[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
aut. choke 280 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 02:38

aut. choke 280

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 02 maart 2007, 21:09

beste heren,

ik heb wederom bij koude motor startproblemen. na het moeizaak aan de praat krijgen van de auto moet ik hem met het gaspedaal stationair houden totdat de motor een beetje op temp. is. Ik heb daarom sterk de indruk dat de choke niet (goed) werkt.

Mijn vraag: wie heeft er ervaring met het nakijken (waar moet ik op letten) voor wat betreft de werking van de automatische choke bij een M110 motor? Alle tips zijn meer dan welkom!!
Ps. zowel op LPG als op benzine doet het probleem zich voor. Zijn er veranderingen/modificaties die ik in acht moet namen als het gaat om de werking bij LPG?

Ik hoop dat het forum wederom haar meerwaarde toont ;-)

John.<br><br>Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/03/02 20:10
280benz
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor MarceldB » 02 maart 2007, 21:16

heb je een 280 met carburateur of inspuiting?
MarceldB
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 02 maart 2007, 21:16

carburateur

enige aanvulling:
het is een 280 serie I uit 1976.
ik heb inmiddels de contactpunten vernieuwd, afgesteld, bougies vernieuwd en electrode-afstand juist afgesteld (voor LPG iets strakker), verdelerkap en rotor vernieuwd (Beru) en de bougiekabels getest (vervangen in 2005) dus da's allemaal dik in orde.

Ik heb wel al diverse topics gezien die gaan over choke-problemen maar niet als het gaat om de gasfabriek van een 280. En het lijkt me dat het bij deze motor toch net even anders werkt dan bij de 4 cilinders.

Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/03/02 20:21<br><br>Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/03/02 21:17
280benz
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor Coupe280 » 02 maart 2007, 22:31

hallo 280benz
wat jij beschrijft lijkt op wat ik had deze winter.
ik heb een zelfde motor als die van jou.
ik kwam er op het laatst achter dat het alleen de verdamper nog kon zijn.
die heb ik voorzichtig uit elkaar gehaald zodat de pakkingen en membramen heel bleven.
de achterste kamer van de verdamper zat helemaal vol sludge daarom kon het membraam niet goed werken
die word bediend door een veer.
goed schoongemaakt en inelkaar gezet en start weer perfect.
let wel dit is een idee ik weet niet wat jij voor een verdamper hebt.
sommige verdampers hebben een aftapschroef onderaan zitten.
de meeste verdampers kun je heel eenvoudig zelf reviseren zijn revisiesetjes voor te koop.
alleen vialle verdampers mag je niet zelf uit elkaar halen.
die moeten op een speciale manier weer inelkaar dat kun je thuis niet
wat betreft jou choke die werkt zowel op water als op elektra .
maar dat moet je eenvoudig kunnen zien of die wel werkt.
als de motor warm is zitten in de kleine klepjes geen weerstand als hij koud is moeten ze bijna dicht zitten.
die grote kleppen gaan alleen open op onderdruk heeft niets te maken met choke
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 02 maart 2007, 22:50

coupe280, bedankt!

ik wilde inderdaad ook de verdamper eens beter gaan bekijken morgen. Ik weet nog niet welk merk er in zit maar het is in ieder geval geen vialle. Ik zal zeker even controleren of er een aftapplug onderaan zit.

Ik heb me overigens laten vertellen door de vorige eigenaar dat er een speciaal klepje op de choke-klep is gemonteerd ivm de LPG installatie (???). is hierover jou misschien iets bekend?
280benz
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor Coupe280 » 02 maart 2007, 23:09

hallo 280 Benz
ik weet niet wat voor een klepje je bedoelt.
maar ik weet wel dat je echt niets geen aanpassing aan je carburateur hoeft te doen om te rijden op LPG
ik heb er nog gewoon de orginele choke op zitten .
alleen je moet wel in winterse omstandigheden je elektra gedeelte in nieuwstaat hebben.
ik rijd al ongeveer 25jaar op LPG de meeste problemen voeren allemaaal terug op niet in goede staat van elektra gedeelte .
ik probeer wel mijn benzinesysteem in goede staat te houden.
dat is bij een carburateur motor veel gemakkelijker als bij een k jetronic systeem daar heb ik ook verschillende jaren mee gereden.loopt ook goed op LPG als je het benzine systeem helemaal buiten werking stelt.
anders komt er gegarandeerd een keer een backfire
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 03 maart 2007, 00:13

Coupe280,

ik heb inderdaad veel gelezen over het vervelende fenomeen backfire en heb me ook al door een doorgewinterde W116-280 LPG-rijder laten influisteren dat het gebruik van aluminium ringen (ik moet nog achterhalen wat hij ermee bedoeld) tussen de carb. en het inlaatmondstuk van de LPG kop dit volledig moet voorkomen. (zodra ik hier meer over weet zal ik het je vertellen).
Het klepje verbaasde mij ook dus ik ben benieuwd wat ik morgen aantref. Ik zal er foto's van maken en ze op het forum plaatsen.
Wat het electrische gedeelte betreft ben ik het volledig met je eens dat het van belang is dit in goede staat te houden. Vandaar dat ik alles met, naar ik hoop goede spullen heb voorzien.

Ik wil overigens binnenkort de carb. demonteren omdat hij m.i. niet meer veel in gebruik is geweest waardoor het e.e.a. is uitgedroogd. Ik merk het aan de acceleratie. De motor valt dood opo het moment dat ik het gas intrap om op te kunnen trekken dus het acceleratiegedeelte is niet meer wat het moet zijn.

even nog een vraag coupe280: als ik morgen het luchtfilter demonteer, waar kan ik het choke-mechanisme vinden? Ik heb alles tot nu toe van verhalen en heb me (wederom) laten vertellen dat het in een soort van inlaatspruitstuk is ondergebracht.

ps. de M110 motor is een geweldig stuk techniek. Ik ben gek op dubbele bovenliggende nokkenassen vanuit mijn eerdere liefdes uit het huis van Alfa Romeo en kan alleen maar zeggen dat ik met deze motor totaal geen heimwee heb naar mijn exen ;-)
280benz
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor Coupe280 » 03 maart 2007, 01:00

hallo 280benz
de auto choke zit links tegen carb als je ervoor staat.
rond doosje met 2 waterslangetjes eraan en een 12 volt stekkertje.
maar dat de motor dood valt als je ineens het gas intrapt ligt waarschijnlijk aan het overneemgedeelte dat een beetje droog staat of gestaan heeft.
als je in de carb kijkt zie je 4 kleppen 2rote en 2kleine.
die grote kleppen gaan open bij voldoende onderdruk .
en worden gestuurd door een dunne naald in het midden van die 2grote kleppen als je die kleppen met de hand naar beneden duwt weet je wat ik bedoel.
dat asje of naald loopt bij jou waarschijnlijk stroef.
normaal word die gesmeerd met benzin maar je weet als je op LPG rijdt komt hij wel eens te lang droog te staan .
als ik jou was zou ik eerst dat helemaal goed gangbaar maken.
door hem eerst een klein beetje vet aan te smeren en dan heel vaak met de hand heen en weer te bewegen net zo lang dat hij vanzelf weer terugvalt.als je die carb werkelijk uit elkaar haalt zorg dan wel dat je er een goede tekening van hebt want het is een van de ingewikkelste carb die ergemaakt zijn.ben wel benieuwd of je morgrn iets aan de informatie gehad hebt .maar dat lees ik nog wel ??
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 03 maart 2007, 01:07

Bedankt voor je waardevolle info coupe280.

Ik laat je weten hoe het verder gaat.
280benz
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor Robert » 03 maart 2007, 03:01

Ik kan mij herinneren dat met vroeger bij de carburateurs de automatischechoke het bedieningsarmpje verwijderde/los nam als men de auto op LPG bouwde, dus misschien is dit bij jou ook het geval . in iedergeval suc6 gewenst met je probleem.
Robert
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 03 maart 2007, 15:15

Nou heren,

ik heb de choke nagekeken en hij werkt prima. Er zit een lipje op de gasklep maar volgens de LPG-specialist kan dat gewoon blijven zitten en is het aangebracht om overmatig smoren te voorkomen. Op benzine start hij inmiddels goed maar op LPG blijft het bij koude motor een crime.
@coupe280: er zit inderdaad een aftapplug op de verdamper en daar kwam inderdaad een hoop sludge uit. Waarschijnlijk zal het probleem in de verdamper zitten. Hij blaast duidelijk gas als ik het contact aanzet dus toevoer heeft hij genoeg. En als de motor op temp. is dan slaat hij netjes aan. Toch maar een keer de verdamper uitbouwen en reinigen...?

ps. foto's heb ik niet kunnen maken omdat mijn zoon de camera mee heeft :whistle:<br><br>Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/03/03 14:15
280benz
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor Coupe280 » 03 maart 2007, 15:52

280benz
hoor je duidelijk gas in de carb stromen of alleen het relais tikken??
je kunt eigenlijk alleen het gas maar horen stromen in de eerste 3 seconden na dat je hem op contact zet.
en dan moet je nog het luchtfilter eraf hebben of de gasslang even losdraaien .
gaat het beste even met zijn tweeen.
als dat echt goed is moet je het waarschijnlijk toch rgens anders zoeken.
contactpunt afstand??
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 03 maart 2007, 15:58

Ja, ik hoor het gas inderdaad duidelijk stromen dus dat is in orde. De ontsteking kan verlopen zijn. Vorige week zijn de contactpuntjes, rotor, verd.kap en bougies vernieuwd. De bougies zijn strakker gesteld en de onsteking zou goed moeten staan. Het kan natuurlijk zijn dat de hoek dus niet meer helemaal goed meer staat. Nu heb ik zelf de spullen niet om de puntjes opnieuw te controleren en te stellen dus zal ik dat bij m'n "mannetje" moeten laten nakijken. Dat kan pas volgende week.
280benz
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor Topasbrauner » 04 maart 2007, 09:47

Puntjes 0,375 mm.
Topasbrauner
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 07 maart 2007, 20:03

alles is gecontroleerd behalve het ontstekingstijdstip. Hij start al een stuk beter maar nog lang niet zogoed als hij deed. Zal er wel bijhoren :angry:

Binnenkort eerst het tijdstip maar laten controleren. Wellicht dat dat verbetering geeft.
280benz
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor Coupe280 » 07 maart 2007, 21:01

hallo 280benz
hoort er absoluut niet bij hij kan gewoon net zo vlot starten als op benzine behalve bij extrme koude kan het wat langer duren maar dan moet een paar keer choken met je contactslot ik neem aan dat je weet wat ik daarmee bedoel??
ontsteking bij 800 toeren op 10 graden voor bdp
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 07 maart 2007, 22:01

Inderdaad 280coupe, het choken werkt op zich goed, dat wel... maar toch moet ik de motor nog iets te lang laten doordraaien op de startmotor wil hij aanslaan. Ik moet dan ook het gas eenderde induwen. Anders slaat hij niet aan. En dat terwijl hij voor niet zolang terug in een keer aansloeg bij het 'bij wijze van spreken' aanraken van het contactsleuteltje. Ik zal je afstelling met de monteur bespreken. Misschien heeft hij een iets andere hoek gebruikt.
280benz
 


Antwoord:aut. choke 280

Berichtdoor 280benz » 09 maart 2007, 15:44

Hmmm... ik raak nu even de weg kwijt omdat ik verschillende maten door krijg betreffende de puntafstand.

0.3
0.35
en 0.375

wat is nu bij LPG de juiste afstand???
280benz
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten

cron