Hoi Richmb,
Tip: (wellicht een open deur?)
Laat je auto voorkeuren bij een onafhankelijk apk-station dat geen banden en uitlaten verkoopt, dit kan geloof ik al enkele maanden voor het verloop van de apk.
Je betaalt in meeste gevalllen ongeveer 50 euro, wellicht iets meer voor een diesel. Vervolgens krijg je een rapport mee waarop de punten van afkeur staan (bij goedkeur wordt de auto uiteraard direkt afgemeld bij de rdw). Je hebt vanaf dan precies 2 weken de tijd om de afkeurpunten te verhelpen of laten verhelpen waar jij wil, vervolgens kijkt de keurmeester meestal alleen deze punten na en meldt de auto af.
Voordelen:
Je laat geen laswerk voor niets verrichten (ach ja, het moet toch een keer gebeuren, beter nu dan volgend jaar)
Je wordt niet snel bedonderd (kwik-fit kijkt heeeeel erg goed naar je banden , remmen en uitlaat)
Voorbeeld: een vriend van me heeft een Peugeot 309, hij liet bij de merkdealer een offerte maken voor de apk. Kosten rond 1500 euro (totale remleidingen moesten vervangen en weet ik wat nog meer).
Wij de auto op bovenstaande wijze keuren, gevolg kosten keuring 50 euro, stuurkogels vervangen (zelf doen) in totaal 100 euro
Dus je bespaart 1400 euro voor je het weet!
groet Pieter