Dag Pietje, op het forum zijn er al meerdere topics aan dit onderwerp gewijd, maar het is altijd handig als de relevante info bij elkaar staat.
Hieronder een weerslag van mijn ervaringen met het importeren van een auto.
De vraag of het
financieel gezien verstandig is een auto (zelf) te importeren wordt beantwoord op de website van
www.zibb.nl :
Iemand heeft een uitgebreide website gewijd aan zijn
import-avontuur:
Voor
regelgeving surf je naar:
OF:
OF
Voor het maken van of annuleren van een
afspraak bij de RDW surf naar:
Op bovenstaande internetpagina is tevens een handig overzicht te zien van de
wachttijd per regio (voor het maken van een afspraak) bij een RDW-Keuringsstation, erg handig !
Voor info over een
1-dags-kenteken surf je naar:
Een
1-dags-kenteken kun je gratis aanvragen bij de RDW voor de dag dat je het voertuig ter keuring aanbiedt. Je mag met het kenteken van het huisadres naar het (dichtstbijzijnde) RDW-station rijden, en weer terug uiteraard.
Voor een link naar een actuele
BPM Afschrijvingstabel surf je naar
BPM is 42,5% van de catalogusprijs van de auto, de prijzen van de accessoires moeten daar nog worden bij opgeteld! Als een auto >9jr. en <25jr. is krijg je een korting op de BPM van 90%.
Om een
BPM-aangifteformulier te downloaden surf je naar :
Voor
aanbod in bijvoorbeeld Duitsland :
(en kies 'Uitgebreid' , dan zoeken in 'Duitsland' of een ander land.) OF
(alleen Duitsland)
Voor de
snelste route surf je naar:
OF :
Voor beide routeplanners geldt dat de (duitse)postcode al voldoende is om een route cq. de afstand te berekenen.
Voor een
slaapplaats onderweg in Duitsland surf je naar :
Alles en iedereen van 0 tot 75 jaar komt daar, voor minder dan 25EUR/nacht (prijs verschilt erg per locatie) inclusief ontbijt kun je er terecht, en er zijn er >400 verspreid over heel Duitsland ! Heb zelf erg prettige ervaringen met deze organisatie. (Oh ja, online boeken is mogelijk
)
Aanvullend:
1 - ALTIJD vragen of het maken van een
proefrit mogelijk is.
2 - Koop liever een auto met een
geldige TüV (Duitse APK). Deze is strenger dan de Nederlandse variant, al weten ze in Duitsland ook creatief met de regels om te gaan...
3 - Zoals algemeen bekend en al reeds meerdere keren op dit forum vermeld ziet het er
op de foto's (meestal) mooier uit dan in werkelijkheid. Houd er rekening mee dat je voor niets een stuk gaat rijden.Petrolgrun250 (Arno) is al 2x voor niets geweest, hij heeft er de laatste keer nog een topic aan gewijd.
4 - Zorg ervoor dat als je naar Duitsland gaat je eventueel
meerdere auto's kunt bekijken, maw: plan een route. bij de routeplanner van
Routenet (zie hierboven) kun je tot op staatniveau inzoomen (als je een volledig adres hebt) en print die plattegrond uit.
5 - Met een
5-daags kenteken (uitgegeven door de ADAC, duitse ANWB ) mag je 5 dagen onbeperkt door Duitsland toeren, en naar ik heb begrepen dekt de verzekering zelfs de hele EU. Toch zou ik proberen een voorlopige dekking bij je eigen verzekering te regelen voor het stuk van de Nederlandse grens naar huis.(Uit ervaring
weet ik dat GIO-verzekeringen in Almere bijvoorbeeld hier niet aan doet...)
6 - Ook als de auto nog (net) geen 25 jaar oud is loont het soms om toch alvast tot import over te gaan. Je dient de
BPM namelijk
binnen 1 jaar na import te voldoen. Als de auto bij import bijvoorbeeld 24 jaar en 6 maanden is en je geen BPM wenst te betalen, kun je de BPM-aangifte dus 6 maanden later doen, je mag in de tussentijd NIET met de auto rijden en ook mag de auto niet op de openbare weg staan, omdat je pas de autopapieren overhandigd krijgt als je BMP-aangifte gedaan is. Wacht je na import langer dan 1 jaar met de BPM-aangifte, dan zal je de auto opnieuw moeten aanbieden bij het RDW-keuringsstation.
7 - Je kunt ook
zonder afspraak bij een RDW-keuringsstation terecht, vaak is dat 's-morgens tussen 08:00-12:00. Vrijdag is een drukke dag, terwijl je maandagmorgen de minste tijd kwijt bent. (kan een paar uur schelen als je niet de enige bent...)
8 - Na keuring en de BPM-aangifte krijg je je
autopapieren binnen enkele dagen uit Veendam thuisgestuurd. met deze papieren kun je kentekenplaten
laten maken, zijn vaak binnen 2 dagen klaar.
9 - Voor een auto die bij keuring >25jr. is hoe je GEEN
verwijderingsbijdrage te betalen.
10 - Tenslotte zorg je dat je auto
verzekerd is en kun je met je nieuwe bezit gaan rijden.
11 - na enkele dagen ploft er een beruchte
blauwe enveloppe in de bus. In de enveloppe zit een brief waarin staat dat je voor je voertuig bent vrijgesteld van wegenbelasting. (als het voertuig >25jr. is)
Andere topics die over dit onderwerp handelen.
Informatie over keuring:
Volgens mij kun je pas autopapieren aanvragen als de BPM afdracht afehandeld is. Anders schors je de auto als die in Nederland is en wacht je tot die 25 jr. oud is.
Nog een
importavontuur van medelid Guus Fricke :
En een topic over de vraag of
importeren moeilijk is:
DISCLAIMER : De informatie zoals hierboven is zeker niet 'uitputtend' maar 'aanvullend' bedoeld, andere forumleden worden dan ook van harte uitgenodigd onjuistheden/omissies kenbaar te maken, bij voorkeur met bronvermelding. (Een internetlink bijv.)
De
Haringstad(groep) groet U en zegt:'Wat je van ver haalt is (soms) lekkerder'
<br><br>Bericht gewijzigd door: Motormongool, op: 2007/02/18 19:21