Roetfilters schijnt inderdaad wat lastig te zijn, begrijp ik van de discussies op de Duitse forums. In Duitsland is wel gebruikelijk dat er een katalysator onder je dieseltje zit, daarmee wordt de auto op de Euro 1-norm, danwel Euro 2-norm gebracht.
Zie bijvoorbeeld op de site van deze firma:
http://www.diesel-kat.de/
In Duitsland wordt een systeem ingevoerd waarmee met een sticker (op de kentekenplaat?) duidelijk is hoe vervuilend de auto is. Sommige steden of wegen worden vervolgens afgesloten voor de vuile auto's. Of je mag helemaal niet rijden op smog-dagen.
In Nederland zijn ook al plannen voor eenzelfde systeem. Ik heb in Nederland nog niet van verboden gehoord, maar wel dat gemeenten hogere parkeertarieven kunnen gaan vragen voor vuile auto's.
Ik zou wachten voordat je wat gaat inbouwen, want anders besteed je veel geld aan een of andere installatie met het gevaar dat het niet erkend wordt door de overheid.
Die roetdiscussie komt mij ook wat overdreven over. Volgens de ADAC (de Duitse ANWB) is het aandeel van auto's maar 9%. En er zijn nog verschillen tussen de schadelijkheid van diverse soorten fijnstof.
Naast de fijnstof schijnen diesels ook stikstofoxiden uit te braken, ook gevaarlijk. Die is wel makkelijker te bestrijden met de katalysators.