door Govert » 03 maart 2007, 16:47
Als het kabeltje nog aanwezig is en niet gebroken, dan kan je het wat strakker zetten. Het is aangesloten op een hefboompje op de brandstofpomp in de motorruimte. Als de stationair toerentalknop naar rechts is gedraaid, dan moet de kabel strak staan (speling 1 mm), maar de hefboom niet opentrekken. Daarvoor zit er een stelbout met een borgmoer. Kan je de stelbout niet meer uitdraaien, dan moet je iets van de kabel afknippen en er een nieuwe stop op zetten. De stelbout daarvoor wel weer helemaal indraaien.
Succes.
p.s. Het is trouwens geen choke, maar een knop om het stationair toerental te verhogen. De choke sluit bij benzinemotoren de luchttoevoer enigszins af waardoor er gecompenseerd wordt voor de koude lucht. Bij diesels heeft afsluiting van de luchttoevoer niet zoveel zin. Het knopje doet hetzelfde als de gaspedaal een beetje intrappen.