MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 19:35

trekhaak combi monteren: foto's

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

trekhaak combi monteren: foto's

Berichtdoor fransjose » 20 mei 2007, 22:27

gisteren dus in Pijnacker de BOSAL trekhaak gemonteerd, dwz nog niet de electra. Wta ik hierover schrijf / laat zien kan dus voor andere types trekhaken iets anders zijn.

Geconstateerd werd dat een Bosal een wat slankere buis heeft die in de achterbak moet worden vastgezet, waardoor een 55 mm gat niet nodigh is. Ik ga proberen wat foto's te posten"

1. de achterbumper eraf halen (haal de achetruitrijlamp en mistlamp in zijn geheel eraf, dus met bevestiging)

Bij mijn combi (1982) zaten er drie voorgestanste puntjes waar je prima je boor in kon centreren.

De trekhaak wordt met 4 moeren bevestigd aan de achterkant (zie afbeelding verderop); om de aan de auto trekkende krachten te verdelen worden twee horizontaal in lengterichting bevestigde korte buizen in de kokerbalken geschoven en daarop verankerd; de diameter van die korte buizen varieert. Voor de Bosal heb je geen 55 mm gat nodig, 26 mm volstaat.
Je boort dus eerst een gat op de plek waar die korte buis in de balk geschoven gat worden:

op bovenstaande foto zie je ook de voorgestanste plekken waar vervolgens de gaten komen voor de boutjes die de bevestiging aan de achterzijde vormen

in de reserrvewielbak links en in de bak waar je achterruitesproeierreservoir zit rechts trof ik twee voorgeboorde gaten waar de twee boutjes doorheen konden die die korte buis verankeren

Je schuift de korte buizen in de geboorde gaten, verankert deze met bouten door de gaten die al in het kokerbalkje zitten (vergeet niet het verstevigingsplaatje). Let op, links en rechts zijn verschillend uiteraard.

Dan bevestig je trekhaak op de de korte buis aan de achterzijde van de auto, ook hier weer het verstevigingsplaaatje niet vergeten.
Aldus zit de trekhaak vast en zometeen kan de bumper eroverheen geschoven worden.

Als de korte buis aan beide kanten op 4 punten vastzit zou je de bedrading moeten aanleggen. Dat hebben wij wegens tijdgebrek niet gedaan, dus ook geen fotos van.

Wel een foto van het resultaat; mooi weggewerkt achter de bumper dus.

Het lijkt door mijn uitgebreide beschrijving ingewikkelder dan het is misschien. Maar het is prima te doen.
Alleen nou de bedrading nog.

Frans
fransjose

Antwoord:trekhaak combi monteren: foto's

Berichtdoor Kenny » 24 mei 2007, 19:01

Mooi dat het gelukt is, ik kan alleen je foto's nog niet ontdekken. Ik heb zelf een 300TDT usa en ik ben ook bezig met een trekhaak. Ik heb een europese waar ik adapters voor ga maken zodat die 5cm extra naar achter komt. Ik ben ook druk bezig met foto's maken enz. dus als ik het klaar heb volgt er een verslag!
Kenny

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur