Wat Michel zegt klopt inderdaad! Mensen vinden het vaak maar een raar verhaal, ze zijn dan wel nieuwsgierig hoe het allemaal zit. Ik werk voor een oliemaatschappij en iedereen hier vind het fantastisch dat ik op PPO rij. Collega's hebben ook al meegeholpen te bedenken hoe ik zo goed mogelijk afgewerkte olie kan zuiveren
Ik zal binnenkort eens proberen met profesionele proefjes echt uit te rekenen wat nou de extra belasting voor de pomp is door op PPO in plaats van diesel te rijden. De arbeid die de pomp moet leveren is in ieder geval niet alleen afhankelijk van de viscositeit, het is ook niet zo dat als de viscositeit 2* zo hoog is, de pomp twee keer zo hard moet werken.
Voor mij staat wel vast dat voorverwarmen scheelt, de diesel aanvoer en de W123 pomp zit tegen het blok aan dus er wordt ook al "vanzelf" PPO opgewarmt.
Ik snap best wel dat mensen voorzichtig zijn met hun mooie Benz. Ik zeg ook niet dat het geen kwaad kan maar neem bewust het risico.
Het valt me wel op dat er wel veel mensen die om het hardst roepen hoe slecht het allemaal wel is. Een dieselpomp kan ook op diesel kapot gaan, misschien is PPO dan net de druppel die de emmer doet overlopen? Ik rij al zo'n 50.000 km onaangepast op PPO, waarvan zo'n 15.000 km 100% en mijn pomp draait nog als een zonnetje! Kijk maar eens op sites als ppo.nu en fmso.de en het zal je opvallen hoeveel mensen duizenden kilometers probleemloos op 100% PPO rijden, ook zonder aanpassingen.
Ik zou zeggen: laat iedereen lekker doen wat ze zelf willen, maar kom niet aan met krachttermen als: “wat een afbeulerij, zonde� als je geen sluitend bewijs hebt.
Mvg
Reinout