[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!! : Diesel Specifiek - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:17

300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Paul Snip » 11 feb 2007, 00:22

Volgens mij zitten die weerstanden er tussen. En wel in de vorm van die spiraalvormige draden. Dat is de stroombegrenzing. Wel belangrijk is dat je de eerste! gloeier neemt, of nog beter de schroefjes van de smeltzekering tegen je schutboard. Hier zit echt geen weerstand meer tussen, hoor. Ik zou niet weten waar die kan zitten. Dan zou die al in de auto onder het dashboard moeten zitten. Dat lijkt mij toch niet, ivm eventuele warmte-ontwikkeling.

Zit overigens het relais van de gloeierij bij die ouwe types wel onder je dashboard?
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Paul Snip » 11 feb 2007, 00:36

Ik heb 't schema even uitgeplozen. Bedankt voor 't duidelijke schema!!!

Als er al een voorschakelweerstand inzit, dan zit deze tussen de gloeizekering en de gloeibougies in. Maar volgens mij worden daar gewoon die spiralen mee bedoeld, die tussen de gloeibougies zitten.

Ik weet zeker dat dit kan, omdat ik dit al vaker gedaan heb. En er is nog nooit iets kapot gegaan bij mij.

Wat de meneer van de Garage heeft gedaan is met een (toch te dunne) draad 12 volt zetten op de laatste gloeibougie. Deze ligt aan de andere kant rechtstreeks aan massa. Dus dan voed je een 2 volt gloeibougie met 12 volt. Dat gaat niet goed, natuurlijk. Begrijpelijk, want als ze parallel staan, net als bij een moderne auto, maakt het niet uit welke gloeibougie je voedt. Nu wel dus.

Het draadje van mij is ook alleen maar als noodoplossing bedoeld, hoor. Mocht hij 't een keer niet doen, dan kun je nog bij de garage komen.

60: Gloeibougies en Voorschakelweerstanden
44: Gloeizekeringskastje
61: thermo-tijd-schakelaar gloeisysteem
45: Gloeischakelaar, of bij een sleutelstarter het gloeirelais

Bericht gewijzigd door: paul snip, op: 2007/02/10 23:40
Bijlagen
gloeierij.jpg
gloeierij.jpg (42.88 KiB)
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Paul Snip » 11 feb 2007, 13:12

Ik heb begrepen dat de auto van Ikkeweer nog niet gloeit. Terwijl toen ze gister bij mij wegging was alles weer oke. Ik denk dus toch dat het gloeirelais de boosdoener is.

Weet iemand zo waar deze zit? In de auto onder 't dashboard? Als ik de de dikke draad vanaf de gloeizekering volg, verdwijnt deze in een kabelboom, om volgens mij de auto in te gaan.

En heeft iemand hier in Noord-Nederland misschien nog zo'n relais liggen?

Het gloeien met de dikke draad die ik haar meegegeven heb lukt overigens. Alleen was de draad wat kort helaas:blush:
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 11 feb 2007, 14:53

Gister toen garagemeneer de auto bracht en ik hem 's middags koud startte was het droog.
Donderdag (toen ie niet gloeide) en vandaag: vochtig/nat.

Gloeit wel met de dikke draad van Paul. Maar als ie dan goed start dan is het relais er toch ook bij betrokken, of ben ik nou gek?

Net motor uitgedaan toen ik thuis kwam, denk ff testen, toen gloeide hij dus wel (kort, omdat de motor goed warm was). Dan kan het relais toch nooit kapot zijn???

Heb net de auto in de loods gezet waar ook mijn trailer staat. Nu maar eens kijken hoe hij morgenvroeg start als hij goed droog is...

Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Nattigheid kan toch geen invloed hebben op gloeien, of wel ???
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 11 feb 2007, 14:57

En als dat wel kan, dat nattigheid invloed heeft op het gloeien, waar moet ik dan aan denken om naar te kijken ???
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Paul Snip » 12 feb 2007, 00:08

Ik hou 't toch op dat gloeirelais.

Of heel misschien iets met die temperatuurvoelers in 't motorblok. Ik denk niet dat nattigheid er iets mee te maken kan hebben.

Zo'n relais heb ik helaas niet voor je. Als je een te pakken kunt krijgen, kun je die er misschien tussen laten zetten door je Garagemeneer.

Dat relais is hij overigens niet nodig om te starten. Het zet alleen maar stroom op je gloeiers, verder niet.

Ik wil je best helpen, hoor! Maar heb helaas niet zo'n relais liggen. Ik zou ook niet weten waar je het anders kunt krijgen dan bij de dealer.

Heeft iemand hier op 't forum misschien nog zo'n relais voor Hannah?

En is er iemand die mij , en Hannah, kan zeggen waar 't relais zit, en hoe 't eruit ziet???
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Wiebren240D » 12 feb 2007, 00:47

Hallo Dames en Heren

ik denk zelf toch dat het glooi relais zo nu en dan voor de storing zorgt.

en ja waar zit dat ding normaal onder de moterkap maar dit is er 1 van de eerste serie ik zou het ook niet weeten maar ik kom er van de week wel achter van hoe en wat.

staat mischien wel in mijn dikke boek wat ik heb.
ik kom er morgen nog wel op terug en een ritje naar Sneek is dichter bij dan naar paul denk ik zo ik help je heus wel verder hoor komt goed
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Paul Snip » 12 feb 2007, 01:21

Mooi dat je dat ff doen wilt Wiebren!!!
Ik had je ook best willen helpen, maar om nou eerst helemaal naar mij toe te komen rijden, terwijl ik geen relais of niks van dat ouwe spul heb liggen. Dat is een beetje zonde van je tijd.

Laat Wiebren maar eens kijken. En anders moet ik maar ff op de sloop navragen of ze nog zo'n kassie hebben. Dan kan ik je eventueel ook wel helpen.

Maar goed, bij Wiebren komt het heus wel goed hoor!
Die heeft denk nog iets meer verstand van dat ouwe spul als ik.

(Wiebren zal me wel niet snappen, maar persoonlijk had ik er een snelgloei-ombouwset op gezet. Maar goed, je hebt nu al 5 nieuwe gloeiers aangeschaft, en dat werkt op zich ook goed. Alleen moet je iets meer geduld hebben.)

Ik hoor wel of 't lukt.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Paul Snip » 12 feb 2007, 01:32

http://www.dieselsend.de/info0250201955.shtml

Dit bijvoorbeeld!!!

Ik vraag me alleen af wat ik moet bestellen voor 't nieuwe type. Dus met seriegloeiers en een relais onder de motorkap.
Vooral dat nagloeien is erg prettig voor de kouwe motor.
En 't scheelt je toch gauw weer 2 keer 20 seconden per dag;)
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor henklith » 12 feb 2007, 12:32

Hi Paul, ik heb even snel naar dat schema gekeken, moet ik op een of andere mannier maar eens op papier zien te krijgen.
Maar begrijp uit het schema dat het een trekstarter betreft??
Dan zit er toch geen gloei relay in ?
Aleen dat kastje met iets van een beveiliging of zo, dat kan natuurlijk ook best defect kan zijn.
Ook kan ikkew, beter even meten welke spannig op de eerste gloeier staat, als dat 12volt of iets in die buurt is, dan kan je veilig met een draad even buitenom gloeien.
Groet, Henk Lith.
henklith
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor henklith » 12 feb 2007, 12:50

Hi, daar benk weer even, nog even verder gezocht, maar dat item 44, is dus niet het gloei relay, maar natuurlijk wel hoogst verdacht.
Om aan alle gissingen een eind te maken moet er echt gemeten gaan worden:blink:
Zoek dat ding (44) op, en meet tijdens gloeien of je werkelijk aan een van beide kanten de 12V mist,Zoek met behulp van de draad kleur uit wat ingang en wat uitgang is, Ik denk dat je bij deze meting even een extra mannetje of vrouwtje nodig hebt.
Laat dan maar weer weten wat je hebt gemeten (rijmt ook nog)
Groet nogmaals een keer, Henk Lith.
NB: Marc bedankt voor het schema!!

Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/02/12 11:51
henklith
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, he

Berichtdoor Topasbrauner » 12 feb 2007, 13:17

Hoi Henk, een 5 cil. trekstarter bestaat niet. Had in de 115 al een gloeirelais met tijdopnemer e.d. Wel seriegloeiers

Gr. job
Topasbrauner
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Paul Snip » 12 feb 2007, 13:19

Nee, sorry voor de onduidelijkheid. Hier zit dus wel een gloeirelais in. Waarschijnlijk zit die op 't plek van de schakelaar. Ik had geen ander schema, vandaar.

Maar 't is wel 't ouwe systeem met seriegloeiers.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor henklith » 12 feb 2007, 14:20

Hi Job en Paul, Jullie zijn snel:laugh:
Ben net nog even naar mijn garagebox geweest, om nog even een stukje bodem in de rx10 te zetten.
Ik ben nog niet zo bekend met de W123, dus vandaar, de 5 pitters hebben dus altijd een gloei relay, en gecombineerd met een sleutelstarter neem ik aan.
Overigens blijft het denk ik van belang om dit start relay, even te localiseren, en daar moeten dan twee dikke draden op uit komen, dat is dan de 12V in en de 12V uit, blijft interessant und sehr aussagekraftich om even op die beide punten een meter te hangen.
Ik las ook iets over de theoretische mogelijkheid dat de tempsencor nog defect kan zijn en dus voortdurend de mededeling "ik ben warm" naar het start relay door geeft.
Ik schat zo in dat als de motor warm is de weerstand iets van enkele tientallen ohms moet zijn, en koud al snel enkele K's, zou dus ook even te meten zijn.
Maar waarschijnlijker lijkt mij dan een wachelcontact, slecht contact zouden wij zeggen
:silly:
Goed,,, ik wacht dus maar weer wat bevindingen van het front af, toch?
Groet, Henk Lith.
henklith
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, he

Berichtdoor Topasbrauner » 12 feb 2007, 16:31

Ikkeweer: Als het de tempsensor is, die kapot is, heb ik nog een goede voor je liggen. Deze kosten nieuw bij de dealer 110 euro. Ik heb nu een W115 240D blok in mijn W123 en heb het ding niet meer nodig. Je mag hem altijd proberen, kijken of dat het is. Als het zo is, neem hem dan voor een zacht prijsje over.

Job
Topasbrauner
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, he

Berichtdoor henklith » 12 feb 2007, 17:00

Job, kan je mooi even de weerstand meten bij, zeg kamer temperatuur, (20 graden of zo)
Groet, Henk Lith.
henklith
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 12 feb 2007, 18:31

Jongens, allereerst bedankt voor de fijne reacties !!! Maarre, dat meten enzo, ik kon net zo goed op de maan zitten want heb geen idee hoe dat moet of wat voor spul (gereedschap) je daarvoor moet gebruiken.

Wiebren, ritje Sneek doe ik zo hoor, is voor mij een 3 kwartier ofzo. Geen snelweg he :-)

Maar nu even wat anders... vannacht heeft de Benz binnen gestaan in een aardappelloods, waar het niet warm is, denk een graad of 10? Maar wel droog en beslist niet vochtig. En raad eens!!! Toen ik vanochtend de sleutel omdraaide gloeide hij gewoon en ik kon gewoon starten. De ellende begon ook toen het vorige week donderdag sneeuwde: onder de motorkap was alles nattig. Toen het droog was zaterdag had de Benz geen enkele moeite met gloeien, maar gister, toen het weer regende, toen gloeide hij weer niet. Maar vandaag, toen hij dus een nacht droog had gestaan, gloeide hij weer wel.

Durft nou nog iemand te beweren dat het niet met vocht te maken kan hebben??? Want het kan haast niet anders dat het daar mee te maken heeft, zie mijn verhaal. EN WAAR KAN HET DAN AAN LIGGEN ??? Ik snapput niet meer, heb het ook nooit gesnapt.
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 12 feb 2007, 18:33

En op het werk staat hij buiten en raad eens: hij gloeide niet.

Zodra de motor gelopen heeft en dus warm en droog is gloeit hij ook gewoon, en niet lang ofzo, maar kort, wat normaal is voor een arme motor. HELLUP
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 12 feb 2007, 18:33

En het regende dat het goot vandaag.
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 12 feb 2007, 18:34

Ik bedoelde warme motor, niet arme motor.
ikkeweer
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten