Hoi Taxidriver,
Ik las je verhaal en mij viel op dat je 'n zekering noemde van 8 A, die normaliter de Alarmlichtengroep bewaakt, degene is die ook direct doorslaat.
Dit kan op "kortsluiting" duiden maar ook op overbelasting. Voor 'n simpele autoradio met 'n uitgestuurd vermogen van 4 Watt per kanaal moet je met 'n stroom rekenen van ca. 1,5 Amp.(1,5 x 12V = 18 watt)
De uitgebreidere radio's met bijv. 4x 25 Watt speaker vermogen vragen al gauw 10 Amp.(= 120 watt)
De meeste radio's hebben in de + aansluitdraad (rood) een glaszekeringhouder zitten of 'n zekering ingebouwd naast de voedingsingangplug.
De voedingszekering die hierin zit is waarschijnlijk al zwaarder dan de 8 amp. zekering van de auto zelf.
De beste manier om 'n autoradio aan te sluiten is met 'n "eigen" accu leiding. Dus niet afgetakt van bestaande verbruiksgroepen.
Deze zijn nl. gedimensioneerd naar nominale stromen en daarnaar gezekerd. Ga je in een groep 'n zekering vergroten, dan vergroot je daarmee de stroom tolerantie van de aangesloten verbruikers en de kans op brand bij overbelasting.
De benodigde +12V kun je ook van het contactslot afhalen. Deze is geschakeld. Hiermee gaat de radio dus uit als je het contact uit zet. De constante + haal je liefst direct van de accu. Deze is voor het zendergeheugen van de radio en vraagt maar weinig stroom. Wel voor de veiligheid 'n zekering ertussen van 0.2A. Dan de massa (-). Deze zwarte draad sluit je rechtstreeks aan op 'n chassisdeel in het vooronder. (ijzer genoeg daar) Gebruik hiervoor 2.5mm2 draad!
Controleer of je speakers en de draden hiervan absoluut nergens sluiting maken met massa! Ook dit veroorzaakt doorslaande zekeringen. Check de antenne! Deze moet capacitair vrij zijn van massa. D.w.z. de middenkern mag geen contact maken met massa.
Dan de "antenne" draad uit de radio. Dit is een impuls
gever die 12V stuurt bij het aan en uit zetten van de radio aan de motorgestuurde antenne. Deze antennes ( de duurdere modellen) hebben een eigen stuurrelais waarop de impulsdraad uit de radio moet worden aangesloten. De motorvoeding gebeurd apart rechtstreeks uit het boordnet. Als je niet zo'n antenne hebt dan deze draad niet gebruiken en af-isoleren.
Check de polariteit van de radio. + moet bedraad zijn, de - is de behuizing. Voor de Engelse markt is het omgekeerd. (+ is daar het chassis, de behuizing; de - min, wordt door bedrading gedaan.) Dit staat meestal op de behuizing van de radio aangegevan.
Nou, met deze uitleg krijg je elke radio aan de praat, tenzij die defect is.
Succes ermee en groetjes van Beer.