[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
biodiesel in een W123?? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 04:59

biodiesel in een W123??

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

biodiesel in een W123??

Berichtdoor baszwolle » 25 jan 2007, 15:46

je doet vreemde dingen als je ziek in bed ligt...beetje googlen met je laptop...en soms zie je dan aparte sites.

zo ook deze:

www.gtmotorworks.com/pages/systemInstall.htm

leuke reportage
baszwolle
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Reinout » 25 jan 2007, 16:56

Fantastich verhaal, vooral als je bedenkt dat ik het gewoon in mijn tank kieper zonder aanpassingen en al 50.000 km zonder problemen rijdt. Alleen opletten dat het niet te koud wordt buiten ;)
Reinout
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Roger » 25 jan 2007, 17:08

Ontzettend gaaf project.
Roger
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor baszwolle » 25 jan 2007, 17:15

hier heb je er nog 1, maar dan filmpie.



en de laatste: (hij begint een beetje vreemd :-))



en dit is de site van de firma die ze inbouwd.

http://www.lovecraftbiofuels.com/

Bericht gewijzigd door: baszwolle, op: 2007/01/25 16:49
baszwolle
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Starcruiser » 25 jan 2007, 17:36

Ik gooi de zonnebloemolie van de C1000 er ook gewoon in zonder aanpassingen.
Alleen ga ik niet verder dan 50%. Als het 's zomers heel warm is, kan ik wel verder gaan zonder problemen.

In de winter gooi ik er zo'n 30-40% bij.

Maar momenteel eventjes 0% i.v.m. de stroperigheid van PPO.
Als ik al dat sort aanpassingen moet gaan doen, verdien ik het niet gauw terug met zo'n oldtimertje, denk ik...
Starcruiser
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor baszwolle » 25 jan 2007, 17:56

ik heb geen idee wat een litertje olie in de supermarkt kost. die jongens daar in amerika verkopen een aanpassingsset voor 425,- dollar. das 329,- euro.

Bericht gewijzigd door: baszwolle, op: 2007/01/25 16:58
baszwolle
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Starcruiser » 25 jan 2007, 18:02

slaolie kost meestal 0,59

zonnebloemolie kost 0,69

Slaolie is een procent of 10 dikker dan zonnebloemolie.
Starcruiser
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Reinout » 25 jan 2007, 19:28

Als je oude olie van de visboer of notenbrander haalt, is het gratis. Zelf een zuiveringsinstallatie maken kostte mij 180 euro (als je weet wat je nodig hebt kan het een stuk goedkoper).
Het kost wel wat moeite maar dan kan je praktisch gratis rijden, als je tenminste een goede "leverancier" van gebruikte olie in de buurt hebt.

Reinout
Reinout
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor D!rk » 25 jan 2007, 20:40

Hoi

Leuk fotoverslag :D, ook leuk dat hier PPO rijders zijn :D
Dat wil ik ook gaan doen, maar eerst een Merc ;)

Oh ja, de topicstarter heeft de titel verkeerd. Het zou moeten zijn "ppo in een W123??" Want biodiesel en Puur Plantaardige Olie zijn 2 verschillende producten.

Biodiesel is plantaardige olie zo aangepast voor "normale" dieselauto's zodat er geen motoraanpassingen nodig zijn.
Daarintegen heeft PPO een aangepaste motor nodig (zoals de site liet zien) dit komt door de viscositeit van de brandstof.

Helaas schijnt biodiesel niet zo goed te zijn voor de motor en het milieu. Het bewerken van plantaardige olie kost veel energie , en het is erg schraal t.o.v. diesel en PPO. De glycerine (vetbestanddeel) neemt af, waardoor het smerende component afneemt. Dus eigenlijk kun je beter PPO rijden. :D

Maar jongens flikker niet zomaar plantaardige olie in de tank, het gaat niet altijd goed hoor. Toevallig dat "ons" typ Mercedes er wel erg goed tegen kan :D

Voor meer info verwijs ik je naar ppo.nu, een mooie site over het rijden op PPO.

-Dirk
D!rk
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Roger » 25 jan 2007, 23:10

Ben eens aan het lezen op een aantal van de websites maar 50 % Zonnebloemolie gemengd met 50 % normale Diesel moet dus helemaal geen probleem zijn bij temperaturen boven 0 C.

Ga me hier wat meer in verdiepen wat dit is wel erg leuke materie.
Roger
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor D!rk » 25 jan 2007, 23:36

Je zit boven Alkmaar? Kijk dan even op www.rijschoon.nu
D!rk
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Reinout » 26 jan 2007, 12:20

Uit ervaring kan ik vertellen dat 50/50 tot -10 goed gaat zonder aanpassingen, starten is alleen iets moeilijker (3* voorgloeien en gas bij eerste 30 seconden). Een mooie test is even een paar mengseltjes maken en in de vriezer leggen. Je PPO buiten zetten werkt ook altijd goed, als het daar vloeibaar is, is het in je tank ook vloeibaar. Let wel op dat supermarktolie vaak een stuk dunner/beter is dan gefilterde afgewerkte olie.
Zolang het nog redelijk vloeibaar is blijft doet de pomp het goed, ik geloof niet zelf niet zo in de verhalen dat een pomp kapot gaat doordat hij een beetje harder moet werken, zeker niet als het een degelijke lijnpomp is

Zorg er wel voor dat je filters schoon zijn, vooral je tankzeef. Als je begint met PPO haal dan je tankzeef er even uit en spoel hem schoon, en doe dat na 10.000 km nog een keer. Oud vuil en andere aankoeksels in je tank gaan namelijk loslaten door de PPO (die is wat agressiefer dan diesel) en blijven aan die zeef plakken. Je kan dan je tank niet meer leegrijden, en je filters raken snelk verstopt. Vooral auto's die veel gereden hebben, en dus veel diesel in de tank hebben gehad, hebben hier last van.

Als er mensen nog meer vragen hebben, stel ze maar! Er zijn hier wel meer PPO rijders die ze graag beantwoorden. Met een diesel als de W123 ben je eigenlijk gek als je het volle pond aan diesel betaald!

Mvg
Reinout
Reinout
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Topasbrauner » 26 jan 2007, 12:36

Jurgen onaangepast op PPO had z'n pomp stuk, Wiebren onaangepast op PPO had z'n pomp bijna stuk en ik heb ooit een tijd onaangepast op PPO gereden en heb een tik, vermoedelijk in de pomp. Maar het kan idd totaal geen kwaad :sick: Nooit weer hoor bij mij! En dan drie keer moeten gloeien en gasgeven Reinout om die motor aan de gang te krijgen, wat een afbeulerij, zonde.
Ik tank diesel voor 90,5 cent
Topasbrauner
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Paul Snip » 26 jan 2007, 13:17

Wij hebben hier op 't wegenwachtstation een vat van 1000 liter verkeerd getankt staan. Daar zit altijd wel een paar honderd liter in. Dit is 30% diesel icm 70% benzine, ongeveer.
Dit is de ideale bijmenging voor plantaardige olie.
En 't kost niks.
Hier heb ik al een aantal tanks van verstookt.
Bij 50% verkeerd getankt, en 50% slaolie heb je een mooi mengsel.

't Is mij teveel gedoe, dus ik rijd nu weer op gewone diesel.

't Voordeel van een beetje benzine in je systeem is dat je motor er inwendig ook mooi schoon van wordt. Die van mij gaat eigenlijk steeds mooier en zuiniger lopen (1op11, nu).

Pure ppo kan idd bij lage temperaturen je brandstofpomp vernietigen.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Semrick » 26 jan 2007, 13:25

Die van mij heeft een aanpassing (2 tankensysteem met voorverwarming door de koelvloeistof van de brandstof in de hoofdtank).
Gewone diesel in een tankje in de kofferbak en dan op PPO omschakelen als de motor warm is. ;)
Ik heb er nog niet veel mee gereden maar het werkt probleemloos.

@Paul,
Dat is wel een oplossing. Zo kom je ook nog eens van je "verkeerd getankt" af. In neem aan dat het normaal gesproken verwerkt moet worden en dat daar weer kosten aan zitten. :whistle:

Groeten,

Eric van de Rijnstadgroep. :evil:
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor michel » 26 jan 2007, 14:03

Erik,probleem wat je zo krijgt is dat je de pomp nog steeds ijskoude, veel dikkere olie voert. Dit vindt de pomp niet fijn en de drukken in de pomp zullen veel hoger zijn, zodat je zeker na verloop van tijd boven je plunjer lekken zult gaan krijgen. Een breuk in 1 van de plunjers is niet ondenkbaar!

Beter is ook een warmtewisselaar toe te voegen die dmv het warme koelwater je olie opwarmt. Zo voer je de pomp olie van 40° en is dus veel dunner. Viscositeit is alles bepalend voor je pomp!! Je hebt dan ook veel minder koolafzetting op je verstuivers.
Of je tank voorverwarmen, electrisch, maar kost een berg stroom.

De motor zelf stookt alles. Petroleum, zonnebloemolie, slaolie, mengsmering, benzine/diesel mix, kerosine, thinner/olie mix, notenolie, olijfolie (wel duur!). Maakt niet uit, maar je MOET de viscositeit van diesel wel benaderen. Op dit moment rijd ik diesel omdat ik de BTW terugkrijg en nu dus ´maar´ E0.78/l betaal. Maar afgelopen zomer zat ik tegen de 100% zonnebloemolie (met een beetje benzine voor de verdunning).
michel
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Semrick » 26 jan 2007, 14:13

Hoi Michel,

Mijn pomp krijgt alleen maar lekkere voorverwarmde (en dus dunnere) olie te verwerken.
Ik start namelijk op normale diesel uit de tank in de kofferbak en pas als de koelvloeistof op 0ngeveer 80 graden is schakel ik over op slaolie. Die wordt dan verwarmd door de koelvloeistof naar de pomp gevoerd.

In het topic Warmteomvormer/warmtewisselaar kun je als het goed is wat foto's van mijn systeem zien.
Een paar kilometer voordat ik de auto voor langere tijd ga stilzetten schakel ik weer over op diesel zodat ik een probleemloze koude start heb.

component/option,com ... /id,16357/

Groeten,

Eric van de Rijnstadgroep

:evil:

Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/01/26 13:14
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor michel » 26 jan 2007, 14:26

Oke, ik zie dat je dezelfde warmtewisselaar hebt als ik. Alleen heb ik maar 1 tank en vul die met een mix.
Michel
michel
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Mercedennys » 26 jan 2007, 14:41

Ik heb het een paar keer gedaan met mijn TDT tot zo'n 50% menging. Inderdaad, de motor klinkt rustiger en loopt mooier, het stinkt wel naar oliebollenkraamlucht en is een stuk goedkoper, maar wel constant gedoe met tanken, mengverhoudingen etc.
Aangezien ik nu wekelijks naar brussel rijd, ben ik er mee gestopt.

Een oud beestje als zij mag gewoon lekkere diesel krijgen, de baas betaalt...

Maar het blijft wel gaaf dat onze autos uit de oude tijd nu gewoon zonder aanpassignen op PPO kunnen rijden.

Ik doe het misschien alleen nog wel eens in de zomer. Lekker voor de Dirk van de Broek een paar van die flessen erin gooien en kijken naar de reacties van mensen als ik ze erin knijp ;-)

Mercedennis
Mercedennys
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor michel » 26 jan 2007, 14:54

Ja als je om een praatje verlegen zit moet PPO gaan rijden. Het begint al in de winkel als je met 60 flessen naar de kassa gaat. En dat weken achter elkaar.

Die enkele keer dat ik op straat tank gaan meestal de duimen omhoog, maar (de Nederlanders) zeggen erbij dat het eigenlijk niet mag. Terwijl mijn Turkse kennissen het fantastisch vinden en vragen of dat ik hun auto ook kan!
Michel
michel
 

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron