[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
afstellen schakelbak : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:39

afstellen schakelbak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

afstellen schakelbak

Berichtdoor hhavrilla » 10 jan 2007, 18:52

Beste Leden!
omdat de garage geen tijd kan vrijmaken(over 1maand misschien)voor het afstellen van mijn schakelbak, wil ik vrijdag as. zelf aan de slag gaan. heb alle nodige informatie kunnen verkrijgen over hoe. mijn vraag, hij staat nu in versnelling 1, hoe kan ik kontrolleren of hij in de neutrale stand staat voor ik aan de slag ga. heeft nog iemand waardevolle aandeer tips?
de groeten
René
hhavrilla

Antwoord:afstellen schakelbak

Berichtdoor Wiebren240D » 10 jan 2007, 20:35

Hallo Rene

je woont in zuidholland zie ik er woonen wel meer leden in zuidholland ik denk zelf rij even bij een lid langs met de zelfde auto heb je een voor beeld weet je gelijk hoe het zit.

er zitten namelijk 3 stangen aan de versnellings bak en die moeten wel op de zelfde plek zitten anders werkt het niet hoor zo mogen elkaar niet raaken ja hoe hoort het heb ik niet in mijn hoofd zitten mischien weet boy het wel en anders bel je hem even op

groeten Wiebren
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Lode » 10 jan 2007, 21:32

Ik typ even iets over uit de olving. Gaat over de 4-bak.

Trap de parkeerrem in, krik voorzijde auto op en set er steunen onder.

trek de klemmen eraf en maak de stangen aan de onderzijde van de vloerschakeling los (dat zijn denk ik de klemmen waarmee de ogen van de stangen direct onder de pook mee vastzitten / lode)).

Blokkeer de schakelhefbomen in de vrijloopstand door een pen met een diameter van 6 mm door de hiervoor bestemde gaten (van de tussenhefbomen direct onder de pook / lode) te steken.

Zet de schakelhefbomen in de vrijloopstand en controleer of de maten overeenkomen met de afmetingen die in figuur xxxx worden gegeven. Wijzig de hefbomposities op de spiebanen (dit zijn de hefbomen die aan de bak zitten / lode indien nodig.

stel de lengten van de schakelstangen zodanig in dat ze gemakkelijk en zonder wringen in de hefbomen kunnen worden gestoken en monteer vervolgens de klemmen.

verwijder de blokkeerpen en laat de auto op de grond zakken.

Het is overigens de olving voor de 250 en 280 modellen maar ik hoop dat de experts kunnen bevestigen wat ik denk en dat is dat het voor de afstelling niets uitmaakt.

Ik post ook nog een fototje van de afbeelding die ik hier xxxx noem. Met de afmetingen.

Bericht gewijzigd door: Lode, op: 2007/01/10 20:32<br><br>Bericht gewijzigd door: Lode, op: 2007/01/10 20:33

Lode

Berichtdoor Wiebren240D » 10 jan 2007, 22:47

Hallo Jongens

ik heb in mijn dikke diesel boek gekeken

en daar staat precies het zelfde in

dus Rene als je het zo aansluit komt het goed
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor hhavrilla » 11 jan 2007, 16:20

Hallo Boys
Bedankt voor de reacties, was vandag geslaagd in het afstellen. en kleine halfuur werk, zonder de werkomstandigheiden meeberekend.(stoepwerk) :laugh: hij schakelt echt veel soepeler.
groetjes
rené
hhavrilla

Berichtdoor Lode » 12 jan 2007, 01:56

Mooi dat het gelukt is. Als je dat van dat pennetje niet wist was het vast veel meer werk geweest.
gr. Lode
Lode

Berichtdoor Robert » 12 jan 2007, 03:34

Ik heb het plaatje maar even gekopieerd in de Vraagbaak (Olving) diesels is deze is minder vindt ik zelf , wel vreemd Hé zelfde auteur maar toch anders omschreven en andere plaatjes.
Groet Robert ( lid van de paarsejaknikkendehondjesophoedeplankclub) uit AP

Robert

Berichtdoor Wiebren240D » 12 jan 2007, 20:25

Hallo Robert

wat is zo,n club toch mooi of niet dan.

ok zie je zondag wel hoop ik

groet Wiebren240d
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Robert » 13 jan 2007, 02:44

Hadi Wiebren, ja zeker daarom ben ik hier ook iedere dag te vinden, en Ja natuurlijk kom ik zondag, waarschijnlijk alleen , want vriendin lief ligt nu met griep/verkoudheid in bed.

Groet Robert ( lid van de paarsejaknikkendehondjesophoedeplankclub) uit AP

Robert

Berichtdoor radjin » 13 jan 2007, 07:35

Het is wat,je gaat naar de Mercedes Dealer voor een klein klusje en je mag over een maand terug komen?Het geeft alleen aan dat de mercedesen van tegenwoordig vaker naar de garage moet dan de goede oude(lekkende) bakken van ons.
vr gr Radjin
radjin

Re: afstellen schakelbak

Berichtdoor yusuf » 04 apr 2011, 18:05

Ben ook van plan om de schakelbak af te stellen maar kan iemand mij nog vertellen waar je de staaf met een diameter van 6mm moet steken om het allemaal wat makkelijker te maken?

Liefst met tekening. Alvast bedankt1
yusuf

Keer terug naar Techniek