MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:44

starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

starten

Berichtdoor janhmobiel » 12 jun 2007, 09:52

Misschien kent iemand het volgende probleem. Bij mijn 280E weet je nooit van te voren hoe het starten gaat. De ene keer hoef ik bij bij wijze van spreken maar naar me sleutel te kijken en hij loopt al de andere keer moet ik echt door starten en dan lijkt het wel of de cylinders één voor één worden opgestart. Het maakt niet uit of de motor koud/warm/heet is. Kan het met vacuum te maken hebben. De ontsteking is electronisch en de kap bougiekabels en bougieszijn redelijk nieuw.
janhmobiel
 


Antwoord:starten

Berichtdoor janhmobiel » 26 jun 2007, 00:11

Kennelijk kent niemand het probleem.
Ik heb ondertussen de ontsteking helemaal nagelopen en de kleppen gesteld.
Nog steeds het zelfde.
Ga morgen injectie reiniger toevoegen bij de tankbeurt. Misschien helpt dat en is misschien het onregelmatig lopen bij stationair ook gelijk weg en/of minder.
janhmobiel
 


Antwoord:starten

Berichtdoor jan280CE » 26 jun 2007, 07:33

Dit probleem is wel degelijk bekend (althans bij mij) en is vaak terug te voeren op de onsteking.
Op de (wis)cd die nog te bestellen is staat een schema met ontstekings-waarden zodat je zaken na kunt meten.
Vergeet niet dat het geheel een complexe electronische schakeling is waarbij zeker de 280 gevoelig is voor afwijkingen.
Zaken die op het oog goed lijken kunnen best verrot zijn.
Zo kocht ik jaren terug mijn auto waarbij de verkoper mij meedeelde dat er nieuwe bougiekabels opzaten (beru).
Ook volgens alle rekeningen zat er volledig nieuw spul op, totdat ik tegen de winter vergelijkbare problemen kreeg. alles wel drie keer nagemeten en niets kunnen vinden, uiteindelijkwerd het mij te koud en heb ik de auto laten staan tot het voorjaar.
Daarna nog effe geklooid, en er een nieuwe kap opgezet met rotor wat niets opleverde.
Uiteindelijk bij de boschdiemst nieuwe bougiekabels gehaald en het probleem was over.
Gisteren even na ongv. anderhalve maand de auto weer gebruikt waarbij hij ook niet erg lekker liep, maar nadat het geheel warm was liep het weer als een zonnetje.
Vocht en lang stilstaan blijft een probleem bij deze auto's.
Kleppen stellen staat ook hoog op het lijstje en wil bij afwijkingen ook nog wel eens voor problemen zorgen,

succes,

Jan
jan280CE
 


Antwoord:starten

Berichtdoor janhmobiel » 26 jun 2007, 17:27

Bedankt voor de reactie.
De bougiekabels zijn door de vorige eigenaar vervangen (zegt ie) en zien er nieuw uit maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Ik zal de ontsteking nogmaals helemaal nalopen en terugkoppelen wat de resultaten zijn.
janhmobiel
 


Antwoord:starten

Berichtdoor jan280CE » 26 jun 2007, 18:04

Ik zou zeker effe probren om een cd ( ik meende dat het hier op het forum werd aangeboden) te bemachtigen.
Met een multimeter en het genoemde schema kun je al behoorlijk wat zaken uitsluiten.
Daarnaast zou ik alle vacuumslangetje (zoals van en naar de vervroeging) vervangen. koop je voor een habbekrats per meter.
Als je dan het luchtfilter er toch afhebt gelijk even naar de andere slangen van en naar het inlaatspruitstuk controleren Daar kan bij een backfire of iets dergelijks makelijk iets losschieten zonder dat je het gelijk ziet

Bougiekabels is een heikel thema.Ze worden vaak ook op marktplaats aangeboden als zijnde geschikt voor de W123.
Helaas gaat dat niet altijd op, omdat de weerstand van de kabels (ik meende 1K-ohm) er belangrijk is, en zeker siliconenkabel of andere pretmerken die waarden niet halen.

Succes,

Jan
jan280CE
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten

cron