[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic mogelijk? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:37

Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic mogelijk?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic mogelijk?

Berichtdoor MarceldB » 27 nov 2006, 23:35

Ik kan aan een goede M110 (280) motor komen met carburateur en elders aan een goede kop van een K-jetronic.
Is het mogelijk het carburateur blok om te bouwen naar K-jetronic? Wat in ieder geval anders is, is de kop. Verder zijn er bij de K-jetronic een aantal andere onderdelen anders, maar volgens mij zitten die buiten het blok gemonteerd.
Ik kan de K-jetronic van mijn huidige 280TE in ieder geval gebruiken voor de ombouw.
MarceldB
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic m

Berichtdoor jcruit » 29 nov 2006, 20:49

Leuk project Marcel! Ga je het zelf doen? Is je eigen blok versleten? Compressie gemeten?

Bekijk eens of zuigers etc. ook gelijk zijn. Dus niet alleen of de sensoren aan de buitenkant passen... Verder zou ik het ook niet weten.

Je kunt ook die carburateur nemen, was dat gas-injectie systeem ook niet nodig :P

Succes,

Jeroen
jcruit
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic m

Berichtdoor MarceldB » 29 nov 2006, 21:39

Tsja, ik heb zojuist de compressie gemeten met mijn nieuwe compressiemeter en de druk is verbazend genoeg bijna de max. fabriekswaarde (10-12 bar) en zeer gelijkmatig (max onderling verschil 1,5 bar).

cil. Druk (bar)
1-----11,6
2-----11,5
3-----11,4
4-----11,3
5-----11,5
6-----11,6

Dus zo als het er nu naar uitziet heb ik geen ruilmotor nodig. Maar dan vraag ik me wel af hoe het komt dat er olie in mijn luchtfilter komt. Je zou zeggen dat de carterdruk te hoog is.
MarceldB
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic m

Berichtdoor zilver101 » 29 nov 2006, 22:00

Probeer eens een lektest daarmee kun je konstateren of de compressie en olieschraapveren goed afdichten.
Dit geeft nl overdruk in het blok.
Als je de tester niet ergens kunt lenen kun ze hem ook zelf maken op de volgende manier.
Neen een oude bougie, haal het binnenwerk er uit en maak er een luchtslangbevestiging op.
Zet de te controleren cilinder in het bovenste dode punt (zuiger in de bovenste stand) met beide kleppen gesloten.
Blokkeer de krukas (sleutel of 4e/5e versnelling met handrem erop) zet nu lucht op de speciale bougie en luister aan de olievuldop/peilstokhouder.
Veel luchtgeruis geeft aan veel lekkage langs zuigerveren.
Suc6 Zilver101
zilver101
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic m

Berichtdoor MarceldB » 29 nov 2006, 22:23

Maar dan zou toch de compressie veel lager moeten zijn? Met de laagste waarde van 11,3 zit die maar 0,7 bar van de hoogste fabriekswaarde af.
MarceldB
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic m

Berichtdoor zilver101 » 29 nov 2006, 22:53

Dat is waar maar het ligt er aan hoe de compressie gemeten is??
Normaal is motor warm, starten (ongv. 5/6 omw) en aflezen,doe dit bij alle cilinders.
Door lang door te starten is de einduitslag te verhogen.
De fout die de meesten maken is starten tot de wijzer niet meer beweegt.
Zilver101
zilver101
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic m

Berichtdoor MarceldB » 29 nov 2006, 23:37

Er zijn tegenstrijdige berichten over hoe lang je de motor moet laten draaien. In de handleiding van de compressiemeter staat dat je net zo lang de motor moet laten draaien totdat die niet meer oploopt. In de werkplaats cd rom staat dat je 8 omwentelingen moet maken. Jij vertelt dan dat je max. 5 a 6 omwentelingen nodig hebt.

Ik heb met warme motor en geopende gasklep getest.

Wat is nu waarheid?????
MarceldB
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic mogelijk?

Berichtdoor Paul Snip » 30 nov 2006, 00:44

Hey Marcel, is het enige probleem met je motor dat je olie in je luchtfilter hebt? Dan zou je ook je carterventilatie eens na kunnen lopen.

Verder weet ik niet hoe zo'n originaliteitsfreak je bent. Maar er zijn ook erg mooie aluminium catch-can tankjes te koop. Deze vangen de olie uit je carterventilatie op. Ze worden vaak gebruikt bij de opgevoerde motoren om zoveel mogelijk verse lucht naar binnen te krijgen.

Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic mogelijk?

Berichtdoor Paul Snip » 30 nov 2006, 00:45

nog een voorbeeldje

Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic mogelijk?

Berichtdoor Paul Snip » 30 nov 2006, 00:47

Oh ja, dat compressie meten. gewoon starten totdat de meter niet verder omhoog komt. Met zulke waarden is je motor volgens mij nog niet versleten.

Koud of warm zal niet zo heel veel uit mogen maken.

Succes
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic mogelijk?

Berichtdoor MarceldB » 30 nov 2006, 01:21

Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie. Ik was allang blij met deze gemeten waarden. Met een kloppend hart (bij wijze van spreken) begon ik aan de meting en was erg verbaasd dat de waarden zo hoog en gelijkmatig waren. Zat nog even te twijfelen aan de nauwkeurigheid van de meter.

Ik heb de carterventilatie al een keer schoongemaakt en gemodificeerd. Op het plaatje zie hoe het bij mij zit.

Dat plugje nr. 1 gaat naar het inlaatspruitstuk en de andere ontluchting gaat via het luchtfilter. Die nr. 1 wordt altijd afgezogen, waarbij bij lage toerentallen verse lucht via het luchtfilter wordt aangezogen. Bij hoge toerentallen wordt de carterdruk ook via het luchtfilter weggeblazen/afgezogen. Dan wildie ook wel olie lekken via het luchtfilter.
Dat nr.1 ding zat eerst verstopt. Daar loopt ook olie in wat wat walmen. In latere modellen is daar een pijpje op gekomen zodat de olie er niet in kan lopen. Dat plugje met dat pijpje heb ik toen gekocht, maar krijg de oude plug er niet zomaar uit. Toen heb ik zelf zo'n pijpje er op gezet, met een doorlaat die net zo groot is als het orgineel (ca. 2 mm).
De doorlaat van nr. 1 heb ik dit weekend met kleppen stellen nog gecheckt. De carterontluchting zou dus moeten werken zoals het bedoeld is.
Ik heb nu de ventilatie die via het luchtfilter hoort te lopen omgeleid en die gaat nu naar een colaflesje. En daar komt dan weer geen olie in :S Wel wat beige smurrie, maar dat is de moeite (olieresten met vocht volgens mij).
Ik heb overigens wel het idee dat de overload aan olie via mijn luchtfilter na langere ritten pas plaatsvindt.

Is de carterdruk overigens te meten?

<br><br>Bericht gewijzigd door: Marcel den Butter, op: 2006/11/30 00:22

MarceldB
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic m

Berichtdoor jcruit » 30 nov 2006, 20:16

Ik zou me niet te druk maken Marcel. Hoeveel olie verbruik je? Die K-jetronics willen altijd wel olie in het luchtfilter krijgen, doen golfjes ook.

Groeten,

Jeroen
jcruit
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic m

Berichtdoor jcruit » 30 nov 2006, 20:17

Ik zou me niet te druk maken Marcel. Hoeveel olie verbruik je? Die K-jetronics willen altijd wel olie in het luchtfilter krijgen, doen golfjes ook.

Groeten,

Jeroen
jcruit
 


Antwoord:Ombouw M110 carburateur naar K-jetronic m

Berichtdoor MarceldB » 30 nov 2006, 20:21

Weet je, Jeroen, het is hoogst irritant. Het filter wordt er vies van en uiteindelijk lekt de olie uit het luchtfilter naar buiten.

Dus als het op te lossen is, ben ik blij.
MarceldB
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten