[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Camper bouw Janbenz1 : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 19:16

Camper bouw Janbenz1

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Camper bouw Janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 10 maart 2007, 21:28

Ik heb beloofd dat ik de vorderingen van de bouw van mijn camper zou bijhouden voor de liefhebbers.
Ik heb een Mercedes L407D aangeschaft.
Ex rodekruis bus uit Duitsland, bouwjaar 1982.
Met een 240 motor.
Deze bus deed dienst als radio communicatie wagen, en stond altijd binnen paraat voor noodgevallen.
Deze is een paar keer gebruikt geweest voor oefeningen, maar verder ook niet.
Daarom staat er ook nog maar 17000km op de teller.

Eerst het ik het hele interieur er uit gehaald, dat was degelijk gebouwd van 18mm spaanplaat.:ohmy:
Dat scheelde al bijna 600kg toen dat er uit was.
Ook het plafond er uit gehaald, en alle benodigde draden voor 12volt, en 230volt getrokken.
Dan moet je dus al weten hoe de indeling wordt, want later wordt het een hele klus om er nog draden in te trekken.:S
Dus een paar extra voor onverwachte zaken is geen luxe.:) <br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2007/03/10 20:32

janbenz1

Antwoord:Camper bouw Janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 10 maart 2007, 21:45

De achterdeur is een aluminium roldeur, deze wilde ik behouden, maar was wel een ruimtevreter aan de binnen zijde.
Daar zat nl. de rolbak waar de deur oprolde.
Wanneer het regende lekte het water in de bus, en dat kon ik niet gebruiken.
Een nat bed zit ik niet op te wachten.:blink:
Dus de deur vast gezet, met parkers, alles afgekit, en de rolbak verwijderd.
Geen lekkage, en meer ruimte.:woohoo:
Nu maak ik onder het bed een bagage ruimte, en dus een draaiklep in de achterdeur.

De bus vandaag zo ver mogelijk geissoleerd, dakluik geplaatst, plafond in de cabine geplaatst, een antenne voor de raio er op gezet, en bepaalde gaten die men voor lampen e.d. gebruikt heeft goed afgekit.
De hele caroserie met lijnolie ingespoten, het lekt momenteel overal uit alle gaten.:whistle:
Maar wat uit de grond is gekomen kan er ook weer in terug, toch?:dry:

Dus de eerste vorderingen zijn er al, en langzaam aan probeer ik hem voor de zomer af te krijgen.
Misschien heeft een der leden nog apperatuur liggen die ik kan gebruiken? gasstel of iets dergelijks. Laat het maar horen.

Vorige week nieuwe banden besteld, ja dan ook gelijk maar goed doen.
De oude zijn ook al 25jaar oud, en geven al droogtescheuren.:huh:
Dat riskeer ik liever niet.
Een klapper, en ik kan opnieuw beginnen als het tegen zit.
Sava banden komen er onder, de enige in een redelijke prijsstelling.
€100,00 per stuk, beter dan Continental waar ik dik €300,00 voor moest neertellen, dat ging mij echt te gortig.:S

Ook gisteren een grote scheepshoorn besteld 12 volt en ongeveer 60cm lang, deze wordt op het dak geplaatst, om slechthorenden te laten weten dat ze moeten opschieten met oversteken!:P

Hier nog een paar foto's van het resultaat tot nu toe.
B)

janbenz1

Berichtdoor D!rk » 10 maart 2007, 21:50

Mooi werk Jan.

Heb je nog tijd om je "Prive berichten"te controleren? Ik zoek namelijk nog een WP Cdrom.

Groet

Dirk
D!rk

Berichtdoor janbenz1 » 10 maart 2007, 21:50

De dakisolatie zet ik vast met klips die ik zelf heb gemaakt van isolatie doppen die men in de bouw gebruikt om styropor platen vast te zetten.
Deze heb ik aan de achterzijde ingeboord, zodat de schroefkop is verzonken.
Deze plak ik met montagekit aan de wanden en plafond.
Steenwol er op drukken, de schroef steekt er door, en daar op draai ik weer een dop.
Deze houd het mooi vast.
Ook aan het plafond, dan valt het niet naar beneden.:woohoo:

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 10 maart 2007, 21:52

Het dakluik geplaatst, nu kan ik verder met het plafond in bouwen.
Deze komt er onder spanning in, en rust dan weer op de zijwanden.;)

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 10 maart 2007, 21:56

Dit was het plafond toen ik de bus kreeg.
Ik heb vandaag begin gemaakt met de inbouw van het nieuwe plafond.
Dit is van 3mm gefineerd triplex.
Onder spanning er tussen zetten.Dus op de mm goed afzagen, anders valt het weer naar beneden.:pinch:
Tot nu toe is het nog prima gegaan.:)

Deze fot lukte dus niet.<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2007/03/10 20:59
janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 10 maart 2007, 22:01

Maar zo is tie nu geworden.
Toch best wel netjes dacht ik zo.;)

janbenz1

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 10 maart 2007, 22:03

Hoi Jan,

waar isoleer je de bus dan mee, met glas of steenwol dat op de foto zichtbaar is?? Waarom heb je geen piepschuimplaten gebruikt?? Het nadeel van steen of glas wol is nml dat het vocht opzuigt en het lang vochtig blijft! Als je ziet hoe nat een auto kan zijn in de winter (in een bak van de caddy bv) door temp.verschillen! Daarom heb ik destijds gekozen voor piepschuimplaat van 5 en 3 cm dik. Ook heb ik ventilatie kieren bij plafon en vloer gehouden (niet zichtbaar omdat ik vloerbedekking eroverheen had geplakt!).

Nou ja, hou dan in ieder geval ventilatie openingen om het vocht kwijt te kunnen.

Verder mooi project man, prachtig ik geniet met je mee! Vanaf 1 april heb ik een andere baan te Beetsterzwaag, wip ik natuurlijk wat vaker bij je langs!!

Groetjes aan je vrouw ;)
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor janbenz1 » 10 maart 2007, 22:06

Ook de zijkanten worden goed geissoleert, dit voor de geluiddemping, en temperatuur.:ohmy:
Ja het neemt de resonantie weg uit het metaal, en daardoor heb je minder lawaai van trillingen.
En natuurlijk scheelt het in de warmte en kou.:P
Rot spul om te verwerken, maarals het eenmaal zit is het prima.

Ok achter het dashboardkastje, en in het dashboard, en in de motorruimte wordt alles geissoleert.
Dit doe ik met dat zwarte eierdoos struktuur schuim.
Dit is speciaal voor geluiddemping.:)

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 10 maart 2007, 22:12

Ik zet overal van die ventilatie rondjes in de dak en wandplaten zodat het kan ventileren.
Piepschuim, (de naam zegt het al) piept nogal, en is minder geluiddempend.
Daarom steenwol, dus zorgen dat de bus van binnen droog blijft.
Ook in de winter er mee blijven rijden, zodat het geregeld verwarmd en geventileerd wordt.

Je ziet wel, zo nu en dan komt de arbeidsinspectie ook langs.:P

janbenz1

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 10 maart 2007, 23:21

Jé Jan ziet er goed uit!!!!!

Oh ja??

JAAAAAAAAAA!!

............................
............................

Ik bedoel de arbeidsinspecteur natuurlijk!!
;)
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor MarceldB » 11 maart 2007, 01:49

Mooi project Jan!! Je pakt het goed aan.

Het doet me denken aan de camper die ik in 1996 zelf heb gebouwd op basis van een Ford Transit. Leuke kleus is dat.
MarceldB

Berichtdoor Paul Snip » 11 maart 2007, 01:55

M'n handen beginnen al weer te jeuken...

Mooi project, hoor!!!
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Motormongool » 11 maart 2007, 02:18

Motormongool

Berichtdoor janbenz1 » 11 maart 2007, 22:05

Mijn handen jeuken ook nog van die steenwol.:ohmy: :P :P
Maar het is inderdaad leuk werk, en het rijd als een vorst.
Je zit mooi hoog, en rijd rustig lang s'heren wegen.
Kijkt wat om je heen, en geniet van iedere Benz kilometer.:lol: :silly: :cheer:

De webasto die er zit ingebouwd doet het nog niet, waarschijnlijk is er een zekering gesprongen, maar nergens een zekering hiervoor te vinden.
Waarschijnlijk zit er op de webasto zelf een zekering, dus moet ie eerst worden uitgebouwd.
Ik moet toch de verwarming ventilator ergens anders in bouwen, , en de koelvloeistof vervangen, dus dat komt nog niet eens zo slecht uit.

ps. hier even een tekening van de indeling.

Groet Jan.

Ik kan het bestand hier niet op krijgen.
Het is in exel opgemaakt, en dat kan ik niet hierheen kopieren.:pinch:<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2007/03/11 21:19
janbenz1

Berichtdoor Motormongool » 11 maart 2007, 23:45

Motormongool

Berichtdoor alex240diesel » 12 maart 2007, 20:28

Zeg Jan,

Wanneer denk je klaar te zijn met de camper. Het ziet er in elk geval veel belovend uit. Toch ff een vraagje: Hoe hoog is de Staruimte? Ik zag dat er niet veel ruimte boven het hoofd van de inspectiedienst was.

Ik heb zelf 2jaar geleden een kamper gebouwd op basis van een VW LT en hier kan ik net niet instaan. Maar ja, bn dan ook bija 2m lang. Constructief hebben wij het trouwens bijna het zelfde gedaan. Alleen gebruikte wij polystireen rond om.

Ben toch wel benieuwd naar het resultaat.

Cheers
Alex
alex240diesel

Berichtdoor janbenz1 » 12 maart 2007, 22:02

Hallo,
Motormongool,

Ik zal het nog eens proberen met een zip bestand zoals je zegt.
Ik zal ook eens even met ijzerloo contact opnemen.
Bedankt voor de tip's.:)

Alex,
Ik ben 1.78m en kan er net niet in staan, maar vind het zonde om er een verhoogd dak op te zetten.
Ten eerste gaat de orginaliteit van het model er af, en het is geen stacaravan.:blink:
Farida kan er net wel in staan, zoals je kunt zien op de foto, dus we hebben afgesproken dat zij de afwas doet, want anders krijg ik last van mijn rug.:woohoo: :P

Meestal zit je in de camper , of buiten als het mooi weer is.
Ook zit er een speciale imperiaal op het dak, en deze wil ik ook behouden, dus dat is ook nog een reden.:)

Ik hoop hem voor de zomer klaar te hebben.
Het is nog een hele klus, maar wel mooi werk.
Wat voor polystyreen heb je gebruikt? is dit van dat witte piepschuim?
Isoleert dit het geluid ook goed?
En wat is het voordeel t.o.v. steenwol, is het beter?

Heb je ook foto's van de bouw? elke tip is welkom.
Ik ben een aldoenend lerend wezen, en heb geen ervaring met camper bouw.
Ik heb wel veel van dubbellucht gehaald, maar soms is een bepaalde tip net even de sleutel tot het succes.
:dry:
Heb ik dat niet even mooi omschreven?
Het vloide me zo uit de vingers.:blush: :P

Als je foto's van de bouw hebt, mijn email is,
j.brouwer819@chello.nl
Groet jan. <br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2007/03/12 21:04
janbenz1

Berichtdoor superW123 » 12 maart 2007, 22:11

goed bezig jan......puik bussie:laugh:
superW123

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 12 maart 2007, 23:15

Hoi Jan,

Zoals ik je eerder vertelde had ik er piepschuimplaten in mijn Caddy! Deze gebruikte we ook als Camper en het beviel heel goed! we hebben wel stormen en noodweer mee gemaakt, zonder dat we hier erg in hebben gehad! Dus geluid demping is echt heel goed! In Noorwegen kwamen er mensen in een echte camper op ons af, met de vraag hoe het met ons was? Hoezo vroegen wij met verbazing, waarop ze antwoorde dat de hele camping in rep en roer was geweest ivm enorm noodweer! Wij hebben hier echt niets van gehoord!

Voordeel is echt Jan dat het geen vocht kan opnemen en het makkelijk te verwerken is! Goede isolatie eigenschap en geluiddempend is!

Groeten

Foto Noorwegen is Caddy en je ziet mijn wederhelft, als je goed kijkt nog op bed liggen!! Heel wat km gemaakt in de jaren (50.000 in Noorwegen in 5 keer) en al die tijd hier in geslapen en heel veel leuke reacties gekregen van zeer verbaasde mensen, ha,ha!

JerommekeOhjajoh

Volgende

Keer terug naar Van alles en nog wat....