[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
stationair zeer onregelmatig... : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:36

stationair zeer onregelmatig...

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Pieter » 10 jan 2007, 08:45

hoi allemaal,

sinds wij in Frankrijk zijn geweest, waar het een paar dagen heeft gevroren, vertoont de W123 kuren.
Mijn vriendin gebruikt hem dagelijks en klaagde over het moeilijke starten. Ik heb gisterenavond zelf eens gehoord en gevoeld wat er gebeurt, dit merkte ik een keer eerder in Frankrijk.
Als de auto start, en dat wil die best (na soms een halve minuut voorgloeien, maar verder prima), loopt ie heel onregelmatig. ik liet hem gisteren even lopen in zijn vrij, om te kijken wat er gebeurt, en ja hoor: hie viel uit. Bij stoplichten betekent dat dat je steeds net een beetje gas bij moet geven, zodat de motor niet zo onregelmatig is.
dat onregelmatige merkte ik dus ook al in Frankrijk, de hele auto schokt dan mee, de auto stottert en hapert dan echt, maar liep toen nog wel gewoon stationair. nu heeft ie dus de neiging uit te vallen.
in het 'dooie' punt tijdens schakelen (even koppelen) merk ik ook dat de motor snel die onregelmatigheid gaat vertonen. Op toeren en op snelheid is het gleuid prima.

wat nu? kan ik dit zelf (proberen) op te lossen m.b.v. bijv. het werkplaatshandboek, olving of haynes? Of moet ik toch even naar een garage?

ik woon in Haarlem dus als iemand in de buurt woont die evt. even wil kijken, dan graag.

vriendelijke groet,
Pieter
Pieter
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor MarceldB » 10 jan 2007, 09:08

Hier weten Willem en Wiebren vast wel een antwoord op. Succes Pieter, het wordt vast wel opgelost!
MarceldB
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor 1111 » 10 jan 2007, 10:38

Hallo pieter

Als je je stationair knop verdraaid tegen de klok in moet ie wat sneller gaan lopen.
Als dit niets uit maakt moet ie wat bij gesteld worden zit op je kleppendeksel even een paar steeksleutels beetje uit draaien is zo gebeurd.
Misschien heb je hier iets aan.

mvg arie van schie
1111
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:54
Woonplaats: sondel
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Reinout » 10 jan 2007, 10:54

Pieter,

Als het stationair toerental te laag staat is het inderdaad makkelijk te verhelpen. Als je hulp nodig hebt moet je maar even langs komen, ik woon in Amsterdam.

Misschien dat nieuwe verstuivers ook kunnen helpen, ik kan me zo voorstellen dat slechte verstuivers vooral op stationair tot last kunnen zijn, maar hier weten de experts vast meer van.
Nieuwe verstuivers is trouwens helemaal niet zo'n slecht idee. Op advies van Wiebren heb ik zelf nieuwe verstuivers in mijn blok gedaan (160 e via dieselsend.de). Hij loopt nu een stuk beter, met automaat, PPO en veel snelwegkilometers (130 op de teller is bij mij onzuiniger dan in de stad en provincie) haal ik 1 op 12.5.
Ook met nieuwe verstuivers inbouwen help ik je graag.

Mvg,

Reinout
Reinout
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Govert » 10 jan 2007, 11:08

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/31 12:16
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Wiebren240D » 10 jan 2007, 12:55

Hallo Pieter

wat Govert zegt.

ik denk ook dat je het daar moet zoeken in de brandstof filters.

kom je zondag ook naar de nieuwjaars borrel?

zo ja kunnen we altijd even kijken.

groeten Wiebren Nieuwenhuis
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Pieter » 10 jan 2007, 18:53

Beste Arie, Reinout, Govert, Wiebren en Marcel ook,

ik kom zeer waarschijnlijk niet naar de nieuwjaarsborrel zondag (heeeeeeel misschien wel, maar denk het niet)

ik zit vooral met veel drukte wat betreft mijn school en stage (ik moet snel een nieuwe stageplek krijgen, waarschijnlijk wordt dat Groningen en ga ik er zondag al heen)...

Reinout, misschien dat het een goed idee is om jou even te meeten dan. Ik heb het er even over met mijn vriendin, wanneer zij nu nog de auto nodig heeft enz.
Ik kan vrijdagmiddag evt., zaterdag ochtend en misschien zondagochtend. vanaf dan ben ik waarschijnlijk (pas vandaag besproken met mijn mentor) voor drie weken in Groningen, zonder auto.

Arie, die stationair knop, waar vind ik die?
Als ik daarmee een eindje kom, dan kan ik er wel even zelf naar kijken. De brandstoffilters...tja, daar moet ik dan even samen met iemand naar kijken en anders toch maar langs de garage...

nu ja, ik zie nog wel...

groeten van een absolute leek als het gaat om auto's en techniek... :)

Pieter
Pieter
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor 1111 » 10 jan 2007, 19:27

Pieter je moet voorgloeien dus heb je een diesel.Links bij het stuur moet er een klein knopje zitten of is die auto omgebouwd van benzine naar diesel?

mvg arie van schie
1111
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:54
Woonplaats: sondel
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Pieter » 10 jan 2007, 19:34

neenee...ik heb een diesel (200D)...met zo'n trekkerstarter...

maar ik heb nog nooit van die stationair knop gehoord, laat staan dat ik weet welke knop het is...
Pieter
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Reinout » 10 jan 2007, 20:01

Brandstoffilters heb ik nog wel een setje liggen, als je langskomt zetten we die er ook wel even op. Vrijdagmiddag lijkt me op zich wel een goed plan, ik weet alleen niet wat jij middag noemt? Als het nog maar licht is anders wordt het zo'n geklooi...

Mvg

Reinout
Reinout
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Pieter » 10 jan 2007, 20:15

hee Reinout,

ik kan eigenlijk heel vroeg in de middag (1 uur) wel, haal ik de auto gewoon ff op bij mijn vriendin op het werk in Oud-Zuid. Dan rij ik zo naar jou toe...

bel me even op 06 4215227 8 (bewust spaties, zodat "ze" mijn nummer niet automatisch van inet plukken :)

alvast bedankt Reinout, heel tof van je!

groeten
Pieter
Pieter
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor 1111 » 10 jan 2007, 20:18

Ik heb een sleutelstarter met links een stationair knopje.
Jij een trekstarter en of daar nog een knopje ergens zit....
Wiebren weet dat vast wel.

Die filters zijn zo vervangen een keer gezien en je kan het voortaan zelf. Mooi dat reinout je daar mee wil helpen.

mvg arie van schie
1111
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:54
Woonplaats: sondel
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Pieter » 10 jan 2007, 20:19

p.s.

nu weet ik het weer! die van dat olieboorplatform gebeuren, toch? hehe...duh, ik heb even gespiekt op het "wat die de W123 rijder?" topic...

maare, ja, die post kan ik me herinneren, harstikke interessant! :)
Pieter
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Wiebren240D » 10 jan 2007, 20:25

hallo Pieter

jij hebt een trekstarter in die zelfde knop zit het hand gas ook je kunt die knop namelijk draaien en dan gaat je moter statsioneer harder draaien en als ie te hard draait draai je hem gewoon weer terug als het kabeltje tenminste nog heel is kan ook stuk zijn

maar je weet nu wel hoe het zit de groeten Wiebren
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Pieter » 10 jan 2007, 21:13

dankje Wiebren en Arie voor de extra uitleg...

ik heb met Reinout een afspraak gemaakt, dus daar komen we wel uit.

enne...gaan we meteen Reinouts kleppen stellen...allebei van Wiebren geleerd :D !!<br><br>Bericht gewijzigd door: Pieter, op: 2007/01/13 23:01
Pieter
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Wiebren240D » 10 jan 2007, 22:55

Hallo Pieter

wel goed doen hoor :)

bij een koude moter inlaat 0.10 uitlaat 0.30.
en bij een warmw moter doe jer er 0.05 bij

groeten Wiebren
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Pieter » 10 jan 2007, 23:20

hehe Wieb...ik kon het me nog herinneren...wist alleen niet meer of die 10 nu bij in- of uitlaat was...maare gelukkig had ik Olving nog bij de hand (die neem ik wel ff mee...)

toch bedankt! je bent een topvent Wiebren! :)
Pieter
 


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Govert » 11 jan 2007, 02:07

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/31 12:26
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:stationair zeer onregelmatig...

Berichtdoor Pieter » 11 jan 2007, 08:12

yeah...Reinout vroeg me ook al hoeveel km's ik al heb gemaakt. dat zijn er niet bar veel (rond de 8000 sinds aankoop in april), maar ik weet idd niet wanneer ze voor het laatst vervangen zijn...kan nooit kwaad.

bedankt voor het meedenken :)<br><br>Bericht gewijzigd door: Pieter, op: 2007/01/13 23:01
Pieter
 


nog steeds onregelmatig...

Berichtdoor Pieter » 14 jan 2007, 00:14

aiaiai...

met Reinout nieuwe brandstoffilters erin gezet, en ook toerental iets bijgesteld (met stelschroefje aan dat stangetje van je gas, op de kleppendeksel...), maar ik geloof niet dat het iets uithaalt.

ik reed vanmiddag weg, de motor liep gewoon onregelmatig en ik merk het ook bij lage toeren in een hogere versnelling: ga ik in zijn twee de bocht om, dan valt op een gegeven moment alle vermogen weg, moet ik het gas goed intrappen en duurt het echt eventjes voordat de motor weer aangrijpt, zo lijkt het. alsof de motor niet 'doorkrijgt' dat ik gas geef.

nu las ik in een andere post van Harrie Bos dit: "Waar ik al een tijdje vermoeden van had toch maar gisteren eventjes laten controleren, 2 kleppen zijn van mijn 6 pitter verbrand, oftewel krom en ze sluiten niet meer goed af.
(met koude moter loopt de moter niet soepel maar eenmaal op arbeids temperatuur loopt hij wel als een trein en aan het verbruik ed is het ook niet te merken)."

ik vind dit wel herkenbaar, maar dan meteen ook heel schrikbarend!

kan dat ook zo zijn bij mijn diesel, of is het iets anders?

let wel: het is echt, als de motor een nacht niet heeft gelopen, dat dit gebeurt. alstie een uurtje of wat (vanmiddag even vier uur) weer start, dan is het allemaal prima...Reinout kan beamen dat als de motor nog enigzins warm is, hij in principe prima loopt...

kleppen zijn gesteld op de TD, Wiebren heeft het gedaan/gezien...ik geloof niet dat er toen reden was voor paniek.

nouja...maar zien, in ieder geval kan ik verder nu even niet zoveel meer doen, want ik ben vanaf morgen in het Groningse land, zonder W123...dan over een week of vier pas weer terug. (hoop dat in die tijd mijn vriendin de auto lopend houdt...) :unsure:

veel groeten
Pieter

p.s. ik hoor net van iemand het volgende: als één van de voorgloeiers niet goed voorgloeit, dan komt die cylinder niet mee in beweging...dan looptie dus onregelmatig. kan dit idee kloppen?<br><br>Bericht gewijzigd door: Pieter, op: 2007/01/13 23:20
Pieter
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten

cron