[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
biodiesel in een W123?? : Diesel Specifiek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 12:24

biodiesel in een W123??

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Reinout » 26 jan 2007, 19:50

Wat Michel zegt klopt inderdaad! Mensen vinden het vaak maar een raar verhaal, ze zijn dan wel nieuwsgierig hoe het allemaal zit. Ik werk voor een oliemaatschappij en iedereen hier vind het fantastisch dat ik op PPO rij. Collega's hebben ook al meegeholpen te bedenken hoe ik zo goed mogelijk afgewerkte olie kan zuiveren :)

Ik zal binnenkort eens proberen met profesionele proefjes echt uit te rekenen wat nou de extra belasting voor de pomp is door op PPO in plaats van diesel te rijden. De arbeid die de pomp moet leveren is in ieder geval niet alleen afhankelijk van de viscositeit, het is ook niet zo dat als de viscositeit 2* zo hoog is, de pomp twee keer zo hard moet werken.
Voor mij staat wel vast dat voorverwarmen scheelt, de diesel aanvoer en de W123 pomp zit tegen het blok aan dus er wordt ook al "vanzelf" PPO opgewarmt.
Ik snap best wel dat mensen voorzichtig zijn met hun mooie Benz. Ik zeg ook niet dat het geen kwaad kan maar neem bewust het risico.

Het valt me wel op dat er wel veel mensen die om het hardst roepen hoe slecht het allemaal wel is. Een dieselpomp kan ook op diesel kapot gaan, misschien is PPO dan net de druppel die de emmer doet overlopen? Ik rij al zo'n 50.000 km onaangepast op PPO, waarvan zo'n 15.000 km 100% en mijn pomp draait nog als een zonnetje! Kijk maar eens op sites als ppo.nu en fmso.de en het zal je opvallen hoeveel mensen duizenden kilometers probleemloos op 100% PPO rijden, ook zonder aanpassingen.

Ik zou zeggen: laat iedereen lekker doen wat ze zelf willen, maar kom niet aan met krachttermen als: “wat een afbeulerij, zonde� als je geen sluitend bewijs hebt.
Mvg
Reinout
Reinout
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Roger » 26 jan 2007, 20:44

Vraagje aan PPO rijders. Diegene die op een mix rijden van b.v 50 % Zonnebloemolie en 50 % Diesel mengen jullie dat buiten de tank in b.v een jerrycan of gewoon in de normale tank ?

Ik zag vandaag bij de ALDI dat zonnebloemolie inderdaad maar € 0,69 de liter kost.
Roger
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Semrick » 26 jan 2007, 21:58

Hoi Roger,

Ik kan gewoon 100% PPO in de tank gooien (omdat ik eeen voorverwarmingssysteem heb).
Anders zou ik het gewoon in de tank gooien, gevoelsmatig zeg ik eerst de diesel en dan de zonnebloemolie.
Het mengt zich door de beweging van de auto tijdens het rijden vanzelf. ;)

Groeten,

Eric van de Rijnstadgroep B)

Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/01/26 20:58
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor baszwolle » 26 jan 2007, 23:43

wat me wel een beetje stoort is dat je een berg afval hebt als je die flessen in de winkel haalt, 60 flessen...niet gering. zijn er in de groothandel geen grootverpakkingen?
baszwolle
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor michel » 27 jan 2007, 08:36

Die flessen is inderdaad niet handig, maar ze gaan naar het gemeentepark in de container "plastic" en worden later gerecycled. Dus eigenlijk is er wat dat betreft geen extra milieu belasting. Maar inderdaad het is een gehannes. En groot verpakkingen, bij bv Macro zijn per liter duurder!
Michel
michel
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Reinout » 27 jan 2007, 09:10

Bij de dirk van de broek heb je 2 liter flessen, die zijn een stuk handiger, al is het wat lastiger het laatste restje eruit te halen. Ik laat ze sowieso nog even een kwartiertje nalekken, scheelt weer +/- een liter op 20 flesjes.

Reinout
Reinout
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Reinout » 27 jan 2007, 09:16

Roger,

Bij mij vind het mengen pas in de tank plaats. Als de tank bijna leeg is gooi ik meestal eerst de olie in de tank, rij dan naar het tankstation en gooi er 20l diesel bovenop. Diesel uit de pomp is een redelijk krachtige straal, ik reken er een beetje op dat dat voor een goede menging zorgt. Als ik kleinere hoeveelheden in de tank gooi (tijdens boodschappen bij de Appie even 6l slaolie a 0,59/l meegenomen) gooi ik het er gewoon bij.
Ik kan het wel vinden in het verhaal van Semrick, volgens mij mengt het wel goed.
Als ik weer thuis ben zal ik eens testen wat er gebeurt als je in een doorzichtige fles slaolie op diesel gooit, misschien zakt het wel gewoon naar de bodem.

Mvg
Reinout
Reinout
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor hendrik » 27 jan 2007, 09:23

intressant om te lezen bio diesel in je auto
maar nu is mijn vraag heeft er ook al iemand ervaring met de douane want over slaolie en zonnebloemolie betaal je geen belasting
weet dat ze rooie diesel er zo uitpikken trouwens daar lopen ze ook best op alleen de boete is niet mals
hendrik
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor michel » 27 jan 2007, 13:20

Eigenlijk doe je aan accijns ontduiking. Rode diesel wordt wel bestraft, maar slaolie e.d. niet. Dit wordt gedoogd. Verschilt een beetje per regio denk ik, maar ik passeer elke dag de grens bij Hazeldonk, al 2 jaar met de Benz en ben nog nooit aangehouden. Maar vrachtwagenchauffeurs uit Oost Europa elke week wel een keer, ten minste, dan staat de douane er.

Juridisch heb ik dit ook uitgezocht en het is in het kort zo dat het van de europese regelgeving wel mag, denk aan Duitsland, maar dat de NL regering hierbij in gebreke is gebleven. Het wetsartikel heb ik nog ergens liggen, maar aangezien tegenwoordig de europese boven de nationale wetten gaan, heeft Nederland hierbij pech als je een eventuele boete laat voorkomen. NL moet z'n wet nog aanpassen, maar is een beetje traag hiermee.

Praktisch, tank af en toe in Belgie of Duitsland en bewaar de bonnetjes. Probleem opgelost.
Michel
michel
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor BenzBaas » 27 jan 2007, 13:34

Rooie diesel ruik je niet, zonnebloemolie wel en goed ook! Een vriendje van mijn zoontje zei een keer toen hij met de Rode Mercedes werd opgehaald: Ha lekker, de pannenkoekenauto... Of dat een compliment is :laugh:

Ik heb zelf een paar weken op PPO gereden, maar ik vond dat gedoe met die flesjes vervelend (waar laat je die?), het stonk en er is een kans dat je gepakt wordt. Anderzijds pak je door op PPO te rijden het milieu een stuk minder: de uitstoot van een PPOdieselauto is gunstiger dan die van een moderne mét een roetfilter!
BenzBaas
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Roger » 27 jan 2007, 14:55

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle nuttige tips en verhalen.

Ik heb net 1 liter Zonnebloemolie gekocht bij de Lidl voor € 0,69. Hiervan ga ik morgen 250 ml in een schoon ( 600ml ) monsterflesje doen tesamen met 250 ml reguliere Shell diesel. Dit ga ik vervolgens eens goed schudden en hierna 24 uur wegzetten bij kamertemperatuur.

Ben erg benieuwd hoe het er na deze periode uitziet.
Roger
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Reinout » 29 jan 2007, 18:34

Proefopstelling voor het meten van de viscositeit van diesel en slaolie met een viscometer.

Bericht gewijzigd door: Reinout, op: 2007/01/29 17:36
Bijlagen
Opstelling.jpg
Diesel_en_olie.jpg
Koelen_met_aarbeien_ijs.jpg
Koelen van Slaolie. Het enige koude wat ik kon vinden was een bak aarbeijen ijs
Opstelling.JPG
Opstelling.JPG (157.94 KiB)
Reinout
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor D!rk » 29 jan 2007, 19:03

Reinout

Leuk dat je onderzoek doet. Was zeker smakelijk met al dat ijs ^_^
Heb je al gekeken op www.ppo.nu? Hier hebben ze ook al veel onderzoek gedaan met verschillende brandstofmengsels.

Verder wil ik mensen er opwijzen dat op koolzaadolie(en verwanten) rijden niet verboden is. Wel moet de olie van een officiele accijnsgoederenplaats betrokken worden (die de belastingdienst/douane erkent). Dit is helaas geen supermarkt.

Omdat olie van accijnsgoederenplaats niet belast is, moet je achteraf accijns betalen. Dit doe je met het onderstaande formulier. De huidige accijns is 35 ct/liter

http://download.belastingdienst.nl/doua ... 02z3pl.pdf

Omdat de dagaangifte uiterlijk 1 dag na tanken verstuurd mag worden, kun je na evt. aanhouden van douane, de dagaangifte versturen :whistle:
Maar dit mag natuurlijk niet ;)

Maar mensjes, lees als jeblieft het forum op www.ppo.nu door. Zoveel ervaringen, zoveel know-how, moet ik dat allemaal overtikken? :blush:

Groet

Dirk
D!rk
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Reinout » 29 jan 2007, 19:05

Hallo mede PPO'ers,

Bij voorbaat excuses voor het lange verhaal, ik kan het helaas niet korter uitleggen.
Gisterenavond heb ik, samen met de mud engineer, in het vloeistof laboratorium op mijn werk proefjes gedaan met een visco meter. Hieronder staan een paar plaatjes van de proefopstelling. De Viscometer wordt hier dagelijks gebruikt om de viscociteit van de boorvloeistof te meten, het is een professioneel apparaat. De uitkomsten van de proef zal ik hieronder in tabelvorm zetten.(Ik heb ook een grafiek in Excel gemaakt maar weet niet hoe ik het moet uploaden. Kan iemand me daarbij helpen?)

Let op: een twee keer zo hoge viscositeit betekend niet automatisch dat de pomp ook 2* zoveel belast wordt!!! Daar komt veel meer bij kijken!!!

De resultaten:

100% Slaolie
10 graden: 72 cp
21 graden: 49 cp
32 graden: 35 cp
43 graden: 23 cp
63 graden: 14 cp
71 graden: 12 cp
82 graden: 9 cp

25% Diesel, 75% Slaolie
18 graden: 32 cp
23 graden: 25 cp
32 graden: 20 cp

50% Diesel, 50% Slaolie
12 graden: 18 cp
18 graden: 13 cp
32 graden: 9 cp
43 graden: 5 cp
71 graden: 3 cp

Diesel:
21 graden: 4 cp

PS:
De gemeten viscositeit is de Plastische viscositeit, dit is de viscositeit als de vloeistof stroomt (wat ook in een dieselpomp en leidingen zo is). Als de vloeistof in beweging moet worden gebracht (zoals bevoorbeeld stilstaande vloeistof die door een trechter moet stromen) gelden er andere waarden.

Viscociteit wordt gegeven in cp. De eenheid hiervan is PA*s = Pascal seconde.

Testen bij temperaturen lager dan 10 graden celcius is me niet gelukt. De viscometer produceert zoveel warmte door wrijving dat een monster van 0 graden binnen enkele seconden is opgewarmt tot 10 graden.

Veel plezier met de gegevens, ik ben benieuwd naar de reacties!
Reinout
Reinout
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor D!rk » 29 jan 2007, 19:08

Kijk es hier Reinout :

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=171

Dirk

Haha leuk dat je gereageerd hebt :D

Dirk

Bericht gewijzigd door: D!rk, op: 2007/01/29 18:21
D!rk
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor Reinout » 29 jan 2007, 19:51

Dirk, ik had al geprobeerd het daar te plaatsen, maar het lukt me nog niet foto's up te loaden bij PPO.nu
Ik dacht, laat ik het maar alvast op de W123 site zetten, dat is een stuk gebruikersvriendelijker. Hier komt de grafiek:
Bijlagen
Grafiek.jpg
Grafiek.jpg
Grafiek.jpg (55.56 KiB)
Reinout
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor michel » 29 jan 2007, 20:54

Hej Reinout,
Zo had ik nog niet bekeken! Jouw resultaten betekenen eigenlijk dat je zoals nu (<10C) geen 100% ppo kunt rijden, zonder je pomp op den duur kapot te rijden. Zelfs met warmtewisselaar kom het bij mij niet boven de 50C en zal het ergens rond de 20 cp zitten. Alleen op 75% en 50C zal het aanvaardbaar zijn (schat rond de 10 cp). Laat ik dat nu de meeste tijd zo rijden! Maar dat komt eigenlijk omdat ie op puur ppo moeizaam start. Een warmtewisselaar is dus onmisbaar! Vandaar dat de W124 serie er zo goed op rijd, die heeft o.a. ook standaard een warmtewisselaar.
Groeten,Michel
michel
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor bluemoon me » 29 jan 2007, 21:43

gewoon super dat iemand zich deze moeite getroost. wellicht als ik een diesel aanschaf dat ik er veel aan heb.

gr Bram.
bluemoon me
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor bluemoon me » 29 jan 2007, 21:44

gewoon super dat iemand zich deze moeite getroost. wellicht als ik een diesel aanschaf dat ik er veel aan heb.

gr Bram.
bluemoon me
 


Antwoord:biodiesel in een W123??

Berichtdoor MajikSimon » 29 jan 2007, 21:49

ja maar die warmtewisselaar van de W124 werkt pas na de start, niet ervoor...starten zonder enige aanpassingen blijft blijft dus...met een heel hoge belasting starten, swinters zeker.
MajikSimon
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten