[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!! : Diesel Specifiek - 7

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:19

300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Wiebren240D » 20 feb 2007, 21:34

Hallo Hannah

ja zo het nu staat ben ik zaterdag thuis kom ik naar jou of jij naar mij
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 20 feb 2007, 21:37

Hangt er vanaf offie morgen start maar ik denk dat ik bij jou moet komen, ik heb weinig gereedschap. Kun je evt. ook eerder? En wanneer zaterdag?
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Paul Snip » 20 feb 2007, 21:45

Waarschijnlijk zijn de koolborstels van de dynamo versleten. Als de auto morgen wel start, moet je ff een tik op de dynamo geven met een hamer ofzo. Vaak laadt hij dan wel weer een paar dagen...

Je kunt dit vaak als volgt zien... Zet de auto op contact, kijk naar je dynamo-lampje (dat lampje met die accu). Brandt hij niet, dan is het bij ouwe systemen vaak zo dat de koolborstels versleten zijn.
Geef nu een tik op de dynamo. Waarschijnlijk brandt het lampje dan ook weer. Als je nu de auto start, moet ie weer laden (lampje gaat uit).

De koolborstelhouder haal je er met 2 schroefjes uit, en kun je zo vervangen (kosten 15 euro).
Een ruil-dynamo voor een 123 kost volgens mij iets meer als 100 euro. Dan weet je zeker dat alles goed is, tenminste.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 20 feb 2007, 21:49

Paul, hij laadt nog wel, maar weinig, hij komt net op de zwarte streep van de meter. En jij wilt echt niet dat ikke op de dynamo ga slaan hoor, dan sla ik vast iets anders in elkaar want ik weet niet waar hij zit. Het lampje brandt verder gewoon, maar de accu was leeg. Eerst na 4 dagen niet rijden, en gister heeft ie gereden en toen dus na een halve dag. Heb nu een pool eraf gehaald, de linkse.
Wiebren had nog 2 dynamos, misschien als hij eentje kwijt wil?
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor henklith » 20 feb 2007, 22:59

Begrijp ik het nog allemaal :unsure:
Hij start niet, hij gloeit niet, en hij laadt niet.
Watte doet ie dan nog wel? :blink:
Groet, Henk.
henklith
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 20 feb 2007, 23:02

Nou Henk, met het gloeien gaat het redelijk, er moet alleen nog een ander relais in voor de zekerheid. Hij laadt niet voldoende (heb hier gelezen dattie met draaiende motor op 14 moet zitten en dat zittie niet), maar met startkabels start ie wel. Heb nu een pool losgelaten, zodat de accu in elk geval niet leegloopt.
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Wiebren240D » 21 feb 2007, 00:34

Hallo Dames en Heren

Wiebren gaat zaterdag wel even kijken komt heus wel weer in orde
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Robert » 21 feb 2007, 01:01

Hanah, Jij heb problemen met je gloeiautomaat, kan het niet zijn dat deze continue blijft gloeien? Dit probleem heb ik nl. ook..En ik verdacht dus ook de dynamo, dus koolborstels gewisseld (trouwens die van €15 zou ik dus niet nemen, maar koop nou maar de originele van Bosch) allemaal geen resultaat bleef maar 11.2 V leveren! Bleek dus dat mijn 5 gloeipitjes aangestuurd te blijven en dit kan het dynamo-tje niet trekken ! In ieder geval suc6


Groet Robert ;) (Lid van de Boven Alkmaar Groep)
Robert
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor henklith » 21 feb 2007, 01:16

Als er dus een "stiekeme" verbruiker onder de motor kap zit, zou je dat ook moeten kunnen meten.
Als hij blijft gloeien is de akku met een paar minuten leeg!!, of althans zodanig ver leeg dat de accu tot niet veel meer in staat is.
Je zou even kunnen meten (als dat nog gaat) of er spanning op de gloeispiraal staat als je niet gloeid.
Gemene verbruikers zijn ook het lampje in het handschoenen kastje, lampje in de kofferbak.
Laat Wieb even in de kofferbak plaats nemen, en sluit hem dan :laugh: kan ie zien of het licht uitgaat,,,
Wieb,, je bent toch niet bang in het donker he :lol:
Nou ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
Groet, Henk.
henklith
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Robert » 21 feb 2007, 02:00

Henk, sorry maar ik ben vergeten te vermelden, “hij blijft gloeien zolang het contact aan staat� dus het duurt behoorlijk lang totdat de accu leeg is, Maar net wat je zegt meten is weten, ik heb hem laten controleren door er een ampèretang om heen te gooien.(kabel vanaf de dynamo)

Groet Robert ;) (Lid van de Boven Alkmaar Groep)
Robert
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 21 feb 2007, 08:50

Duidelijke verhalen, maar weet iemand hier wat een diodebak ofzo is? Dat wil men hier laten vervangen.
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Paul Snip » 21 feb 2007, 10:45

De diodebak zit in de dynamo. Diode-brug is een meer gebruikte benaming.
Deze zit achterin je dynamo. Om 'm te vervangen moet je de dynamo uitelkaar halen.
Diode's zijn simpel gezegd elektrische ventielen. Er kan maar in één richting stroom door.
Ze zorgen dus dat er stroom loopt van je dynamo naar je accu, en niet andersom. (Heel simpel gezegd, hoor!)

Vaak gaat de diode die het veld (de draaiende kern in je dynamo) moet voeden stuk.

Succes!
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 21 feb 2007, 10:48

Duidelijk verhaal Paul ! Ikke leer hier een hoop. Nou nog ff afwachten wanneer garagemeneer de dynamo eruit kan halen, hoop straks, dan moet ik naar Groningen om hem te laten repareren.
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor henklith » 21 feb 2007, 13:13

Hoi, Als je wilt controleren of hij bij contact aan blijft gloeien, moet je de ampere tang niet om de draad van de dynamo hangen, maar om de dikke draad van de accu.
Maar het kan natuurlijk ook best dat er wat spraakverwarring is, en dat de dynamo stroom blijft trekken, al dan niet bij contact aan.
Dat moet je dan inderdaad meten met de ampere tang om de rode draad die van de dynamo komt.
Ik zou korte mette maken met zo'n dynamo, en hem gewoon preventief vervangen, weet je zeker dat hij nooit meer ellende geeft, gaat weer een kwart mio kilometers mee!
Gooi ook dat gloei relay dr uit, blijft ellende geven, zo heb je dr toch geen lol van.
Ik weet, het kost een paar centen, maar ja je rijdt ook niet in een kadetje :laugh:
(dat laatste slaat natuurlijk nergens op, maar het kwam gewoon in me op :silly: :silly: )
Groet, Henk Lith.

Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/02/21 12:21
henklith
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Wiebren240D » 21 feb 2007, 18:46

Hallo Dames en Heren

ik neem zaterdag mijn reserve dynamo wel mee daar weet ik zeker van dat die goed is.

maar als een ding in de auto zit wat stroom neemt dat kun je toch meeten de buurman heeft mij geleerd je haal de plus van de accu los en dan pak je de multimeter en die zet je op Ampere ik meen van 10 en dan meet je hij neet altijd iets die auto van mij stopt bij 0,75 Ais het klokje maar als het meer is haal je stuk voor stuk de zekeringen er uit en meet je gewoon door komt er van zelf uit denk ik

of niet en als ik mijn Multimeter gewoon op de accu zet en meet je toch ook de spanning die de dynamo laad is bij die ouwe 5 cylinder van mij wel zo maar hier liggen nog wel een paar dynamo,s en daar maak ik heus wel weer een dynamo van.

is mij vroeger wel geleerd bij mijn vader in het Taxi bedrijf als daar een auto stil stond koste dat geld dat kon niet hoor maar het komt zaterdag wel goed ik ben niet voor 1 gat te vangen
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 21 feb 2007, 19:57

De dynamo is vandaag uitvanhuis geweest bij Tichelaar in Winsum (die doet startmotoren en dynamo's) en meet weer de normale waarden. In de auto laadt ie nu ook gewoon, tenminste volgens de metermaar garagemeneer heeft vanmiddag een stukkie gereden en toen bleven de spiralen gloeien. Diepe zucht.

Wiebren hij rijdt gewoon dus ik kan ook bij jou komen, of je moet bij jou ook buiten moeten. Misschien mogen we in de garage van de buurman bedacht ik me net, ga ik vragen.
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor ikkeweer » 21 feb 2007, 20:15

Wybren, de zekeringen zijn ook al doorgemeten. In de dynamo zat iets krom, daarna deed ie het weer. Maar het is dus al een gereviseerde dynamo, dat is in de USA gebeurd denk ik. Voor de rest als er stroom weglekt kan het in de aansluitigen of massa zitten ofzo, heb ik begrepen, maar hopelijk komen we daar zaterdag uit.
ikkeweer
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor henklith » 21 feb 2007, 21:54

Hi Wieb, stroom meteingen zijn net iets te trickie voor de leek.
Vooral als je totaal geen idee hebt hoeveel stroom er kan gaan lopen.
Die methode van jou is in princiepe goed, als je stroom meet tussen de accu en de accu kabel, (dus je hebt een van de kabels even los gemaakt.
Stroom mag je dan in priciepe helemaal niet meten en zeker geen 0,75, of het moet 0,75 mA (miliampere) zijn.
Een alarm apparaat neem nagenoeg geen stroom op, en ook een klokje neemt maar heel kort even een stroomstootje op, (of zijn de moderne klokjes constant iets aan het consumeren??)
In elk geval zullen dat dan ook maar enkel mA's zijn.
Als jij in staat bent om dat goed af te lezen, zeg maar de aflezing juist te interpreteren, dan is dat heel waardevolle informatie!
Groet, Henk lith.
henklith
 


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor Wiebren240D » 21 feb 2007, 22:08

Hallo Henk

door de jaren heen heb ik wel wat geleerd wat elektra aan gaat maar ik geef mij echt niet uit voor specialist hoor

maar sinds ik die multimeter heb en de vriend van mijn dochter erbij ben ik wel wijzer geworden.

en dat van dat achterraam met achterruit verwarming ben ik ook nog niet vergeten hoor Henk hoe meer 0000 op de OHM meter hoe beter het is of niet

en inderdaad even de akku klem los en dan daar tussen meeten meet je de lekstroom ik zeg al doende leert men.
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:300TD 1979 start niet en gloeit niet, hellup !!!

Berichtdoor henklith » 21 feb 2007, 22:18

Ok Wieb, 000 op de ohm meter wil zeggen 0 ohm, dus een goeie verbinding.
Maar 0 ohm meet je bijna nooit:( er zit al wat weerstand in de draadjes van je meter)
Als de Utrechtse koffietafel/stamtisch van de grond komt, geef ik een uurtje instrutie over meten aan electro zaken in de auto! ok?
Groet, Henk Lith.
henklith
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten