door Brijn » 25 jan 2006, 23:52
Nog even over of je met een tijdelijk buitenlands kenteken van de grens naar huis mag rijden of niet. Ik ben een flierefluiter, maar mijn vriendin is een pietje precies in dat soort dingen, dus die heeft voordat wij met onze Oostenrijkse 300D naar huis reden de Dienst Invoerrechten en Accijnzen in Amsterdam gebeld en regelrecht de vraag gesteld of we met een buitenlandse auto van ouder dan 25 jaar van de grens naar huis mochten rijden en het antwoord was: als ik U was zou ik gewoon naar huis rijden. Want:
1. Het wegenverkeersregelement heeft geen enkel bezwaar en dus de Nederlandse Politie ook niet, de auto staat keurig op naam en kenteken (elk EU land kent een exportkenteken juist voor dit soort gevallen), heeft een buitenlandse APK (TÃœV/Pickerl), is WA verzekerd, en de bestuurder is rijbevoegd.
2. Regel een (tijdelijke) WA verzekering, in het land van herkomst van de auto, de ADAC doet dat, de OTMC ook, en allerlei private verzekeringmaatschappijen ook. In ons geval met een driedaagse Oostenrijkse verzekering, geldig in heel geografisch Europa (en navenant geprijsd, want ook geldig in Bosnië/Oekraïne/Moldavië/Albanië/Kalmukkië/etc...), instant geregeld op het overschrijfkantoor.
3. De Nederlandse douane zou in theorie bezwaar kunnen maken want je MOET je auto invoeren voordat je er op Nederlands grondgebied gebruik van mag maken. Mijns inziens (dat is dus een mening en geen weetje) stelt de Europeese regelgeving het vrije verkeer van goederen tussen de lidstaten verplicht en is dat Nederlandse regeltje en die BVB-heffing illegaal. Ik denk dat men daarom aan de grens geen moeite zullen doen voor een auto ex-EU: invoerrechten NUL en BVB NUL (mits ouder dan 25 jaar). Je zou echt een komplete zijkerd moeten treffen in een patrouilleauto die op de vluchtstrook ook helemaal zou vastlopen in deze problematiek. In een andere thread las ik zelfs dat exportkentekens je inderdaad mogelijk maken van deur tot deur te rijden mits je de kortste weg neemt.
Puur theoretisch zou je door de Douane een (geringe) naheffing (van NUL?) opgelegd kunnen krijgen omdat je ondanks dat er nevernooit iets betaald zou moeten worden, tòch geen aangifte hebt gedaan aan de grens. Na de opmerking van de douanier aan de telefoon in de trant van "doe me een lol en rij lekker naar huis, zou ik ook doen", durfden wij het risiko wel aan.
Hoe denk je dat er jaarlijks duizenden 123's van Duitsland/Oostenrijk naar de Balkan verhuizen, echt niet allemaal illegaal, maar met de simpel te regelen drie-eenheid: Tijdelijk exportkenteken, Tijdelijke WA verzekering en Hopla de grens over rijden.
Bert<br><br>Bericht gewijzigd door: brijn, op: 2006/01/26 08:53