[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Automaat - vloeistof verversen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:29

Automaat - vloeistof verversen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Automaat - vloeistof verversen

Berichtdoor kuipertje » 12 feb 2007, 03:40

(Ja de schrik zit erin)

Een van de laatste dingen die nog gedaan moet worden om de enorme hoeveelheid achterstallig onderhoud helemaal in te lopen, is het vervangen van de automaatolie. Sommigen zeggen dat dat nooit hoeft, in het onderhoudsschema staat om de 48.000 km. Omdat de voorgeschiedenis van de auto vrijwel helemaal onbekend is, weet ik niet wanneer dit voor het laatst gebeurd is en wil ik het uit voorzorg doen.

Nu vertelde een bevriende garagehouder dat door het verschil in smering tussen oude, (te) lang gebruikte ATF en gloednieuwe het mogelijk is dat de automaat hierdoor vastloopt. Kan dit kloppen? En zou het dan helpen om eerst bijvoorbeeld de helft te vervangen en dan na een paar duizend kilometer nog een keer alles vervangen?
kuipertje

Antwoord:Automaat - vloeistof verversen

Berichtdoor Bemerbenz » 12 feb 2007, 09:54

Klinkt vreemd. Bij vervangen van de ATF, zag ik dat deze gitzwart was en waarschijnlijk al heel lang niet was vervangen. De automaat schakelde zonder problemen, na vervanging schakelde de automaat wel wat soepeler. Kan me niet voorstellen dat nieuwe olie voor verstoppingen gaat zorgen. Anders dan bij carter olie wordt de automatenbak olie niet beinvloed door de verbrandingsmotor.
Bemerbenz

Berichtdoor peterjavelin » 12 feb 2007, 10:28

:) lijkt me inderdaad sterk dat door verversen automaatbakolie deze zou vastlopen ,nog nooit van gehoord.
ik zou hem gewoon verversen.
het is alleen maar beter voor de bak.

groet peter:dry:
peterjavelin

Berichtdoor MarceldB » 12 feb 2007, 17:10

Dat vastlopen na verversching gebeurt alleen als je je olie in Afrika ververscht. Vraag maar aan onze clubvriend Jurgen :laugh:
MarceldB

Berichtdoor Wiebren240D » 13 feb 2007, 21:01

Hallo Kuipertje

die garage man is in de war bij een oude benzine Mercedes is het wel zo er hoort minerale olie en als je er dan vol sinthetise olie in gooit kun je problemen krijgen dat klopt dan gaat het laagje in je olie kanaal los en dan verstopt de boel.

maar bij een automaat deden wij vroeger ook al om de 50000 km verversen en het filter ook is een behoud voor je automaat denk daar maar om.
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek