch was deze tank niet zo goed meer er begonnen gaatjes in te komen waar het water al uit kwam dus deze tank kan op de schroothoop. Nu heb ik een hele mooie 80 liter tank gevonden op ebay, niet ver duitsland in. Deze opgehaald vandaag. Die ziet er van binnen nog echt als nieuw uit. Morgen Ga ik deze tank erin bouwen en vervolgens alle filters vervangen zodat de motor niet anders dan schone brandstof krijgt die hij makkelijk kan aanzuigen, Dan maar weer eens kijken hoe hij loopt
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 11 jul 2024, 08:30

Hallo iedereen,

Ik krijg een bericht dat niemand meer een bericht op dit forum kan plaatsen daarom zou het zo rustig zijn op dit forum. Iedereen krijgt de melding uw bericht bevat temin tekens. Dit had ik ook steeds. Ik heb toen onderaan in (plaats een reactie) een vinkje gezet bij URL´s niet automatisch omzetten. met deze blauw gevinkt lukt het wel om berichten te plaatsen
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 11 jul 2024, 09:07

Een bericht sturen via het forum naar beheer lukt mij ook niet, Wel verscheen en een email adres van het beheer die heb ik nu een bericht gestuurd. Hieronder een copie van dat bericht.

Hallo beheer,

Ik krijg een bericht van de leden dat niemand meer een bericht op dit forum kan plaatsen. Ze krijgen allemaal de melding uw bericht bevat temin tekens. Ik heb nu onder techniek een bericht geplaatst dat ze de URL"s aan moeten vinken en dan lukt het wel. Ik ben eigenlijk net begonnen met berichten plaatsen en kreeg ook de melding uw bericht bevat temin tekens, na wat vogelen met de blauwe vinkejes kreeg ik er dus een bericht op. Dit is waarschijnlijk voor die tijd niet zo geweest vandaar dat er al maanden geen berichten verschijnen. Zouden jullei dit na willen kijken zodat iedereen weer gebruik kan maken van het forum.
Een bericht naar beheer sturen via het forum lukt mij ook niet

vr.gr. Harmjan Ruben
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor MBreed » 11 jul 2024, 14:17

Overgang van 80 naar 88pk is september 1979 geweest. Het is dus gewoon een 88pk variant. Je motornummer is denk ik
617 912 10 123614 en niet 19 in het midden?? Zou 10 (handbak) of 12 (automaat) moeten zijn.

Ik krijg bij jouw motornummer inderdaad ook de pomp A 617 070 19 01, maar dat is een 88pk MW-pomp (dus nog het oude type, maar wel 88pk). De 80 pk pomp is de 27 01 of 07 01 op het einde.

Er is een overgangsperiode geweest.

De 80PK-Versie heeft een MW-Pomp, de 88PS-Versie van 09/79 tot 11/80 ook en vanaf 11/80 een M/RSF-Pomp.
Tot 08/80 werden de grote draadgloeiers gebruikt, en vanaf 09/80 de dunne snelstartgloeiers.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 788
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 11 jul 2024, 21:24

Bedankt Mbreed voor de info.

Nog een vraag over de pomp die Eric van brandstofpomp werkt niet Die heeft er foto's op staan met pomp nr 617 070 19 01 dat is dan zonder A maar dat is op de foto te zien al een nieuwe type pomp. Ik heb er dus ook zo'n pomp op zitten maar dan met nummers 617 070 2101 is ook nieuwe type pomp. Ondertussen heb ik er ook al een voorkamer uit gehad en deze hadden een ronde punt dus ben ik er wel zeker van dat het een 88pk motor is. Alleen vindt ik het dus raar dat bij wensink dus die oude type pomp naar voren kwam welke er dus waarschijnlijk niet eens op past omdat de smering anders gaat. Volgens wensink hoort pomp A617 070 2701 er op en deze zou omgenummer zijn naar A617 070 0701 dat zijn oude typen pompen. Volgens Boy uit berichten van ergens 2006 past een nieuwe type pomp niet op een motor waar het oude type op zit omdat de neus van de pomp langer is en de smering dan door de as van de pomp loopt. Aangezien wensink zegt oude type pomp hoort er op terwijl ik de nieuwe er op zitten heb vond ik dus vreemd.
Maar goed de voorkamer verteld mij zeker dat het een 88pk motor is. daar waar ik eerder opmerkte dat ik de pomp niet naar de 24 graden kon krijgen moet ik corrigeren, ik had de bout op de achterkant van de pomp niet losgedraaid wat ik nu ondertussen wel heb gedaan en nu kon ik de pomp wel op 24 graden krijgen. Toch loopt hij nog niet soepel nu heb ik 5 gereviseerde verstuivers besteld omdat deze toch ook niet helemaal fris zijn. Als hij dan nog niet goed loopt probeer ik nog een andere pomp dat wordt dan met nummers 617 070 2901 is volgens Wiebren dezelfde pomp en ik heb diezelfde pomp ook op mijn 300D motor van 1981 zitten. Als hiermee ook niet gaat lopen zoals het hoort zal de kop er wel af moeten. Al hoewel ik gisteren een compressietest heb gedaan komen alle cilinders op 29 a 30 bar uit alleen nummer 4 vanaf de radiateur doet er wat langer over om tot 29/30 te komen. Het is ook net als hij koud is dat hij beter loopt dan warm. Kleppen daarom vanmiddag gecontroleerd en staan allemaal goed 0,10 inlaat 0.30 uitlaat koude motor. Dus nog wel een lange weg te gaan maar ik zet door
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 11 jul 2024, 21:41

op deze manier de tank weer netjes gereinigd aan de binnenzijde alle roest verdwenen en weer mooi grijs van binnen
Bijlagen
102_6503.JPG
102_6503.JPG (1.09 MiB)
102_6503.JPG
op deze manier de tank van binnen gepolijst met split en scherp zand. De tank is er weer helemaal mooi van geworden aan de binnenkant
102_6503.JPG (1.09 MiB)
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor groove_champion » 11 jul 2024, 21:50

[quote="harmjanruben"]Hallo iedereen,

Ik krijg een bericht dat niemand meer een bericht op dit forum kan plaatsen daarom zou het zo rustig zijn op dit forum. Iedereen krijgt de melding uw bericht bevat temin tekens. Dit had ik ook steeds. Ik heb toen onderaan in (plaats een reactie) een vinkje gezet bij URL´s niet automatisch omzetten. met deze blauw gevinkt lukt het wel om berichten te plaatsen[/quote]

Hartelijk dank voor de tip :handgestures-thumbup: Ik kan nu eindelijk na maanden een bericht plaatsen :handgestures-thumbup: Ik denk dat het hierdoor dus niet mogelijk is voor een groot aantal gebruikers om berichten te sturen. Ik hoop dat een van de beheerders dit gauw oplost
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 11 jul 2024, 21:59

Ik denk dat de beheerders op vakantie zijn ofzo, ze moeten toch al lang wel gemerkt hebben dat er al maanden niets meer op het forum gezet is. Ik hoop ook dat ze het weer aanpassen zodat iedereen weer de ervaringen kan delen. Zegt het voort URL's niet automatisch omzetten aanvinken onder aan de bericht en dan verzenden.
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 11 jul 2024, 22:43

Je moet het blokje snel reageren niet gebruiken daar kun de de URL's niet aanvinken het lukt alleen bij Plaats een reactie dat blokje moet je gebruiken daar kun je URL's aanvinken
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor EeVeeWee » 12 jul 2024, 20:03

Bedankt voor de tip! :handgestures-thumbup:
EeVeeWee
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 25 sep 2022, 09:23
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 13 jul 2024, 08:52

dit zijn de foto´s van de brandstofpomp die in de topic van eric te zien zijn (brandstofpomp werkt niet meer) dat is zo te zien de 617 070 1901 zonder A , Dit is toch een m/rsf pomp?
Bijlagen
Schermopname (24).png
Schermopname (24).png (1.02 MiB)
Schermopname (25).png
Schermopname (25).png (1.22 MiB)
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor EeVeeWee » 13 jul 2024, 09:30

De site is duidelijk nog niet helemaal de oude....
Allerlei vreemde regels en een bestand bijvoegen is niet te doen.

[img]https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/aa571ede-f2b9-44d7-b7b0-7170150be9cb.jpg[/img]

[img]https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/88ed706d-2cf2-4767-a922-99094af91a6f.jpg[/img]
EeVeeWee
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 25 sep 2022, 09:23
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor MBreed » 13 jul 2024, 10:04

Oké ik ben even in WIS gedoken en heb een document opgeduikeld waar alle pompen met codering in beschreven staan, want ik kom er in de onderdelencatalogus ook niet meer uit.

De A 617 070 19 01, (de A hoort er altijd bij) is inderdaad een M/RSF-pomp.

De A 617 070 21 01 die jij hebt, is een landspecifieke M/RSF-pomp voor Zweden en Spanje.
Hij zou de codering PES 5 M 55 C 320 RS 105 moeten hebben. Staat op de pomp.

Deze is in de onderdeelverzorging uiteindelijk vervangen door de A 617 070 19 01. Deze zijn dus uitwisselbaar.


[b]A 617 070 21 01 | EINSPRITZPUMPE[/b]
SA/Komponente Benennung
12261 EINSPRITZPUMPE
12261/12 NUR FUER SCHWEDEN UND SPANIEN

Persoonlijk vind ik het forum nu waardeloos werken, want ik kan geen foto's of documenten delen zonder dat het totaal vervormd geplaatst wordt. Heb geen idee of het ooit nog goedkomt. Lijkt er niet op. Probeer me anders even een e-mail te sturen, dan kan ik je verder helpen met de documentatie. Stuur me dan ook even het chassisnummer van de auto. Alles aan elkaar geschreven:
m a x
b r e e d
@h o t m a i l . c o m
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 788
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 13 jul 2024, 12:59

De site werkt inderdaad niet mooi zo, ik ben erachter gekomen dat er nu 2 beheerders zijn jurgen en elgriffo ik heb ze beide al een persoonlijke mail via deze site gestuurd. Eerst had ik een mail gestuurd naar mezelf en die kwam aan alleen moest ik weer niet aanklikken dat hij ook een kopie naar mezelf moet sturen wand dan lukte het niet. Dus ik ga ervan uit dat ze jurgen en elgriffo wel bericht hebben gekregen maar ik krijg geen bericht terug. Er is dus iets aan de hand met de beheerders.
bestanden toevoegen lukt wel maar niet alle bestanden. de foto's die ik van eric wou toevoegen wilde niet als gedownloade foto. ik heb er eerst weer een schermafbeeling van gemaakt en toen lukt het wel. URL's wel eerst aangevinkt. De foto's komen er wat raar op maar als je deze met rechter muisknop gaat (opslaan als) dan kun je ze in downloads aanklikken en zie je ze weer gewoon allemaal zeer omslachtig maar goed. Ik vind het jammer dat deze site verloren gaat omdat er veel ervaringen op staan waar je wat aan hebt.
Ik ga proberen contact te krijgen met de beheerders zien wat er nog te redden valt.
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 13 jul 2024, 13:24

wat de brandstofpomp nummers betreft klopt het precies de auto komt uit spanje dus de pomp die er nu op zit hoort er op, maar ik ga misschien pomp nr 617 070 2901 dat is een rs108 volgens wiebren dezelfde als de 617 070 2101 rs105 alleen bedoeld voor een automaat. nu heb ik zelf nog een 300D handgeschakeld met de rs108 erop en nog een losse moter met handbak erachter ook met rs108 dus of die bedoeld is voor automaat begin ik te betwijfelen. Het kan natuurlijk dat beide handgeschakelde motoren al eerder een andere pomp hebben gekregen het is allemaal 40 jaar oud kan veel gebeurd zijn in die tijd. Ik heb het hier nog opgezet zodat iedereen de ervaring mee kan krijgen. Ik stuur nog wel even een mail met mijn chassisnr en verder auto gegevens
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 13 jul 2024, 13:29

pomp welke op de spaanse 300D zit
Bijlagen
102_6352.JPG
pomp welke op de spaanse 300D zit
102_6352.JPG (1.05 MiB)
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 13 jul 2024, 13:33

pomp die op mijn andere 300D uit 1981 zit en op de losse motorblok met handbak erachter zit dezelfde pomp op
Bijlagen
102_6355.JPG
pomp welke op mijn andere 300D van 1981 zit en op de losse handgeschakelde motorblok
102_6355.JPG (1.07 MiB)
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor harmjanruben » 13 jul 2024, 14:37

ik probeer nu contact te krijgen via klasseklasiek met jurgen Stroo. kijken of dat wat op gaat leveren
harmjanruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 apr 2016, 10:33
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 300D 1980 80pk of 88pk

Berichtdoor Hans000 » 14 jul 2024, 18:55

Misschien is hier iemand, die ook verstand heeft van het bouwen van website’s, om een helpende hand te reiken.
Groet Hans
Avatar gebruiker
Hans000
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 18 aug 2016, 20:57
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten