[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
stuur loopt vast : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 08:56

stuur loopt vast

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

stuur loopt vast

Berichtdoor Jim » 31 mei 2007, 21:59

Een vraagje...
Bij volledig rechts uitdraaien wilt mijn stuur wel eens vastlopen. Als ik wat kracht zet 'springt' het wel weer los, maar ik maak me toch een beetje zorgen. (het gebeurt trouwens alleen tijdens het achteruit rijden)
Ik wil heel graag de speling op het stuurhuis stellen (ruim 4 vingers speling op het stuur) maar vraag me af of ik dan het 'vastlopen' ga verergeren. Iemand hier ervaring mee?

Jim (200D - 1981 - 245000km)
Jim

Antwoord:stuur loopt vast

Berichtdoor superW123 » 31 mei 2007, 22:09

hoi, als het stuur nu al vastloopt, en de oorzaak zit in het stuurhuis, dan zou ik zeker niet meer gaan stellen.
ben bang dat het einde stuurhuis is.
superW123

Berichtdoor Roger » 31 mei 2007, 22:43

Hallo Jim,

Ik weet nog wel een goed 2de hands stuurhuis te koop. Mocht je interesse hebben mail me maar.

Ik heb jou in een PriveBericht ( PM ) mijn E-mailadres gestuurd.<br><br>Bericht gewijzigd door: Roger, op: 2007/05/31 23:23
Roger

Berichtdoor Jim » 08 jun 2007, 19:54

Hallo,
Ondanks het goede advies toch het stuurhuis gesteld. Het stelvijsje zat er amper 5-6 mm uitgedraaid, dus ik vermoed dat het stuurhuis nog niet vaak bijgesteld werd. De auto stuurt in ieder geval een stuk precieser. Het vastlopen bij het achteruitrijden in combinatie met volledig rechts uitdraaien is niet erger (ook niet beter)
Misschien toch eerder iets aan de servopomp? (terugslagklep...ofzo???)
Alle raad welkom!
groet!
Jim

Berichtdoor Hansie » 05 aug 2007, 17:03

:sick: Ik heb dezelfde klacht, kwam ik vandaag achter. Ik heb de auto sinds 3 augustus en merkte het pas vandaag. Kan dit probleem leiden tot een APK afkeuring?
Inderdaad, je schrikt wel een beetje als dit zich voordoet;)
Hansie

Berichtdoor Jeroen » 06 aug 2007, 02:43

Je moet het zelf weten, maar in alle eerlijkheid; ik vind doorrijden met een stuurhuis wat af en toe hapert volkomen onverantwoord! Daar moet je gewoon niet mee rondrijden!

Dit type stuurhuizen staat erom bekend dat ze kunnen vastslaan met alle rampzalige gevolgen van dien.

Zomaar draaien aan de stelbout wordt veelgedaan maar is eigenlijk af te raden. zie het werkplaatshandboek van Mercedes.

Als ik een stuurhuis had wat vastloopt zou ik het er direct onderuit halen en laten reviseren. Daar wil je toch gewoon geen risico's mee lopen?

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Paul Snip » 06 aug 2007, 09:49

Jeroen,

Dat valt allemaal wel wat mee... Als ze al vastlopen is dat in de uiterste stand. En ik stuur meestal niet zo ver op de snelweg, dus dat valt wel mee.

Het opstellen van het stuurhuis doe je gewoon met de wielen vrij. En dan zorgen dat hij nergens zwaar gaat lopen. Zo kun je weer tijden rijden. Dat past mij beter dan een hoop geld uitgeven voor een nieuw danwel gereviseerd stuurhuis.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 06 aug 2007, 23:57

over die speling... in het stuur ze hebben het allemaal, wel gek dat ook auto's met lage KM standen het al hebben.

een vriend van me heeft nieuwe achterveren gemonteerd, (de oude waren behoorlijk slap) en het valt ons op dat die auto weer een stuk strakker stuurt nu. wellicht heeft het er iets mee te maken?

adriaan
AdriaanVogelzang

Keer terug naar Techniek