Mmmm... motoren dus,
In mijn zeilboot uit 1972 staat nog de originele prachtige motor, een 1-cyl Sabb dieselmotor. Sinds de vijftiger jaren in Noorwegen gebouwd en eigenlijk bedoeld voor toepassing in kleine (houten) vissersboten.
De motor weegt 200 kilo -waarvan bijna de helft vliegwiel- en daarvoor krijg je 8 hele pk's bij 2000 toertjes. Dan kijk je toch ineens heel anders naar een moderne OM 615 200D
De 2,8 ton zware boot haalt hiermee ongeveer 11 km/u, wat voor een 8 m lange zeilboot ook tegenwoordig nog niet gek is. Onder zeil gaat het overigens nog wat sneller.
Een paar eigenaardigheden van de Sabb:
- in het blok ingebouwde vertraging van 2:1, op deze uitgaande as zitten de nokken die via lange stoterstangen de kleppen bedienen. Geen aparte nokkenas, dus;
- geen drukgesmeerde kop. Voor het starten en om de paar uren draaien, mag ik met een oliekannetje wat olie in het kleppendeksel gieten;
- Bosch Dynastart: startmotor en gelijkstroom-dynamo in een;
- Door het zware vliegwiel kun je de motor, als hij warm is, heel langzaam stationair laten draaien. Ca 200 toeren is mogelijk. Omstanders kijken je dan vanwege de vrijwel ongedempte langzame plof heel vertederd na;
- Voor de koude start kon je als starthulp in de voorkamer een zelfontstekend lontje aanbrengen. Op een koude voorjaarsmorgen moest ik dat drie keer achtereen doen, voordat het ding bleef lopen. Toen heb ik toch maar een vreselijk moderne Bosch snelgloeier ge-installeerd.
De groeten,
Coen