BenzBaas heeft weer eens flink gewerkt aan zijn kilometrage. We reisden naar een dorpje vlakbij Pasau, Zuidoost Duitsland, in totaal een slordige 2000km over de A3.
Voorbereidingen: oefenen met omleggen van de sneeuwkettingen. Aardig om te vermelden dat ik die voor 50ct per paar gekocht heb (kringloopwinkel). Ook smeer ik alle deurrubbers met vasoline in. Bij de voordeuren zijn de rubbers trouwens sowieso behoorlijk slecht en daarom plak ik daar een tochtstrip onder. Dat had ik eerder moeten doen! Wat een verschil, vooral kwa windruis. Nieuwe deurrubbers zijn mij nog even te duur.
Ik laat ook nog even olie en filter verversen (was hij ook aan toe) en tegelijk een snelle check. Het differentieel lijkt iets te lekken, daar moet op termijn een nieuwe oliekering in. Maar nu nog niet. Ik tref daar toevallig Rob Huisman, met zijn groene Benz. Ik ben benieuwd hoe het verder is afgelopen met 'zijn' bodem en kokerbalken...
's Ochtends om 5.00u vertrokken. Eerst maar eens Das Heimat bereiken. Gelukkig zijn ze opgehouden met aan de weg te werken op de A50, zodat we in een uurtje Duitsland inrijden. De cruisecontroll houdt de auto voortdurend op 130. Bergop zakt de snelheid iets terug, maar bergaf tik ik een keer de 160 aan (echt maar een keer hoor).
Zo'n 200km voor aankomst verandert de wereld opeens. Eerst een dun laagje, daarna steeds overdadiger. In Pasau zelf ligt een vet pak verse witte sneeuw. De wegen zijn gelukkiger brandschoon, hoewel de auto juist daardoor steeds witter wordt: pekel all the way. Hmmm... (zie ook de inzet bij de foto bij dit verhaaltje - zoutsporen op de motorkap vormen tegelijk een soort van studie naar de aerodynamica).
De kachel doet het gelukkig goed, dat wil zeggen dat hij warm wordt. Bij snelwegsnelheden weigert de climatecontroll echter bij 20graden te stoppen met verwarmen, zodat de verwarming dan weer aan en dan weer uit moet, anders zweten we het mbtex af. Bij 80 functioneert hij wel naar behoren.
Eenmaal aangekomen blijken 8,5 uur verstreken te zijn. Dat valt mee! Kunnen we direct nog even de slee op!
Na 3 dagen stilstand en -36 graden celsius (!) blijkt de accu niet meer genoeg power te hebben: de Benz moet met startkabels op gang geholpen worden. Ik vrees dat de accu eigenlijk aan vervanging toe is. Aan het eind van de week wil de Benz namelijk weer niet starten. We probeerde de auto vervolgens met een accu uit een Peugeot 205 op gang te helpen. Een belachelijke onderneming: na 1x gloeien en starten is de accu vrijwel leeg. De startblokkering kan ik niet eens meer uit zetten! Even later start de Benz met startkabels wel weer direct...
Even skies halen. Hier bewijst de in 2 delen neerklabare achterbank zich. Skies passen zo goed in de auto, terwijl je achterin nog plaats hebt voor iig 1 volwassene.
De sneeuwkettingen kunnen gelukkig in de auto blijven. Ondanks de zomerbanden hebben we voldoende grip op de ingereden sneeuw.
We glibberen weer naar beneden. De terugreis kan beginnen. Helaas belanden we dit keer in de file (Keulen). Uiteindelijk zijn we van 12.00-22.00u onderweg.
Tot mijn ergernis breekt de 'steel' van de bediening van de tempomaat. De achterkanten van de voorstoelen zijn weer helemaal naar beneden gezakt. Het knopje van de shook schiet los. In de wasstraat springt er bovendien nog wat lak van de voorste wielkasten... Maar de motor heeft geen druppel olie gebruikt!
Bericht gewijzigd door: benzbaas, op: 2006/01/31 17:09<br><br>Bericht gewijzigd door: benzbaas, op: 2006/01/31 17:20