[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Fatal error bij starten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:42

Fatal error bij starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Fatal error bij starten

Berichtdoor BenzBaas » 26 nov 2006, 23:40

En toen liet de Benz mij voor het eerst staan...

Om 8.15u gewoon starten. Geen tekenen van stroomgebrek
Om 11.00u, voorgloeien normaal, daarna een soort van kortsluiting: alle metertjes beginnen te klapperen, startmotor loopt niet (helemaal niet). Wel vreemd tikken te horen. Na een poging of 4 accu leeg, totaal leeg. Startkabels, hulpauto (ook een zware diesel): nog steeds wel veel stroom trekken, maar geen startmotor die loopt.

Na opladen van de eigen accu: normale start, alle problemen weg. Accu bleek overigens nog prima (3/4 jaar oud).

Iemand een idee wat hier mis is gegaan?
BenzBaas
 


Antwoord:Fatal error bij starten

Berichtdoor Wiebren240D » 27 nov 2006, 20:43

Hallo BenzBaas

dit is een lastig probleem de accu is 3 kwart jaar oud was die van mij ook en ik heb al weer een nieuwe de vorige accu was echt stuk.

nu wil ik niet zeggen dat je accu stuk is.
maar ik denk dat je bij het begin moet beginnen.

is de massa goed ik denk dat je het daar zoeken moet.

groeten Wiebren Nieuwenhuis
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Fatal error bij starten

Berichtdoor bluemoon me » 28 nov 2006, 00:30

ik zou zeggen toch een error van de accu. als deze zijn spanning om wat voor redenenen niet kan houden ben je verloren.komt wel eens voor ook bij nieuwe accu,s
bluemoon me
 


Antwoord:Fatal error bij starten

Berichtdoor BenzBaas » 01 dec 2006, 14:34

Bedankt Wiebren en blauwemaan mij, maar zouden het ook versleten koolborstels van de startmotor kunnen zijn (suggestie van mijn voetbalmaten)? Het lijkt mij niet, want zolang die startmotor niet loopt trekt ie ook geen stroom en zou de accu dus gewoon stand moeten houden.
BenzBaas
 


Antwoord:Fatal error bij starten

Berichtdoor BenzBaas » 04 dec 2006, 23:06

De afgelopen dagen startte de Benz als vanouds, maar vandaag, na een lange rit begon aan het eind opeens het acculampje te branden. Dat wijst dan toch op een falende dynamo.

Twee vragen:
1.Hoe lang gaan koolstofbortsels van zo'n ding eigenlijk mee? Ik heb ze zo'n anderhalf jaar (30.000km) geleden nog vervangen.

2.Hoe kun je zien/beoordelen of ze versleten zijn?
BenzBaas
 


Antwoord:Fatal error bij starten

Berichtdoor Lode » 04 dec 2006, 23:12

Heb je een voltmeter? Probeer dan eens bij een draaiende motor te meten hoeveel volt de dynamo levert. doe je gewoon op de accu-polen. zo ergens tussen de 13.8 en 14.2 volt is heel normaal.

En meet dan ook eens het amperage op de accu. Laat iemand starten en kijk hoe ver de spanning terug loopt.

Ik ben het met je eens dat het lampje wijst richting dynamo.

gr. Lode<br><br>Bericht gewijzigd door: Lode, op: 2006/12/04 22:15
Lode
 


Antwoord:Fatal error bij starten

Berichtdoor BenzBaas » 05 dec 2006, 16:52

vandaag de koolstofborstels vervangen van de dynamo. Waren kats versleten, dus dan laadt de accu natuurlijk niet meer. Waarschijnlijk is het 'anker' van de dynamo versleten. Want de borstels waren nog tamelijk recent. Is zo'n anker te reviseren?

Bedankt allemaal trwns voor het advies. Hopelijk ben ik nu weer ff uit de electronische problemen.
BenzBaas
 


Antwoord:Fatal error bij starten

Berichtdoor ambubenz » 05 dec 2006, 17:31

Een anker is te reviseren. Je kunt hem opnieuw wikkelen. In dit geval hoeft dat niet omdat het probleem schuilt in de collector. Die is waarschijnlijk ingesleten. Het hangt van deze slijtage af of het anker nog te redden is. Het herstellen doe ik meestal door het anker in de draaibank te zetten en dan met een polijstpapier de collector weer vlak te maken. Doe dit nooit met een beitel omdat de collector daar niet tegen kan.
Omdat de collector van vrij zacht materiaal is gemaakt (koper) moet je heel voorzichtig te werk gaan. Vaak gebruik ik voor de laatste gang rode commandant, dit slijpt aardig maar voert niet veel materiaal af. Nadien wel even goed schoonmaken tussen de collectoren.
Aangezien dit vrij veel werk is en bijzonder gereedschap vereist is het wellicht slimmer om een ruildynamo te monteren. Als je voldoende gereedschap en tijd hebt is het een gezellig klusje voor een regenachtige middag.

Ambubenz
ambubenz
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten