Goed het is nachtwerk geworden
Let wel, ik heb een Blaupunkt, geen Becker. Dus ben niet zeker of dit verhaal ook voor jullie opgaat.
Pin Layout
Heb de radio opengemaakt en de sporen op de print gevolgd... Daarnaast een hoop getest en kwam op het volgende:
[*]pin 1: Audio uit (geluid van de radio of antennesignaal)
[*]pin 2: Audio in (+)
[*]pin 3: Massa (-)
[*]pin 4: 12V (+) (Wordt in- en uitgeschakeld door de aan- en uitknop)
[*]pin 5: Massa (-)
[*]pin 6: 12V (+)
De kortsluitingsstekker
Ik vermoed dat pin 1&2 te gebruiken zijn om een equalizer aan te kunnen sluiten. Mijn home-versterker heeft een dergelijke systeem dat je kort moet sluiten om geluid eruit te krijgen. Bij mijn autoradio is het een plastic dopje met 2 pinnetjes die aan elkaar verbonden zijn.
Ik ga er vanuit dat de 'kortsluiting' normaal gesproken in de tapedeck (of equalizer, losse antenne etc.) tot stand wordt gebracht. Omdat dat bij het gebruik van een jack plug niet gebeurt alleen pin 2 en 5 worden gebruikt), leg ik tussen pin 1 en 2 een soldeerverbinding zodat hetzelfde effect als met de kortsluitingsstekker bereikt wordt. Als ik dit niet doe, kan ik het radiogedeelte niet of maar heel erg zwak gebruiken.
De kabel aansluiten
Op pin 2 zet ik de plus van de kabel. Mijn telefoon is stereo en de radio mono, dus komen de kabeltjes voor links en rechts allebei op deze pin te zitten. Anders zou je de helft van het geluid missen
Op pin 5 zet ik de min van de kabel (de losse koperdraden die tegen de buitenmantel aan liggen).
Het resultaat
Ik kan nu ieder apparaat met een 3,5mm jackplug aan mn radio hangen. Zodra je de plug erin steekt, wordt het geluid van de radio zelf uitgeschakeld (hoe dat werkt weet ik nog niet
)
Hoop dat jullie hier wat aan hebben. Geen idee hoe het met een Becker werkt, of hoe de pin-layout is bij een stereo systeem en of er uberhaubt stereo autoradio's zijn met een 6-pins din aansluiting.