[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Mysterieuze misfire M110 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:39

Mysterieuze misfire M110

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Mysterieuze misfire M110

Berichtdoor MarceldB » 07 feb 2007, 23:53

Ik kamp al geruime tijd met een misfire probleem bij mijn 280TE
Als de motor enigzins warm is gedraaid, dan begint hij, vooral met de pook in D of R, over te slaan. De motor draait dan zo'n 600 tpm. Bij LPG merk je dat sterker, maar bij benzine is het ook aanwezig.

Wat heb ik reeds vervangen:
Verdelerkap/rotor (Beru)
bougiekabels (Beru)
Bobine (Bosch)
verdeler
ontstekingsmodule

Bougies zijn van NGK. Bij de vorige bougies (Beru UltraX) deed het zich ook voor. De elektrodeafstand is 0,7.
Ontsteking staat bij stationair draaien op ca. 7 graden.

Soms is het er, soms ook weer niet. Ik hoor bij iedere misfire een tikje in de buurt van de verdeler. Met een stroboscooplamp zie je ook dat het lichtje even wat langer uit is.

Waar moet ik nog meer zoeken?
MarceldB

Antwoord:Mysterieuze misfire M110

Berichtdoor jako280 » 08 feb 2007, 00:35

beste marcel,
een onstekingsprobleem kun je nu bijna uitsluiten. mogelijk brandstof probleem, slaat ie ook af? je kunt brandstofpomp en filters checken of een ventilatieprobleem in je benzinetank.gaat de dop moeilijk los en hoor je dan een zuigend geluid?
sterkte ermee wil je je weg naar de oplossing in het forum beschrijven?
groet jako
jako280

Berichtdoor MarceldB » 08 feb 2007, 01:02

Bedankt voor je antwoord, Jako.

Soms wil de motor inderdaad afslaan.

Maar een brandstofprobleem sluit ik eigenlijk uit, omdat het zowel bij benzine als LPG zich voordoet.

Alle brandstoffilters en de benzinepomp zijn vervangen en het luchtfilter is een bijna nieuw K&N filter.

Ik kan met de laptop zien dat de motor brnadstof genoeg krijgt, die staat, aan de lmabdawaarde te zien, eerder rijk dan arm. Of zou het daarin juist kunnen zitten?
MarceldB

Berichtdoor jako280 » 08 feb 2007, 01:09

je gaat voortvarend te werk,vrees dat ik je met mijn beperkte techinische kennis niet verder kan helpen,
gr. jako
jako280

Berichtdoor Trouwkoets » 08 feb 2007, 01:17

Hier de absolute leek. Als je een misfire kan waarnemen met de stroboscoop dan is het toch een ontstekingsprobleem?

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor superW123 » 08 feb 2007, 22:55

zou ik ook denken, als je stroboscoop al overslaat doet je ontsteking dat ook dunkt mij.
superW123

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 08 feb 2007, 23:09

Marcel,

mijn eerste reactie is dat in de D of R en 600 toeren in mijn ogen een te laag toerental is! Bij mij komt dy op 800 en als ik hem nog minder afstel loopt het echt niet lekker (trillen en onrustig).

eerder zou ik het toch ook in je ontsteking gaan zoeken! Is je probleem met de schroefdraad van het " huis" opgelost?? Deze kon je niet goed vast of los draaien, ja toch?? Misschien zit hier ook een oorzaak in (langzaam verlopen).

Ach wat zit ik nu te "bedenken" jij hebt immers veel meer kennis dus zal dit alles wel niet het probleem zijn.

Groeten en succes
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor MarceldB » 09 feb 2007, 00:10

MarceldB

Berichtdoor benz280ce » 10 feb 2007, 22:10

Dag Marcel,

Ik kamp nog steed met mijn probleem dat me auto geen vonk krijgt, echter nu effe met mijn 300D bezig. Naar mijn laatste metingen kwam ik ook uit op het groene draad van de verdeler naar de Transistor. Voor dat mijn wagen ermee ophielt liep die stationair ook steeds lager en kleine misfires. Ik ben zelfs aan me stationair schroef gaan draaien, er gebeurde helemaal niets! Motor begon ook af te slaan op het einde, ik moest gaf blijven geven bij het stoplicht. Dus met twee voeten een automaat rijden:S Als ik zo jou verhaal lees dan ga ik steeds meer denken dat bij mij het zeker de groene kabel is. Helemaal als het bij jou auto zo ook mocht uitkomen. In het werkplaats handboek van Mercedes staan de waardes voor het doormeten van de groenekabel. Je moet ook nog effe je verdeler meten, dit kan het ook nog zijn. Mocht je deze waardes niet kunnen vinden dan kan ik ze naar je doormailen.

Heel veel succes ermee en ik ben erg benieuwd naar je vindingen.

Gr, Paul
benz280ce

Berichtdoor MarceldB » 10 feb 2007, 22:23

Hoi Paul,

Ik heb ooit de groene draad doorgemeten, die was toen in orde. Nu is echter de isolatie van die draad iets gescheurd bij de connector bij de module. Die heb ik met tape dichtgemaakt.
Het mooiste zou zijn als ik iemand hier in de buurt wist die even zijn/haat groene kabel wil afstaan. Ik heb nu alles vervangen op basis van vermoeden, wat het scheraf niet bleek te zijn en dat gaat best wel wat kosten.
Ik heb de kabel op de onderdelen cd rom vermoedelijk teruggevonden en het lijkt erop dat die zo'n 100 euro !!! zou moeten kosten. Dat moet ik nog maar eens navragen bij de dealer.
MarceldB

Berichtdoor benz280ce » 13 feb 2007, 19:08

Geen goedkope kabel! Altijd duur die groene kleur;)

Misschien tweedehands te vinden op marktplaats, sloop of bij van den Brand.

Gr, Paul
benz280ce

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 22 feb 2007, 00:25

een kennis van me had hetzelfde probleem. had alles vervangen en de auto liep aanvankelijk goed, maar al snel weer beroerd. alles gemeten en alles uitgesloten maar geen oplossing. nieuwe bougiekabels, ook BERU dus dat kon het niet zijn. totdat hij de kabels nog een keer heeft vervangen en nu door BOSCH kabels. sindsdien geen centje pijn meer. is nu een paar jaar geleden. raar maar waar.... je snapt het niet. BERU is geen "hiep hiep hoera" merk. maar toch. kijk eens of je ergens kabels van BOSCH kunt lenen, en kijk dan eens hoe de wagen zich dan houdt

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor MarceldB » 22 feb 2007, 01:44

Ik heb vanavond weer lopen tobben. Het vreemde is dat het pas na verloop van tijd zich voordoet, als de motor al een poosje warm is. Beroerd lopen stationair en slecht oppakken. Boven 2500 toeren gaat het goed.

Ik heb bij warme motor alle waarden (weerstanden en spanningen) aan de laagspanningskant doorgemeten en die zijn prima.

Is er iemand met een 280E, CE, of TE van vóór september 1981 die voor een halve dag als tijdelijke donor wil dienen (liefst regio R'dam)?
Ik ben een btje ziek van steeds maar vervangen 'op goede hoop'. Dat kost me klauwen met geld.
MarceldB

Berichtdoor MarceldB » 23 feb 2007, 00:41

YES YES YES. Ik ben eruit!!!!

Nadat ik de grijze 4-aderige kabel van de ontstekingsmodule had vervangen (door een zelfgemaakt exemplaar), de klepspeling had nagekeken (was nix mis mee), de compressie nog eens had getest (was okee), de bougiekabels die net nieuw zijn, stuk voor stuk had vervangen door een ander goed exemplaar, een andere ontstekingsmodule had geprobeerd, bleef ik hetzelfde probleem houden.

Ik ben toen nog even in mijn 'W123 onderdelenbak' gaan kijken om een idee op te doen. Daar lag nog een Bosch rotor in, van een verdeler die ik ooit via Ebay had gekocht. Nadat ik die erop had gezet, was het misfire probleem helemaal weg. De oude weer teruggezet en weer misfire. Toen weer snel de Bosch rotor erop. Nog een stukje gereden, en het probleem bleef weg.

Waar ik nog het meest van baal is dat ik die rotor net een paar maanden geleden nieuw heb gekochtt. En het is nog een Beru ook! Dat zegt dus ook niet zoveel meer.

Wat ik bij elkaar nu heb vervangen:

Bougiekabels (Beru)
Bobine (Bosch)
Rotor (Bosch)
Verdeelkap (Beru)
Verdeler (Bosch, via Ebay)
Bougies (Beru UltraX)
MarceldB

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 23 feb 2007, 01:44

dan zit je dus met hetzelfde min of meer als waar mijn mercedes-vriend mee zat. wat kan het nu zijn?!?!? alles doorgemeten, alles klopt, en toch werkt het niet:evil: :evil: :evil:

in zijn geval: de bougiekabels konden het niet zijn... die waren net nieuw.

blijken het toch kabels te zijn. in jouw geval de rotor. vervang dus je kabels en alles wat met de ontsteking te maken heeft door BOSCH onderdelen. (origineel komt geloof ik ook het meeste van BOSCH...
AdriaanVogelzang

Berichtdoor MarceldB » 23 feb 2007, 02:04

De volgende spullen worden zeker van Bosch, Adriaan. Maar om nu zomaar die kabels ed. te vervangen terwijl hij het goed doet gaat me wat te ver. Alleen die kabels kostten me al 106 euro.
MarceldB

Berichtdoor Paul Snip » 23 feb 2007, 13:00

Meet voor de grap eens de weerstand van je huidige bougiekabels. Veel aftermarket spul heeft een te hoge weerstand. Daardoor gaat een rotor ook eerder doorslaan.

0-5 kOhm is oke
20 kOhm is veel te veel (dat zijn die koolstofkernkabels)

Persoonlijk zou ik alleen koperkernkabels willen hebben. En dan 1 kOhm doppen erop voor de ontstoring.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor MarceldB » 23 feb 2007, 14:03

Toevallig had ik dat gedaan toen ik de kabels kocht, Paul en de weerstand van de (koperkern) kabels is idd. 1 kOhm.
MarceldB

Berichtdoor benz280ce » 05 maart 2007, 18:33

Mooi om the horen:)

Ik kom net terug uit Hongarije en hoop snel weer wat aan me 280CE te kunnen doen.

Gr, Paul
benz280ce

Re:Antwoord:Mysterieuze misfire M110

Berichtdoor Dionneke1963 » 23 feb 2008, 16:46

Tjee, wat een oude topic die misschien nog wel eens gunstig voor mijn probleempje zou kunnen zijn.
Dionneke1963

Keer terug naar Techniek