[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
ZV: Toch ff anders : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 04:44

ZV: Toch ff anders

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

ZV: Toch ff anders

Berichtdoor alex240diesel » 06 maart 2007, 12:41

Beste leden,

Ik ben afgelopen weekend volkomen verrast door mijn ZV elementen. Ten eerste omdat deze van het type VDO zijn, dus met twee slangen, maar dan niet zo gemaakt dat je de rubbers kan vervangen. Ik heb dan dus ook 5 Bosch rubbers liggen.

Ten tweede heb ik gevonden waarom mijn ZV niet functioneerde. Een van de elementen, die voor de tankklep, was kapot. Deze hebben ze waarschijnlijk een keer proberen ;) te repareren. Daarna dicht geplakt met kit, en de kit niet laten drogen. De kit was op een plek naar binnen gezogen waardoor in het element een gat van ongeveer 2 mm rond zat, en dan doet ie het niet :) .

Tijdelijke oplossing die ik heb toegepast is het dicht kitten van het gat. Het systeem functioneerd nu wel. De volgende stap is om een nieuw / 2de hands element te gaan plaatsen. Wie o wie kan mij helpen aan een VDO 2 slangs element voor de tankklep te vergrendelen?

Deze vraag zet ik ook op te koop aangebode en gevraagd.

De oplossingen liggen niet altijd voor de hand, dat blijkt maar weer.

Cheers Alex,

Van nabij de Dom!
alex240diesel

Antwoord:ZV: Toch ff anders

Berichtdoor Trouwkoets » 06 maart 2007, 14:22

Alex,

Zie ook mijn reactie bij je andere vraag.
Zover ik heb begrepen zijn er 3 'generaties' toegepast bij de ZV. De eerste 2 zijn door VDO gemaakt. de laatste door Alfmeier. De hele zaak is in grote mate uitwisselbaar. Het element van het tankdeksel kent voor de sedan volgens mij 2 generaties, waarbij de 2e generatie inderdaad een openen en sluiten aansluiting heeft. Dus geen uitwisselbaarheid.
De 2e generatie is vanaf 9/81 toegepast. Kortom, eigenlijk is het type in jouw auto geen verrassing, honderduizenden sedans zijn ermee geleverd. Dus op de sloop maak je een goede kans. Ik zou overigens een nieuwe bij de dealer gaan halen.
Kijk direct of de tules waarmee de slangen aan de elementen vastzitten nog niet verdroogd zijn, en of de schakleaar in de deur nog luchtdicht is. Als het goed is moet die bij jou van wit plastic zijn, en beter dan het eerste type schakelaar (zwart plastic in een metalen ophanghuisje.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 07 maart 2007, 02:32

ik denk dat je hetzelfde vdo systeem hebt als ik. je krijgt die kapjes niet van het stangetje af... ik heb het kapje met een dremel en een afbraamschijfje doorgezaagd, rubbertje gemonteerd en met een tyrap het spul weer vast gezet. mail of post even een foto wellicht kan ik je helpen

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor alex240diesel » 08 maart 2007, 14:55

Adriaan,

Waarschijnlijk wel, met die plastik hoedjes om het rubbertje heen. Ik vermoed echter dat deze niet voor de problemen hebben gezorgd. Ik heb ze nammelijk getest en deze lekken geen van alle.

De test die ik heb uit gevoerd is de volgende: sluit een leiding af en probeer dan via de andere leiding het element te laten bewegen. Wanneer het rubbertje lek is moet uit eindelijke het element gaan bewegen. Dit is niet het geval.

Toch verlies ik op een of andere manier ergen vrij snel mijn vacuum. Ik dacht te hebben gevonden daar mijn tank element echt lek was. Deze heb ik nu uit het systeem gehaald en de leiding met stopjes afgedicht. Resultaat: het systeem werkt beter maar nog niet zoals het hoort.

Wanneer ik de motor afzet verlies ik ergens vacuum. Niet op de elementen die zijn goed.

Weet iemand een andere mogelijke lek plaats? De eierdoos misschien? Hoe kan ik trouwems de eierdoos zonder het clipje te breken verwijderen?

Cheers,
Alex

Van nabij de Dom!<br><br>Bericht gewijzigd door: alex240diesel, op: 2007/03/08 13:56
alex240diesel

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 09 maart 2007, 01:52

wat dacht je van de koppelstukken van de leidingen. vergeet vooral de terugslagklepjes niet. ik zit met hetzelfde probleem, ik kan het lek niet vinden. de elementen zijn goed maar het lekt ergens. waar o waar? ik vermoet dat er een paar terugslagkleppen in de leidingen lekken. ga er zodra ik meer tijd heb eens naar kijken

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Trouwkoets » 09 maart 2007, 10:52

Trouwkoets

Berichtdoor alex240diesel » 09 maart 2007, 11:00

Adriaan,

In het systeem zit bij mijn weten maar 1 terugslag klep, in de motorruimte. Deze heb ik al reeds getest en deze is goed.

Mijn volgende plan is doormddel van stopjs bepalen of ik een lekke kring kan vinden. Op dit moment heb ik mijn tankelement verwijderd en deze afgesloten. Ik heb echter nog maar twee stopjes over en voor het geen ik wil testen heb ik er nog 4 nodig, deze zal ik dus eerst moeten gaan maken.

Ik denk verder dat ik alle verbindingsrubbers, de rechte buisjes en de vingertjes, zal vervangen. Ook voor mij geldt dat ik dit doe wanneer ik er iets meer tijd voor heb.

Ik hou je op de hoogte.

Cheers,
Alex

Van nabij de Dom!
alex240diesel

Berichtdoor Trouwkoets » 09 maart 2007, 11:16

En nu het verschil in druk tussen systeem rood en groen. Het blijkt dat hier gebruik wordt gemaakt van het systeem van gecontroleerd lekken. Zie bijgevoegd plaatje, de onderukschakelaar staat 'open'. Groen is rechtstreeks verbonden met de eierdoos, en via de onderdrukschakelaar kan buitenlucht in het systeem komen. Dit lekken zorgt voor drukverschil, waardoor de zuigers in de deurelementen kunnen bewegen.
En als de onderdrukschakelaar op 'sluiten' staat lekt lucht via de schakelaar het groene systeem in, en staat rood verbonden met de eierdoos.

Ik hoor bij het rijden lucht stromen in de cilinder in de 'open' stand. Conclusie: het groen systeem (waar op dat moment onderdruk op staat) is ergens lek.

Caspar

Trouwkoets

Berichtdoor alex240diesel » 13 maart 2007, 22:45

Trouwkoets,

Ik ben toch er na 2 dagenlang intensief zoeken mee opgehouden.

Er moet ergens een lek zitten. Ik heb alle elementen gecontroleerd, je raad het nooit, zijn goed :( . Ik heb de klep getest, er zit er echt maar een in en deze is ook goed.

Het enige wat ik tot op heden niet heb kunnen testen is de aansluiting naar het reservoir. Ik krijg deze niet los. Ik krijg het clipje waarmee hij vast zit niet los. Het pennetje komt er uit maar hoe ik dan ook frummel ik krijg de clip niet uit het gat.

Kan iemand mij vertellen wat voor pennetje/clipje dit is en hoe ik deze het best zonder beschadigingen kan verwijderen?

Cheers,
Alex

Van nabij de Dom!
alex240diesel

Berichtdoor Trouwkoets » 14 maart 2007, 02:45

Trouwkoets

Berichtdoor alex240diesel » 15 maart 2007, 18:48

Casper,

Ik vind het idee zeer goed, maar zoals je wel zult begrijpen is het moeilijk om in een sleuteldagje het probleem op te lossen. Ik zie het daarom ook niet zitten om het gezamelijk te proberen tot een oplossing te komen.

Ik zal proberen uit te vinden waar bij mij het probleem zit en dit hier melden. Zo heeft iedereen er wat aan.

Als het probleem bij mij is opgelost kunnen we verder bepalen wat te doen, eventueel een sleutelmiddag/of weekend organiseren.

Cheers,
Alex

Van nabij de Dom!
alex240diesel

Berichtdoor Trouwkoets » 19 maart 2007, 15:29

Bij mij werkt de CV inmiddels weer zie posting voor de analyse en de oplossing.

Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: Trouwkoets, op: 2007/03/19 14:35
Trouwkoets

Keer terug naar Techniek