Ook dit heb ik zelf dus meegemaakt,maar ik schrijf het soms onder een ander persoon, is leuker.
Ik hoop dat jullie het kunnen ontcijferen.
Lees rustig en denk goed na, dan moet het echt lukken.
Zo moeilijk is het fries niet.
Groetnis fan jan.( zie je wel);)
Teake is 25 jaar geleden begonnen bij de NS als overwegwachter, en heeft zich in de loop der jaren na veel overplaatsingen als conducteur weten te plaatsen in Leeuwarden.
Dit werk doet Teake dan ook met veel plezier, en hij heeft zo nu en dan ook wel eens een geintje op de trein.
Het geval wil dat, wanneer Teake via de omroep installatie de informatie voor de reizigers omroept, men direct kan horen dat hij uit de Friese provincie komt.
De meeste Friezen hebben dat en kunnen die klank moeilijk verborgen houden, Teake dus ook.
Wanneer Teake dan vervolgens door de trein loopt krijgt hij vaak de reactie van,"Ü komt zeker uit Friesland, dat is goed te horen,ha ha.":ohmy:
Op een dag Teake komt als Hoofdconducteur van af Rotterdam.
In Utrecht komen de treinen van Rotterdam en DenHaag samen en worden aan elkaar gekoppeld.
Vanaf Utrecht tot Zwolle is dit dan een lange trein met soms wel 7 treinstellen (bakken).
Te Zwolle wordt deze weer losgekoppeld, en het voorste gedeelte gaat dan naar Leeuwarden, en het achterste gedeelte gaat naar Groningen.
Vlak voor Zwolle moet de hoofdconducteur dan via de omroep installatie de nummers van de wagons omroepen welke naar Leeuwarden, en welke naar Groningen gaan.
Anders zitten de mensen in de verkeerde trein.
Normaal gaat dit als volgt,
"Dames en heren, goedemiddag, over enkele ogenblikken komen we aan op station Zwolle.
Te Zwolle zal deze trein worden gesplitst.
Let u op de nummers van de treinstellen, die staan boven de deuren van uw compartiment.
De treinstellen met de nummers 1234, 2345, gaan verder als stoptrein naar Leeuwarden.
De treinstellen met de nummers 345, 456, 567 gaan verder als stoptrein naar Groningen.
Herhaling, dan volgen de nummers nogmaals.
Wij wensen u een prettige reis.":)
Deze dag had teake al verschillende malen een opmerking gehad over zijn afkomst uit het Friese land, en dacht ik zal die Hollanders wel eens Fries leren.
Dus deze keer zegt Teake na het eerst in het Hollands te hebben omgeroepen, "Herhaling in het Fries,":woohoo:
Hij pakt de microfoon, en gaat er voor zitten.Zie vertaling onderaan
"Mannen en wifen, Goeie midje.
Et duorret net sa lang mear dân steane wy yn Zwolle op et trein stasjon.
Jir wûrd dizze yzeren loekbealich ûtmekoar skoart, yn wol twa stikken.
Et iene stik giet as bongel nei Ljouwert ta , en sil sa now en dan ris efkes oan e kant stean gean, sa dat de minsken der Út springe kinne.
Mar doch et dan wol râp, want wy wolle ny hûs at, en hâlde net te lang op.
At jimme net rap genoach binne, steane jimme foar dat jimme et witte nei et jear fan Ûs Mem in Ljouwert te sjen.
Ik sil efkes de nûmers foar leaze, en ik sis et mar ien kear, dus koppen ticht en harkje goed!
De bakken fan Ljouwert binne 1234 en 2345.
De rest fan e bakken geane ny de haedstead fan Greanslân ta en en sille sa now en dan ek wol jir en dêr ynhâlde sa't de minsken der Út komme kinne.
Et alderbêste, en een nôflike reis.
De Groetnis fan, de keartsjeknipper Út Fryslän.
Dan is het even stil, iedereen is nog onder de indruk van informatie die velen niet konden ontcijferen.
Maar de Friezen in de trein hadden de grootste glimlach om de mond, en de groningers zaten met de oren te klapperen.
Ineens klinkt er door de trein,
"Herhoaling in het Grunnings,De machinist haakt aan
Over een klein tietie binnen wij in Zwolle ja,
Doar wordt deze yzeren trekpeard in tweeën trokken mien jong.
No kerel dat goat er om weg, ja.
Het iene gedeelte met de nummers dat de codukteure net omreupen het, goan as stopper noar Leewadden ,ja.
Het aandere gedeelte goat noar Grunning thou, en hold zo af en toe even halt bij een paor plekkies.
De maensen kunnen doar utstappen as ze snel binnen, ja.
Zo niet dan Stoa ie feur daj et weten bij de Martinitoarn, ja.
De grouten van de machinist, oet Grunning."
En nu zaten ook de Groningers met een glimlach op hun gezicht.
De Hollanders dachten eerst dat de Berenburg en de Hooghoudt hun sporen nalieten, maar toen ze die nuchtere noorderlingen zagen lachen, was het de meeste mensen wel duidelijk dat het project "samen op weg" in het noorden toch al stukken verder was dan in de rest van het land.
Teake en de Machinist groetten elkaar, alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat er zo werd omgeroepen, en gingen beide richting het Noorden.
Janbenz.
Vertaling van het Friese gedeelte::P
Mannen en vrouwen, goeiemiddag.
Het duurt niet meer zo lang, dan staan we op het station in Zwolle.
Hier wordt dit ijzeren trekpaard in 2 stukken gescheurd.
Het ene deel gaat als boemeltrein naar Leeuwarden, en zal zo nu en dan wel eens even aan de kant gaan staan zodat de mensen er uit kunnen springen.
Maar doe dit wel snel want we willen naar huis, en blijven niet te lang staan.
Als je niet snel genoeg bent sta je voor je het weet bij ûs Mem (Friese stamboek koe)in leeuwarden naar de uiers te kijken.
Ik zal even de treinstel nummers voorlezen, ik zeg het maar 1 keer dus koppen dicht en luister goed.
De bakken die naar Leeuwarden gaan zijn 1234 en 2345.
De rest gaat als boemel trein naar de hoofdstad van het Groningerland.
Deze zal ook zo nu en dan wel eens stoppen zodat de mensen er uit kunnen komen.
Het alderbeste, en een prettige reis.
Groetjes van de kaartjesknipper. <br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/12/15 10:45