door Reinout » 10 feb 2007, 16:15
Alex,
Op wat voor onderdelen zit je te wachten? Volgens mij heb je geen onderdelen nodig om je tank schoon te maken! Dat van die coating kan wel kloppen, toen ik mijn tank aan het schoonmaken was leek het erop dat op sommige plekken in mijn tank de coating eraf was en de roest begon...
Ik heb het zelf de tank dus al eens schoongemaakt, was niet zo'n heel leuk klusje. Toen ik mijn 240D gekocht had kreeg ik ook de laatste 20 liter niet uit de tank, toen ik op slaolie begon te rijden zat mijn voorfilter na elke 200 kilometer verstopt. Ik heb toen mijn tank schoongemaakt, daar kwam veel zwarte drab (dieselbacterie ?? Slechte brandstof ??) uit, vooral de tankzeef (gaasfilter in de tank) zat helemaal verstopt. Na het schoonmaken kon ik de hele tank leegrijden, ook ging het optrekken een stuk soepeler en ging de topsnelheid omhoog. Ik hoop dat het bij jou niet zo'n smeerboel was als bij mij.
Schoonmaken doe je als volgt (makkelijke manier): maak de dieselleidingen los, het zijn er drie: aanvoer, retour en afblaas leiding. Afblaas hoeft niet los, aanvoer en retour zitten naast elkaar. Aanvoer zit vast aan een grote bout, dit is de onderkant van de tankzeef. Als je de aanvoer en retour leiding los hebt, en de tankzeef is niet te vervuild, loopt de diesel er vanzelf uit. Schroef nu de tankzeef los met een waterpomptang of beter een dopsleutel (is wel echt een hele grote maat, niet wat in een standaard doppenset zit). Waarschijnlijk is je tankzeef zwart van de drab, dit gaat er met kokend water prima af. Schroef de dieselmeter eruit (zit onder de verbandtrommel) om hem niet te beschadigen. Nu kan je met de tuinslang je tank schoonspuiten, via de vulopening, het gat waar de tankzeef zat (onder je auto) en het gat waar je nivaumeter zat. Na afloop goed drogen (fohn?) en alles er weer inschroeven, dieselleiding aansluiten en klaar is kees!
Dit was de makkelijke manier. Als je een beetje pech hebt (wat ik dus had) dan heb je niet de goede maat dopsleutel, en zit de tankzeef te vast om met de waterpomp los te halen. Dan ben je veroordeelt tot de moeilijke manier:
-Haal het tussenschot in je kofferbak weg
-Tank losschroeven (4 bouten)
-Diesel aanvoer, retour en ventleiding loshalen
-Tank via je kofferbak uit je auto halen
-Op z'n zij leggen zodat je er goed bij kan, tankzeef eruit halen met waterpomptang.
-Tankzeef schoonmaken
-Nivaumeter eruit halen en schoonmaken
-Tank schoonspoelen en drogen
-Boel weer in elkaar zetten
Dit laatste is een hoop gepiel, maar goed te doen. Ik denk dat je er ongeveer een middag mee bezig bent. Je hebt geen brug nodig en geen nieuwe onderdelen. Gewoon een dopsleutelset en wat geduld, behalve tijd kost het je niets!
Als je hulp nodig hebt moet je maar even een berichtje achterlaten (ik zet liever niet m'n tel nr op internet). Als je in de buurt van Amsterdam woont kan ik je wel helpen, ik hoor het wel.
Mvg
Reinout