Hoi Paul,
Bedankt voor je reactie. Ik was allang blij met deze gemeten waarden. Met een kloppend hart (bij wijze van spreken) begon ik aan de meting en was erg verbaasd dat de waarden zo hoog en gelijkmatig waren. Zat nog even te twijfelen aan de nauwkeurigheid van de meter.
Ik heb de carterventilatie al een keer schoongemaakt en gemodificeerd. Op het plaatje zie hoe het bij mij zit.
Dat plugje nr. 1 gaat naar het inlaatspruitstuk en de andere ontluchting gaat via het luchtfilter. Die nr. 1 wordt altijd afgezogen, waarbij bij lage toerentallen verse lucht via het luchtfilter wordt aangezogen. Bij hoge toerentallen wordt de carterdruk ook via het luchtfilter weggeblazen/afgezogen. Dan wildie ook wel olie lekken via het luchtfilter.
Dat nr.1 ding zat eerst verstopt. Daar loopt ook olie in wat wat walmen. In latere modellen is daar een pijpje op gekomen zodat de olie er niet in kan lopen. Dat plugje met dat pijpje heb ik toen gekocht, maar krijg de oude plug er niet zomaar uit. Toen heb ik zelf zo'n pijpje er op gezet, met een doorlaat die net zo groot is als het orgineel (ca. 2 mm).
De doorlaat van nr. 1 heb ik dit weekend met kleppen stellen nog gecheckt. De carterontluchting zou dus moeten werken zoals het bedoeld is.
Ik heb nu de ventilatie die via het luchtfilter hoort te lopen omgeleid en die gaat nu naar een colaflesje. En daar komt dan weer geen olie in
Wel wat beige smurrie, maar dat is de moeite (olieresten met vocht volgens mij).
Ik heb overigens wel het idee dat de overload aan olie via mijn luchtfilter na langere ritten pas plaatsvindt.
Is de carterdruk overigens te meten?
<br><br>Bericht gewijzigd door: Marcel den Butter, op: 2006/11/30 00:22