Zo, net terug van een reisje naar Zuid-Duitsland. Om mijn Californische Benz weer terug naar zijn Heimat te brengen.
Het was een lange rit, maar hoe dichter bij Stuttgart (Sindelfingen eigenlijk) hoe beter de Benz begon te rijden. Op 't laatst leek ie wel vleugels te krijgen.
Maar serieus, een 300 diesel is niet snel, maar er zit toch een heerlijke hoeveelheid trekkracht in. Dat is me 100% meegevallen in de bergen. Hellingen van 7% in de autobahn, neemt ie met 110km/uur. Terwijl er wel modernere auto's langzamer tegenop kropen. Ook binnenwegen met stijgingen tot 17% waren niet echt een probleem. Ik begin de Benz wat dat betreft steeds meer te waarderen.
Vanaf mijn woonplaats in het noorden van het land is het een dikke 7 uur rijden naar Stuttgart. Ik heb iedere keer rond de 120 gereden, sneller kan wel, overigens. Ons Hotel was in 't noorden van het Zwarte woud, een klein uurtje van Stuttgart. Een heerlijk ouderwets hotel, overigens. Goed ontbijt 's morgens. Schone kamers. Nette prijzen. En goed eten, ook belangrijk.
De volgende dag richting Stuttgart dan maar. De rit vanaf 't Hotel is alleen de moeite al waard. Ongeveer een uurtje. Waarvan het eerste halfuur door een prachtig landschap, daarna nog een half uurtje autobahn. Je komt dan ook nog langs de fabriek in Sindelfingen. Ik zal proberen zo wat foto's bij te voegen.
De aankomst bij 't Mercedes-Museum om een uur of elf was eerst een beetje een tegenvaller. Blijkbaar had heel Duitsland een vrije dag, en er stond een lange rij wachtenden voor de ingang. We hebben toen besloten eerst de stad in te gaan, en 't om een uur of 2 nog eens te proberen. Stuttgart zelf is ook zeker de moeite waard overigens. Ze hebben er een hoofdstation met een Mercedes-ster erop.
Om een uur of 3 konden we dan toch eindelijk naar binnen. Prachtig gebouw, alleen al, indrukwekkend.
Je gaat eerst met een lift omhoog, waarna je in een spiraalvorm terug naar beneden loopt. Door de tijd heen, als het ware. Erg leuk gedaan. van de eerste Benz Patent Motorwagen tot het heden. Ook een aantal interessante 123's gezien. Vele met nog geen 2000km opmde teller. Echt nieuwe auto's dus. Ook hiervan straks wat fotootjes.
Natuurlijk stond mijn droomauto, een 300SL "vleugeldeur" er ook.
Maar goed, ga zelf maar een keer kijken, zeker de moeite waard!!!
Moe maar voldaan weer terug naar het Hotel.
De volgende dag hebben we een rondje Schwarzwald gedaan. Van het noorden naar het zuiden. Triberg, Titisee, Feldberg (1400m hoog, met sneeuw!). Prachtige omgeving. Maar dat was bekend, tijdens vorige vakantie's waren we daar al vaker geweest.
De laatste dag de terugreis aanvaard. Via een toeristische route door 't Nord-Schwarzwald weer richting Autobahn. Bij Bingen nog ff van de autobahn afgegaan om een kleine 100 km langs de Rijn te rijden. Door 't werelderfgoed Rijndal. Bakje koffie gedaan in St Goar. Nog naar boven gereden om een mooie blik op de Loreley te krijgen. En toen via de autobahn weer terug.
Al met al een geslaagde reis.
De 123 is een heerlijke reisauto. Kruissnelheid 120 is goed te doen. 130 kan ook nog, daar boven wordt 't wel erg lawaaiïg. Ongeveer 2000km gereden in 4 dagen tijd. Nog geen halve liter olie verbruikt. En een verbruik van 1 op 11, ongeveer.