[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
heb ik weer: Lak op water basis, komt dat goed? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:43

heb ik weer: Lak op water basis, komt dat goed?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

heb ik weer: Lak op water basis, komt dat goed?

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 05 feb 2007, 11:43

Hallo clubgenoten,

kreeg gisteren het volgende te horen:

"Sinds 1 januarie zijn er nieuwe (europese)regels omtrend verfleveranciers. Dit houd in dat de spuiter alleen nog watergedragen verf kan gebruiken.
Dit heeft geen invloed op het eindresultaat. alleen is de verf iets duurder en heb ik er iets meer werk aan omdat o.a. de verf op geen enkele plek de oude verf mag raken."

Potverdikke had ik haar vorig jaar maar laten spuiten!
;)

Nee, nu even normaal doen Jeroen! Ik wist dit verhaal niet en mijn mannetje die de auto onderhanden gaat nemen dus ook niet! Nu is mijn vraag of die lak op waterbasis wel goed is omdat het woord "water" mij niet goed in de oren klinkt! Het gaat trouwens om antraciet metalic!!

Dus iemand hier ervaring mee??
JerommekeOhjajoh

Antwoord:heb ik weer: Lak op water basis, komt dat goed?

Berichtdoor Bemerbenz » 05 feb 2007, 12:05

Al sinds het einde van de vorige eeuw gebruiken autospuiters/autofabrikanten lak op waterbasis. De VOC wetgeving verplicht het gebruik van lakken met een laag organisch oplosmiddelgehalte. De verfproducenten bereiken dit door gebruik te maken van high solids en watergedragen lakken. In dit laatste product zijn de organische oplosmiddelen grotendeels vervangen door water. Deze lak is gevoeliger voor steenslag, het is iets minder hard. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je emmer water, na het wassen, de kleur van de auto aan neemt. Met name de investeringen die autospuiters (ombouwen spuitcabine) moeten worden terugverdiend. De lak op zich is niet duurder. Op je metalic antraciet komt een blanke laag, en die is ook weer op waterbasis. De eindkwaliteit blijft hetzelfde.<br><br>Bericht gewijzigd door: Bemerbenz, op: 2007/02/05 11:07
Bemerbenz

Berichtdoor MarceldB » 05 feb 2007, 12:22

Het hangt er van af wie de auto spuit. Als je iemand weet die dit niet bedrijfsmatig voor je wilt doen is er niets aan de hand.
Overigens, voor de houten vloer die bij ons is gelegd mocht geen impregneerspul meer gebruikt worden. De parketteur trekt zich er niets van aan en gebruikt het gewoon. Dat hij daardoor een paar jaar minder lang leeft, deerde hem niet......
MarceldB

Berichtdoor Paul Snip » 05 feb 2007, 12:58

Er wordt tegenwoordig bijna niet meer anders gebruikt. Maar 't is beduidend mindere kwaliteit dan de ouwerwetse 2 komponenten lak. Vooral zachter. En het is iets anders te verspuiten. (vergelijk de verf voor thuis op waterbasis, van de Gamma, ofzo, dat strijkt en vloeit ook anders.)

Overigens is de ouderwetse lak nog wel te krijgen hoor. Alleen mag een proffesioneel bedrijf dit officieel niet meer gebruiken.

Misschien moet je eens met je spuiter in conclaaf of hij toch niet stiekem de oude lak nog wil gebruiken. Daar heb ik persoonlijk meer vertrouwen in. Ook qua duurzaamheid.

Maar, nogmaals, grote schadebedrijven gebruiken niet anders meer, tegenwoordig.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Lode » 05 feb 2007, 21:56

Laat ik nou net in AMK van deze maand een stukje lezen:
"Celluloseverf blijft beperkt leverbaar. Amper werd vanuit Brussel gedicteerd dat het gebeurd was met celluloseverf of ze werden wakker en kwamen met een aanvulling. Celluloseverf mag op beperkte schaal gemaakt en geleverd worden. Er wordt dan een speciale vergunning afgegeven. Die verf moet dan bestemd zijn voor echte klassieke of historische automobielen, motorfietsen, scooters, vracht- en bestelwagens alsmede autobussen..."

En dan te bedenken dat ik vroeger nog wel eens een hele kever met die verf overgespoten heb. Werkte echt goed. En lekker te verdunnen ook... met thinner. Je kreeg wel enorme koppijn van die spuitdampen overigens. Achteraf realiseer ik me dat ik nog geluk heb gehad dat de boel niet ontploft is. De werkwijze was als volgt. Verf aanmengen en verdunnen met thinner... ff roken ... nevellaagje spuiten ... ff roken ... 1e afspuitlaag ... ga zo maar door en dat allemaal in een ongeventileerde ruimte.
Lode

Berichtdoor Paul Snip » 05 feb 2007, 22:19

Ik heb vorig jaar de Golf van mijn vriendin gespoten... Blauw...Aan het einde van het project waren al mijn lichaamsopeningen ook blauw geloof ik, hahaha...

Maar 't is wel goeie lak, die ouderwetse.

En als je 't een keer doet, hobbymatig, zou 't wel niet zoveel uitmaken. Maar ik kan me voorstellen dat je als spuiter niet dagelijks in die dampen wilt staan.

Ik heb overigens nog steeds een adres voor die 2 komponenten lak. Nog niks van gehoord dat 't binnenkort niet meer leverbaar zou zijn, ofzo.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Antwoord:heb ik weer: Lak op water basis, komt dat

Berichtdoor HariBo » 05 feb 2007, 22:47

Ik laat het altijd in Polen doen op de oude vertrouwde manier en stukken goedkoper als hier :P
HariBo

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 06 feb 2007, 23:39

ja je hoort het wel vaker. zo meende ik altijd dat loodmenie ook niet meer mocht. echter ik heb laatst een grote splinternieuwe pot loodmenie gekocht, niets loodvrij maar gewoon ouderwets ongezond. wel het beste trouwens. hoewel op hoeken schijn je beter ijzermenie te kunnen gebruiken omdat dat daar beter houdt.

hoe dan ook ik heb ook niet al te veel vertrouwen in dat moderne waterige spul doe mij maar lekker chemisch!

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Rob Holewijn » 08 feb 2007, 22:10

Ik ben niet zo bang voor die watergedragen verf, ik spuit als hobby nog al wat auto's voor mij zelf en de 114/115 club.
Om het zelf te gebruiken is een ramp, je moet een goede spuit-cabine hebben die absolut stofvrij is, met lucht sproeiers boven de auto om hem droog te blazen. Het duurt in tegenstelling met gewone 2K lak vrij lang voor dat i droog is. Maar .............. er gaat een goede blanke lak overheen die net zo sterk is als vroeger.
Zelf gebruik ik nog al eens de oude sythetische lak, is lekker goedkoop en je kunt er ook een speciale verharder in doen. Vroeger werdt hier gewoon mee gespoten. Een spuiterij mag deze lak al lang niet meer gebruiken, en ze zullen dit ook niet meer doen omdat hun filters hier van gaan dicht zitten.<br><br>Bericht gewijzigd door: Rob holewijn, op: 2007/02/10 17:31
Rob Holewijn

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 08 feb 2007, 23:31

Dank je Rob,

Dit sterkt me dan toch weer een beetje!!!

Groetjes Jeroen
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Rob Holewijn » 10 feb 2007, 18:33

Jeroen, sufkond,
Dit had je van mij toch kunnen weten. Je bent toch ook wel eens op "het sleutelweekeinde" geweest.
Ze zeggen niet voor niets dat ik mijn auto niet meer poets, maar hem gewoon overspuit.
Rob Holewijn

Berichtdoor henklith » 10 feb 2007, 20:45

eh,,, Rob sufkond is met een "t",,, sufkond, ohhhh, doe ik zelf ook weer voud.
Greetz, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Robert » 11 feb 2007, 02:23

Henk, Rob bedoelde sufhond en dat is met en D, dus klopt

Groet Robert ;) (Lid van de Boven Alkmaar Groep)

Robert

Berichtdoor henklith » 11 feb 2007, 23:51

:laugh: :laugh:
Groet, henk
henklith

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto