door michel » 01 jan 2007, 20:38
Zdrastvitje,
Ik heb er 10 jaar geleden een jaar gewoond, in Moskou. Nu heb ik nog steeds veel contact met Russen, maar de laatste keer dat ik er zelf was, dateert van 2000.
Maar goed, het verkeer in Moskou en St.Petersburg is een totale ramp. Moskou ring is ongeveer als de randstad hier en is tijdens de spits 1 grote file. De wegen zijn totaal niet berekend op de 11 miljoen!! inwoners. St.Petersburg is niet veel beter. Maar tussen de grote steden liggen tegenwoordig goede wegen. Ik weet niet of je door Wit rusland wil, maar het best is dit te mijden wanwege de criminaliteit en overheids laster campagnes tov westerlingen. Beter is via Polen de de Baltische staten te rijden, of via de Ukraine. Maar echt, mijdt wit rusland. De mensen zijn er in de Ukraine en Rusland allerhartigst en de talloze controles overleef je wel. Soms krijg je bekeuringen ook als je niets fout gedaan hebt, maar hier is meestal wel over te praten! Vraag maar of je de bekeuring zonder bonnetje kunt betalen.
Het beste is alleen overdag te reizen, 's nachts is voor het ongedierte en crimi's. Parkeer bij grote hotels en laat de wagen achter bij bewaakte parkeerplaatsen.
Een beetje russisch leren is wel handig natuurlijk, ook voor de Ukraine. Geen duits spreken, want dit haten ze na 60 jaar nog steeds. Zeg maar dat je uit Amsterdam komt en ze zeggen direct: ah Amsterdam, Coffeeshop. Maar de jongere spreken wel engels.
Grote hotels kostten 10 jaar geleden al 200$ per nacht in Moskou, dus dat zal niet veel beter geworden zijn. Ook restaurants zijn er nu stervens duur. Je moet weten dat er in Moskou nu een kleine elite is die steen- en steenrijk is. Je zult ze wel zien, ze rijden altijd met 3 mercedessen: 1x 500G, 1xS600 en 1x 500G. In de 600 rijdt dat de rijke en in beide Gelandewagens de security. In Moskou alleen al worden meer S600's verkocht als in heel Duitsland!
Moskou zelf is nu schitterend, een soort van Parijs van het oosten, maar dan in het kwadraat.
Stuur maar een PM als je meer wilt weten.
Dasvidanija,
Michel