MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:04

AutoChoke

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

AutoChoke

Berichtdoor hhavrilla » 27 jan 2007, 19:28

Automatische Choke doet het niet. War zoeken? Hoe zoeken.is en 200 4cylinder schakelbak. Wie weet een mogelijke oplossing?
hhavrilla

Antwoord:AutoChoke

Berichtdoor Topasbrauner » 28 jan 2007, 11:18

Doet het echt niet of is ie niet goed afgesteld? Hoe lang is het al zo, ineens of eigenlijk altijd al?

Deze choke werkt mbv een bimetaal, dat een kanaal open stelt in koude toestand, waardoor benzine achter de sproeier uitkomt en de motor zo een rijk mengsel krijgt.
Het bimetaal trekt zich terug door opwarming, enerzijds mbv 12V's element op de choke, anderzijds mbv koelwater.

Kortom, als je het contact bijv. 5 minuten aan laat staan en dan pas de auto start, heb je geen choke.

Maar kijk eerst eens of de choke echt stuk is. In koude toestand even de kap omhoog en naar de carb kijken. Met de hand even met de gasstangen spelen en je moet het palletje van de choke naar 'rich' zien schieten.
Doet ie dit niet of zeer slapjes (moet echt met een 'tik' gaan), draai dan even de drie schroefjes van het chokehuis los en draai het huis rechtsom. Dit zet meer spanning op de bimetalen veer.
Haalt dit niets uit, dan moet het er even af om goed te kunnen kijken. Beetje koelwater aftappen, slangen los, 12V aansluiting los en je draait het er zo af.
Is ie kapot, ik heb nog wel een ouwe stromberg liggen, stuur ik je het chokegedeelte wel op.

Gr. job
Topasbrauner

Antwoord:AutoChoke (nieuw)

Berichtdoor hhavrilla » 28 jan 2007, 17:27

Hoi Topasbrauner
Bedankt voor je reactie, heb er naar gekeken,kwam erachter dat een kabeltje los zat.Wat ik niet begrijp is dat er drie kabels nar de stekker toe gaan,twee met de kleur groen, warvan een groene met een zwarte verbonden zijn wil zeggen groen een zwart op een kontakt, een de aander groene extra op een kontakt. Is dit correct?De een groene zat los heb ik nu vastgezet.
als de motor op bedrijfstep. is gaat het pennetje retour.dat is me wel opgevallen.op je vraag terugkommend, hij functioneerde nooit. Ik heb de draadjes met de proeflamp gekontroleerd,de twee welke saamen geslooten zijn(groen een paars/of zwart in ieder gevall donker) hebben massa, de eene groene is de min.
Groeten René

Bericht gewijzigd door: hhavrilla, op: 2007/01/28 16:29

Bericht gewijzigd door: hhavrilla, op: 2007/01/28 23:34<br><br>Bericht gewijzigd door: hhavrilla, op: 2007/01/28 23:35
hhavrilla

Antwoord:AutoChoke (nieuw)

Berichtdoor Topasbrauner » 29 jan 2007, 14:14

Hoi, je choke lijkt goed te werken, alleen zir het benzinekanaaltje verstopt of is het niet goed afgesteld. er zit een co stelschroef voor de koudloopfase. Het CO in koude toestand moet ong. 5 zijn. Op internet staan wel plaatjes van de stromberg, waar die schroef zit. Beetje naar buiten draaien en nog eens proberen. Anders de carb eens uit elkaar halen.

Gr. Job
Topasbrauner

Keer terug naar Techniek