door patella902 » 28 nov 2006, 12:18
Dit las ik ergens op het web over de 200D en de 240D. Het lijkt erop dat de 240 inderdaad een opgeboorde 200 is. Gezien het produktie aantal, maar ook door zijn reputatie lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de 240 minder lang mee zou gaan.
"De op basis van de OM 615 ontwikkelde OM 616 was oorspronkelijk als de opvolger van de 200D en 220D gedacht maar werd ook al in de Streep-Acht naast deze varianten aangeboden. De vergroting van de cilinderinhoud werd bereikt door het opboren van het blok tot 91mm. De slag bleef met 92,4mm onveranderd. Daardoor verbeterde vooral het draaimoment dat met 24Nn meer belangrijk hoger lag dan bij de OM 615. Ofschoon ook de 240D geen stoplichtsprinter is (van 0 naar 100 in 24 seconden) beschikt de 240D voor dagelijks gebruik over een belangrijk beter prestatievermogen".
"In de zomer van 1978 werd de motor krachtiger en kreeg een vermogenstoename van 7pk tot 72 pk. Daartoe werden een aantal onderdelen veranderd waaronder de kleppen, nokkenas, voorkamers, inspuitpomp en inspuitventielen. De cilinderboring werd met 1 mm tot 2339 cm3 teruggenomen waardoor de cilinderinhoud nu in de fiscaal gunstiger 2,3 liter klasse lag. Daardoor steeg ook de topsnelheid van 138 naar 143km/h. Dat had wel zijn prijs: 300DM meer kostte deze nieuwe 240D. Met 454.780 eenheden is de 240D de meest populaire W123 geweest".
CU Theo