[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
300TD start, gloeit & maar er lekt stroom weg : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:54

300TD start, gloeit & maar er lekt stroom weg

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

300TD start, gloeit & maar er lekt stroom weg

Berichtdoor ikkeweer » 27 feb 2007, 20:31

Goed, nieuw topic dus :-) Moest van Job :-)

De zekering van de tankmeter, richtingaanwijzers en vast nog wel meer is er voor de 2e keer uitgeklapt. Ik had de trailer er al achter weg, bij het naar huis rijden deed alles het gewoon. Toen ik thuis na een half uurtje weer weg wilde lag de zekering er uit. Zou het iets met het weglekken van de stroom te maken hebben?
En het lekt ergens.
Er komt verder water weg bij de motorkapopenmaakhandel, dat loopt dan dus ook vlak langs het zekeringenbakje.
Even voor de zekerheid: de gloeierij is helemaal OK en de dynamo ook. Alles deed het verder normaal, nu ligt er dus een zekering uit.

P.S. auto heeft net de vuurdoop gehad met de trailer, 200 km. Was geen enkel probleem :-) Hij kan het prima trekken, je kunt hem gewoon op 100 houden bij niet al te heuvelachtig terrein. Hij trekt ook prima op.
ikkeweer

Antwoord:300TD start, gloeit & maar er lekt stroom weg

Berichtdoor ikkeweer » 27 feb 2007, 20:32

Vergat ik ff, er lekt 0,4 stroom weg, als er niets aan staat, dat is gemeten tussen pool en poolklem (als dat zo heet).
ikkeweer

Berichtdoor Semrick » 27 feb 2007, 20:50

Hallo Ikkeweer,

Mijn schoonvader heeft onlangs ook een soortgelijk probleem gehad van lekstroom met een mini uit 1985.
Niet te vergelijken met een W123 maar ook bij de mini liep de accu langzaam leeg (lekstrook) terwijl de auto niet gebruikt werd en er geen stroomverbruikers aan stonden.
Na lang zoeken bleek de dikke pluskabel die van de accu (ik dacht naar de bobine) gaat ergens te zijn doorgesleten en contact te maken met de carosserie.
Er lekte stoom weg zonder dat de zekeringen er uit klapte.
Misschien iets om bij jouw auto na te kijken. Al weet ik niet hoe het met de +kabel van de W123 zit.

Dat er een zekering zomaar uit klapt is natuurlijk niet normaal. Dat circuit lijkt me dan ook als 1e verdacht voor de lekstroom.
Helaas ben ik een leek op dat gebied maar met hulp van Paul en wiebren moet het toch opgelost kunnen worden.
Ik wens je er in ieder geval succes mee.

Groeten,

Eric van de

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wiebren240D » 27 feb 2007, 20:50

Hallo Hannah

dat is maar een beetje 0,4 die auto van mij lekt 0,75 weg doet het klokje.

maar die stekker van je trekhaak kan ook voor een boel naarigheid zorgen

maar ik kom zo weer een dag naar je toe om te zoeken wat het is is niet gemakkelijk hoor je moet alles uitsluiten maar het kan soms ook heel simpel zijn en dan zeg ooooooohhhhhh was dat het
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor ikkeweer » 27 feb 2007, 20:56

Semrick, heb ik ook aan gedacht, aan de kabels, maar kan niets raars ontdekken tot nu toe. Maar we zullen zien, een dezer dagen.

Wiebren, vind ik ook best hoor, ik vond het wel gezellig. Ik hoef het weekend in elk geval niks, vriendje moet ook werken. Trouwens, onderweg niks geen last gehad met stekker en trailer, alles deed het perfect. Toen ik de trainler weer teruggebracht had en terug naar huis reed deed alles het ook nog, maar toen ik weer weg moest naar Leeuwarden lagen ineens die zekering er uit. Die lag er ook uit toen ik hem ophaalde na de revisie van de verstuivers, dus volgens mij heeft het met de stekker niets te maken, of wel?

Die lekkerij komt volgens mij trouwens alleen voor onder het rijden, als het dan regent, anders niet. Dan komt er water weg bij de handel om de motorkap open te doen en het drupt een beetje op de pedaal van de handrem. Zit dus ook vlakbij de zekeringenbank.
ikkeweer

Berichtdoor Semrick » 27 feb 2007, 21:08

Hoi Hannah,

ALs die zekering er vaker is uitgeklapt is dat zeker een verdacht circuit en zou ik samen met wiebren dar eens beginnen.
VErder kan het natuurlijk nooit goed zijn als er water naar binnen lekt. Zeker niet als het ook nog in de buurt komt van je zekeringenkast.
ZO heb ik bij een VW Golf Diesel type 1 ook lekkage gehad bij de zekringen. DIe ging ook hele gekke dingen doen mbt het electisch circuit. Uiteindelijk smot de hele zekeringenkast weg met bijna brand in de auto to gevolg.
Dat moet je dus zien te voorkomen en daar kan zeker een oorzaak van jouw problemen liggen.

Groeten,

Eric
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor ikkeweer » 27 feb 2007, 21:10

Weet je wat het gekke is Semrick, het lekt alleen tijdens het rijden, als ik lang in de regen rij. Tot nog toe heb ik nog niets gemerkt als ie stil staat in de regen.
ikkeweer

Berichtdoor Semrick » 27 feb 2007, 21:19

Hoi Hannah,

We dwalen al weer een beetje van het topic af (als Job nu maar niet weer boos op ons wordt) ;)
Maar als het alleen lekt tijdens het rijden kan het haast niet anders dan door slecht plaatwerk (roestschade) in de wielkast komen, lijkt mij.
Maar aan de andere kant had ik gelezen dat jouw auto roestvrij was:dry: :whistle: .
Misschien ook iets om even door Wiebren naar te laten kijken.

Groeten, Eric
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor ikkeweer » 27 feb 2007, 21:24

We dwalen niet af als het lekken te maken heeft met het stroomweglekken, toch? Maar de wielkasten zijn prima, de bodem is keihard, dat heeft mijn eigen garagemeneer ook gezegd/gezien toen hij de auto tectyleerde.
Is dan meer iets dat onder de motorkap zit denk ik, in het rechter hoekje bij de zekeringenbak ofzo (rechterkant van voor de auto gezien. We moeten er maar even goed naar kijken denk ik, want het is niet nat onder de voormat, maar het is er wel vochtiger dan aan de anderkant en achter.
ikkeweer

Berichtdoor ikkeweer » 27 feb 2007, 21:26

Ik had het dus over de bestuurderskant (waar het een beetje vochtig is), alleen van voor is dat dus rechts. :sick: wat doe ik weer moeilijk, zucht.
ikkeweer

Berichtdoor ikkeweer » 27 feb 2007, 21:44

Weet je wat ook heel merkwaardig was? Van de week haalde een collega van mij de hoofdsteunen er af... de pootjes hartstikke roestig en met groenige uitslag, hoe dat nou kan? Binnenkant van de auto is droog en goed, ook onder de matten, onderkant stoelen is ook goed, zo raar !!!
ikkeweer

Berichtdoor Robert » 27 feb 2007, 22:26

HanaH, ik vermoed dat de water lekkage uit de schanierbak vandaan komt, is deze ook roest vrij? En ja van die hoofdsteunen kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben, ze komen uit anderen wagen, of de auto heeft lang stil gestaan terwijl er vocht in zat.<br><br>Bericht gewijzigd door: Robert, op: 2007/02/28 01:00
Robert

Berichtdoor ikkeweer » 27 feb 2007, 22:30

Volgens mij zit daar wel wat roest Robert, dus dat zel het dan wel wezen. Moet er dan gelast worden ofzo? Die hoofdsteunen komt misschien wel door de zeereis in een container, who knows, voor de rest is de auto droog, heb ook nooit beslagen ruiten ofzo 's ochtends, aan de binnenkant.
ikkeweer

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 27 feb 2007, 23:32

Hoi Ikkeweer,

Ik geloof bijna ook niet dat de auto verrot is op enkele plaatsen. Wel kan het zijn dat door de tectiel enkele afvoerkanaaltjes of afvoergaatjes verstopt zitten door de... juist ja de tectiel! Dus kijk al die openingen even goed na, prik ze eventueel even door!

Verder is het een USA auto dus de rubbers moeten daar goed op zijn flikker gehad hebben. Bij mijn W115 lekt het precies op de zelfde plaats, welke jij omschrijft. Na lang zoeken kwam ik er achter dat het raamrubber dus lekte! Ik heb het vermoedden dat dit bij jou ook het geval is ivm USA veel verdroogde rubbers dmv zon.

Ook kan het rubber nog goed zijn, maar dat er toch een kleine opening is. Als je dan rijdt onstaat er een vaciumlek en wordt het water naar binnen gezogen.

Succes met zoeken en kijk voor de grap ook eens in je reservewielbak en de krikruimte of het hier ook droog is.

Groeten Jeroen uit een klein naburig dorpje :whistle:
JerommekeOhjajoh

Antwoord:300TD start, gloeit & maar er lekt stroom

Berichtdoor Govert » 28 feb 2007, 02:07

Raamrubber is zeker mogelijk! De mijne lekte ook, via de handel van de motorklep dankzij niet goed afgekit raamrubber. Voor een Californische auto is dat veel waarschijnlijker.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Antwoord:300TD start, gloeit & maar er lekt stroom

Berichtdoor Topasbrauner » 28 feb 2007, 12:30

Hoi,

Idd je scharnierbak Ikkeweer, of je raamrubber. Bij ernstige roestschade komt het water gewoon tussen binnenscherm en schutbord door. Was bij mij het geval. Totaal verrot, zet de roterende borstel er eens op, weet je meteen meer. Als je mooi blank metaal ziet, weer netjes afwerken, maar in veel gevallen ga je er zo doorheen.

Succes!

ps, dat afdwalen van topic: ik las net mijn 'eigen' motor topic nog even door en ik begin daar ook over vanalles. Zal wel onvermijdelijk zijn. Maar die van jou werd zooo lang ;)

Job
Topasbrauner

Berichtdoor ikkeweer » 02 maart 2007, 15:43

Updeet: gister heeft Paul de teller weer omgezet. We hebben toen ook even alle zekeringen er uit gehad en de lekstroom zit niet in het normale stroomcircuit, want zelfs met alle zekeringen eruit lekte er nog 0,4 weg. Er zat nog een antenne van waarschijnlijk een carkit, dus het kan dat er rechts onder nog iets zit, waardoor er stroom weglekt. Ja of iets anders. De scharnierbakken zaten vol troep, dus die heeft Paul leeggeblazen, nu maar hopen dat de lekkerij over is. Laat de pool er gewoon op 's nachts en overdag en hij start nog gewoon, nadat Wiebren het gloeirelais vervangen heeft heb ik ook geen problemen meer met gloeien.
ikkeweer

Berichtdoor Wiebren240D » 02 maart 2007, 18:54

Hallo Hannah

ik ben blij dat de auto weer normaal gloeit en start

maar zoek nu even waar de stroom lekkage zit lijkt mij niet gemakkelijk buiten de zekering kast om zoek het maar lijkt mij niet een gemakkelijke klus
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Paul Snip » 03 maart 2007, 00:03

Hannah is gister inderdaad bij mij op visite geweest. De lekstroom van 0,4 ampere zit buiten de zekeringen om. Er zitten geen extra plus-draden op de accu, dus dat kan 't niet zijn. Maar goed, hij kan zo zeker een paar dagen stil staan zonder leeg te trekken.

De scharnierbakken stonden vol prut en blad en water. Die heb ik maar ff opengeblazen. Ze zijn overigens totaal niet rot. Dus dat zit wel goed. Wel van 't zomer even met tectyl behandelen. Beetje roest (oppervlakkig) zat er wel in!

Het blijft toch gewoon een goeie auto die je gekocht hebt, Hannah. Ondanks de aanloop-problemen.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor Wiebren240D » 03 maart 2007, 00:47

Hallo Hannah

ja leuk Paul dat je het even uit probeert te zoeken ik ben zelf niet echt thuis in die elektra wereld

maar vanavond kwam de vriend van mijn dochter even langs en die zij als alle zekeringen eruit zijn en er lekt dan nog stroom weg.

hij zij tegen mij wat gaat nu buiten de zekerings kast om ik denken.

hij zij toen de startmoter en de dynamo gaan buiten de zekerings kast om daar moet je de storing zoeken kan niet anders en hij is morgen thuis.

dus ik bel morgen Hannah even op of ze naar Sneek wil komen zoeken hij en ik wel verder
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Volgende

Keer terug naar Techniek