Hoi Rene,
Allereerst: de 240D trekstarter had maar liefst 65 pk
, en niet slechts 60. De 220D had 60 pk (is in '79 afgevoerd) en de 200D had 55 pk (later 60)
De 240D ging volgens de site
www.vfw123.de al in oktober '77 over van trekstart (grote ronde knop links naast het stuurwiel) op sleutelstart (klein zwart sleuteltje links naast stuurwiel). Maar eind '78 wordt inderdaad vaker als overgangsdatum genoemd.
Het vermogen steeg toen naar 72 pk. Het slagvolume is een fractie verkleind. Het maximum koppel bleef overigens gelijk. Je merkt dus niet heel veel van de 7 pk verschil.
Trekstarters worden weleens omgebouwd tot sleutelstarters, met snelgloeiers. Dat is dus niet zo'n betrouwbaar kenmerk.
Volgens mij is het betrouwbaarste uiterlijke verschil onder de kap te zien aan de brandstofpomp. Een 65 pk versie heeft het oude type brandstofpomp met felgelkleurde rode vuldop erop. De pomp was namelijk voorzien van z'n eigen smeerolievoorraadje.
De brandstofpomp van de 72 pk versie heeft niet zo'n rode dop. Deze wordt via kanaaltjes vanuit het motorblok gesmeerd. In ons forum heb ik eens gelezen dat de brandstofpompen niet uitwisselbaar zijn.
Ook is een keer overgestapt van kleine oliebadluchtfilters op grote droge filterhuizen, maar dat is wellicht niet tegelijk gebeurd met de aanpassing van de motor. En er zijn nog veel meer uiterlijke verschillen tussen type 1 en type 2, maar die hebben met de motor weinig te maken, en vonden niet allemaal precies tegelijk plaats.
Ik zie dat je in Brabant woont. Mooi! Ik ook. Als je een keer wilt rijden met mijn 72 pk, dan ben je van harte welkom in Oosterhout.
Ik was ook blij met een auto van een mede-lid te mogen rijden, voordat ikzelf de knoop doorhakte.
Groeten,
Coen