[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hardyschijven vervangen : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 02:50

Hardyschijven vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Paul Snip » 24 feb 2007, 10:17

He Ron, heb je al eens overwogen om die as van jou te laten balanceren?

Wiebren en Harrie hebben een adres in IJsselstein geloof ik. Schijnt maar een paar 10-tjes te kosten. Hier in Veendam kunnen ze 't ook. Bij Techno-Trans. Kost 75 euro, dan.

Ik zal de ashelften idd keurig tov elkaar merken. Want die as wordt als een geheel gebalanceerd, daarom mag je dat niet verdraaien.
Hoe de as aan de versn.bak en aan 't differentieel vast komt, moet in principe niet uit maken. Maar als je auto niet trilt, kun je dit voor de zekerheid ook maar beter afmerken.

Het is bij mij overigens maar heel licht hoor. Alleen zo rond de 90 km/uur. En als ik gas geef, of gas loslaat is 't ook weg. 't is echt puur met 90 op een vlakke weg, met constante snelheid.

@Jeroen: Als ik er om denk zal ik wel ff wat foto's maken. Maar die steun vervangen is zo klaar hoor! Zeker als je een brug hebt. Wel ff omdenken dat je de versn.bak ondersteunt.
Dan draai je die plaat waar die steun opzit zo los.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor superW123 » 25 feb 2007, 00:01

dat adres in ijsselstein heb ik ook, zal ze ,s bellen .
ik was op zoek naar een compleet andere as om eerst te proberen, dan kan ik mijn as wegbrengen en toch blijven rijden, maar een complete as voor een 280CE automaat zijn dun bezaaid.
superW123
 


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor superW123 » 25 feb 2007, 00:04

overigens, bij mij trilt hij zo hard ,dat het tussenlager, wat ik laatst vervangen heb al weer naar de fillistijnen is gegaan.
superW123
 


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Paul Snip » 25 feb 2007, 09:35

Nou, bij mij trilt ie gelukkig niet zo hard...

Maar een stille auto is prettiger, natuurlijk!
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Paul Snip » 01 maart 2007, 23:38

Vandaag alles vervangen. Maar helaas ben ik nog niet van mijn drrr drrr drrr drrr af...

't Is wel veranderd, maar nog steeds niet weg. Ik denk zelf dat 't uit het cardan/differentieel komt.

Iemand nog een cardan liggen voor een 300 diesel?

De mijne heeft inmiddels ook 500.000km gedraaid, zal wel gaar zijn, denk ik.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Wiebren240D » 02 maart 2007, 00:24

Hallo Paul

ik weet mischien nog wel een Diff.

maar ik denk dat het komt ze maaken tegewoordig niet meer wat ze vroeger maakten.

die ouwe 5 cylinder van mij trilt dan weer wel en dan weer helemaal niet ik weet niet wat ik daar mee aan moet maar ga nog wel een keer naar dat bedrijf in jiselstein
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor superW123 » 02 maart 2007, 00:25

<br><br>Bericht gewijzigd door: superw123, op: 2007/03/01 23:26
superW123
 


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Paul Snip » 02 maart 2007, 10:48

Volgens de geweldige cd-rom van Janbenz heeft mijn 300D een overbrenging van 3,46 in 't differentieel. Dat zou op 't huis moeten staan, als 't goed is.

Iemand nog iets liggen?
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Paul Snip » 02 maart 2007, 14:05

Ik ga experimenteren...

Ik kan een cardan krijgen (kopen) van een 300 turbodiesel. Deze heeft 3,07 als overbrengingsverhouding.

ff uitgerekend dat dat 12% langer is. Dan zou de tellerafwijking (80 = 72 km/h) net opgeheven worden.

Moet kunnen dus. Verder wordt ie dan een stuk zuiniger en stiller op de snelweg, waarschijnlijk.

12% verschil lijkt mij te moeten kunnen. Zeker omdat de 1e versn. nu amper gebruikt wordt.

De andere opties zijn bijna allemaal 3,92. Dat lijkt me niks. Een kortere overbrenging.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Boy » 02 maart 2007, 14:48

Hallo,

Wij hebben er nog 2 liggen met 3.46 , allebij montageklaar met de nieuwe oliekeerringen voor de aandrijfassen er al in.
prijs 95 euro perstuk of allebei voor 165 euro
Nou wil het toeval dat wij zondag even in utrecht moeten zijn en kunnen het dan voor je tot utrecht meenemen. We gaan Wieb ook nog even benaderen omdat die ook nog wat spullen heeft liggen hier in zeeland.
Wellicht is er wat te combineren.
Boy
 


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Paul Snip » 02 maart 2007, 23:27

Dat is een hele nette prijs, jongens. Maar vanmiddag was ik bij de sloper hier in 't dorp en die had die van die turbodiesel liggen. Dus die heb ik al toegezegd te kopen.

Ik heb voor 150 euro een cardan gekocht met de assen eraan vast.

Nu ik dit aanbod lees, begin ik bijna spijt te krijgen.

Maar op zich voel ik ook wel voor een beetje toeren reductie op de snelweg. Ik vind 'm nogal razen bij 120. Dat moet best een beetje minder kunnen.

Ik heb 'm gekocht onder voorwaarde dat ie terug kan mocht het niet goed rijden, of mocht deze ook lawaai maken.

Ik hou jullie aanbod nog ff in m'n achterhoofd als je 't goed vindt!

Hebben jullie daar ervaring mee, een turbo-diesel cardan achter een gewone diesel? Rijdt dat een beetje?
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor MajikSimon » 02 maart 2007, 23:54

het lijkt mij ook goed kunnen...wel prettig wat stiller.
de ketting schijnt bij meer dan +/- 3000 rpm ook veel meer te slijten...dus lijkt me allen maar goed..zeker bij een 240 of 300D
MajikSimon
 


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Boy » 03 maart 2007, 15:10

Best een grote stap Paul van 3.46 naar 3.07Verschil is 0.4. Om je een idee tegeven een 4 bak heeft in de vierde versnelling 1 : 1
Een 5 bak in vijfde versnelling 0.813 : 1
Verschil van 0.19.
Ik denk dat de stap van 0.4 nogal groot is.
Maar probeer het en je weet het.

Die kettingen lijden het meest van stationair draaien.
Die taxi s aan het station met veel stationair draaien moest je in de gaten houden.
Natuurlijk is zo n dubbele veel tezware ketting ook bij hogere toerentallen door z n eigen massa ook aan hoge slijtage onderhevig (middelpunt vliegende kracht)
Hij mag max zoveel gerekt zijn dat de KR.as max 3.0 graden voorloopt op de N.as.
Bij meer met je hem vervangen.
Boy
 


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Weizengelb » 03 maart 2007, 16:57

Let ook op dat je snelheıdmeter nıet meer klopt of je moet ook dıe van de turbo erın zetten.
Hoe korter de as hoe meer dıe slıjt theoretısch, dus een 3.07 as ıs wellıcht ook al snel versleten? vooral met zoveel koppel erop...
Wel altıjd automaat geweest dats cheelt dan weer ın de klappen dıe de as krıjgt.

Ik ben benıeuwd!
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Wiebren240D » 03 maart 2007, 19:46

Hallo Jongens

dit lijkt mij ook een uitdaging.

ik hoop dat het klaar komt 3,07 is een groote stap hoor .

zal mij benieuwen wanneer de auto op top snelheid is.

maar geen nood ik haal morgen wel de gooie in Utrecht.
mischien verkoop ik hem wel weer
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Paul Snip » 03 maart 2007, 20:32

Boy:

Ik ben het niet helemaal met je eens. Om dit reëel te kunnen vergelijken moet je in procenten rekenen, niet in absolute getallen.

Ik ga van 3,46:1 naar 3,07:1, dat is 12 % langer.

Van 4-bak naar 5-bak is van 1:1 naar 0,813:1. Dat is een verschil van 23%, volgens mijn berekening.

Mijn teller wijkt ongeveer 11% af, dus de teller afwijking wordt dan precies gecompenseerd, zo ik 't nu kan bekijken.

En anders kan ik idd altijd nog de teller van een turbo-diesel monteren.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Paul Snip » 05 maart 2007, 22:39

Vandaag de turbo-diesel cardan gemonteerd. Nu is 't drrr drrr drrr weg. Auto is heerlijk stil geworden.

Toerental is ook drastisch verlaagd. Normaal was 110 een mooie stille snelheid. Nu 120(op Gps).

De auto is niet irritant langzamer geworden. Ik weet natuurlijk niet wat ie in heuvelachtig gebied doet, maar daar komen we 4, 5 en 6 mei wel achter, denk ik.

Ik had alleen wat moeite met die 4 tapeinden die het cardan met 't subframe verbinden. Deze wilden met geen mogelijkheid in 't sub-frame vallen. Net of ze op een iets anderplek zaten. Ik heb de gaten in 't subframe iets geruimd en toen ging 't wel.

De olie heb ik gelijk maar ff ververst. Ik heb de duurste kwaliteit (vol-syntheet) er in gekieperd. Ik wil 'm ook graag stil houden, namelijk.

Nu zoek ik, om 't af te maken nog een snelheidsmeter van en turbo-diesel, eigenlijk. Dan geeft ie ook weer een beetje de juiste snelhied aan.

Ik rijd nu 120 op GPS, terwijl de teller op 115 staat, beetje link.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Semrick » 05 maart 2007, 23:20

Hoi Paul,

Dat heb je toch maar mooi voor elkaar. Je moet het risico wel durven nemen maar aan de andere kant je had je oude cardan altijd nog terug kunnen plaatsen.

Het is wel off-topic maar ik begrijp nu wel waarom de ANWB-WW zo bang is voor concurentie van Route Mobil. Ze zullen met hun nieuwe dienstauto's altijd sneller zijn dan jullie met de Touran. Ben benieuwd wat daar voor Cardan onder zit.:whistle:

Groeten,

Eric <br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/03/05 22:21

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Hardyschijven vervangen

Berichtdoor Paul Snip » 06 maart 2007, 01:15

Ja, risico nemen...

Als mensen geen risico durfden nemen, was er nooit wat uitgevonden;) en reden we nu nog allemaal op varkens...
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten

cron