[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Help: radio aansluiten lukt niet : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:40

Help: radio aansluiten lukt niet

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Help: radio aansluiten lukt niet

Berichtdoor Taxidriver » 07 feb 2007, 23:03

Heb ik een mooie passende radio aangeschaft, gedestingeerd zwart, wil dat ding niet werken. Inmiddels een aantal zekeringen verder.
Ik heb netjes bij de aansteker de daarvoor bestemde geschakelde plus en aarde genomen en een constante plus van de alarmlichtschakelaar getrokken. Alles 37 keer doorgemeten maar steeds klapt de zekering (8 amp, een witte) eruit. Een zwaardere zekering lijkt me geen goed plan. De draden van de radio naar de aansteker hebben geen breuk ofzo. Ik weet het niet meer.
Er zit aan de radio ook een draad voor een power-antenne. Weet iemand ook of die aangesloten moet of gaat de elektrische antenne vanzelf als de radio goed is aangesloten? Overigens heb ik op de antenneplug ongeveer 0.07 volt gemeten, hoort dat wel?
Alle tips welkom, voordat ik naar een inbouwer rij. Maar dat is mijn eer te na (en m'n portemonnee natuurlijk).:S
Taxidriver

Antwoord:Help: radio aansluiten lukt niet

Berichtdoor Govert » 07 feb 2007, 23:33

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/07 17:18
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Taxidriver » 08 feb 2007, 00:12

Je hebt gelijk, het is nummer twee, waar de alarmlichtschakelaar over is gezekerd....en nu?:(
Zit dat antennerelais ook al standaard gemonteerd als de antenne standaard is?
Taxidriver

Berichtdoor marty » 08 feb 2007, 00:38

KLapt je zekering er direct uit of als de radio een tijdje speelt? Als ie er direct uit klapt, heb je nl een kortsluiting. Een zekering van 8 amp kan je nl. een tijdje overbelasten voordat deze eruit klapt. Een zekering in huis van 16 amp kan je een uur lang dubbel overbelasten voordat ie eruit klapt. ( leuk bv als je je wasdroger en wasmachine op een stop heb staan, gaat een hele tijd goed zo samen draaien maar ondertussen smelt de isolatie van de draden) Kortom, eenzekering is niet tegen overbelasting maar tegen kortsluiting. Ik heb zelf een keer de zekeringen van de permanente voeding en van de geschakelde voeding opgedraaid waardoor de zekering er na een tijdje uiteindelijk uitklapte.
Succes, ben benieuwd wat het nou was.
gr.
Marty
marty

Berichtdoor Govert » 08 feb 2007, 00:48

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/07 17:19
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor BeertjeDick » 08 feb 2007, 04:09

Hoi Taxidriver,

Ik las je verhaal en mij viel op dat je 'n zekering noemde van 8 A, die normaliter de Alarmlichtengroep bewaakt, degene is die ook direct doorslaat.

Dit kan op "kortsluiting" duiden maar ook op overbelasting. Voor 'n simpele autoradio met 'n uitgestuurd vermogen van 4 Watt per kanaal moet je met 'n stroom rekenen van ca. 1,5 Amp.(1,5 x 12V = 18 watt)
De uitgebreidere radio's met bijv. 4x 25 Watt speaker vermogen vragen al gauw 10 Amp.(= 120 watt)
De meeste radio's hebben in de + aansluitdraad (rood) een glaszekeringhouder zitten of 'n zekering ingebouwd naast de voedingsingangplug.
De voedingszekering die hierin zit is waarschijnlijk al zwaarder dan de 8 amp. zekering van de auto zelf.

De beste manier om 'n autoradio aan te sluiten is met 'n "eigen" accu leiding. Dus niet afgetakt van bestaande verbruiksgroepen.
Deze zijn nl. gedimensioneerd naar nominale stromen en daarnaar gezekerd. Ga je in een groep 'n zekering vergroten, dan vergroot je daarmee de stroom tolerantie van de aangesloten verbruikers en de kans op brand bij overbelasting.

De benodigde +12V kun je ook van het contactslot afhalen. Deze is geschakeld. Hiermee gaat de radio dus uit als je het contact uit zet. De constante + haal je liefst direct van de accu. Deze is voor het zendergeheugen van de radio en vraagt maar weinig stroom. Wel voor de veiligheid 'n zekering ertussen van 0.2A. Dan de massa (-). Deze zwarte draad sluit je rechtstreeks aan op 'n chassisdeel in het vooronder. (ijzer genoeg daar) Gebruik hiervoor 2.5mm2 draad!

Controleer of je speakers en de draden hiervan absoluut nergens sluiting maken met massa! Ook dit veroorzaakt doorslaande zekeringen. Check de antenne! Deze moet capacitair vrij zijn van massa. D.w.z. de middenkern mag geen contact maken met massa.

Dan de "antenne" draad uit de radio. Dit is een impuls
gever die 12V stuurt bij het aan en uit zetten van de radio aan de motorgestuurde antenne. Deze antennes ( de duurdere modellen) hebben een eigen stuurrelais waarop de impulsdraad uit de radio moet worden aangesloten. De motorvoeding gebeurd apart rechtstreeks uit het boordnet. Als je niet zo'n antenne hebt dan deze draad niet gebruiken en af-isoleren.

Check de polariteit van de radio. + moet bedraad zijn, de - is de behuizing. Voor de Engelse markt is het omgekeerd. (+ is daar het chassis, de behuizing; de - min, wordt door bedrading gedaan.) Dit staat meestal op de behuizing van de radio aangegevan.

Nou, met deze uitleg krijg je elke radio aan de praat, tenzij die defect is.
Succes ermee en groetjes van Beer.:P
BeertjeDick

Berichtdoor Govert » 08 feb 2007, 10:47

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/07 17:25
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor kuipertje » 08 feb 2007, 17:13

Misschien ook wel handig om even de plus van je accu eraf te halen terwijl je bezig bent... geldt trouwens voor vrijwel alle grotere klussen aan het elektronisch systeem.
kuipertje

Keer terug naar Techniek