Beste forumleden,
Zoals jullie kunnen lezen zijn wij de trotse bezitter van een 200T uit 1985. Sinds we haar hebben opgehaald op 8 januari staat de auto lekker in de garage te wachten tot de winter voorbij is.
Wat wil nu het geval? Vorige week vrijdag avond kom ik in de garage en hoor ik iets onregelmatig klepperen. Dat bleek onder de motorkap vandaan te komen en om precies te zijn uit de Stromberg carburateur van ons M102 blok. En voor alle duidelijkheid de auto was op slot en de sleutels zaten niet in het contact maar lagen binnen!!!! Na wat verder luisteren bleek er ook een relais mee te klepperen wat onder de stuurkolom bleek te zitten. Ik heb uiteindelijk het relais afgekoppeld en daarmee was (uiteraard) ook het klepperen van de klep (naar ik aanneem) in de carburateur verleden tijd.
Ondertussen ben ik al zover gekomen dat het relais is geindentificeerd als 001 545 27 05 en het regelt de overtoeren begrenzing en het stationair lopen. Dit relais komt netjes op als het contact aangaat en valt af als het contact uitgezet word. Maar in mijn geval staat het ook dus onregelmatig te klepperen ook als het contact helemaal uit staat.
Het schema waar dit relais op staat heb ik volgens mij ook al gevonden op de W123 werkplaats handboek CDrom en hierbij geplaatst als screenshot. Het gaat om relais N17/1.
Voordat ik nu aanneem dat het slechts een kapot relais is en overga tot het aanschaffen van een nieuw relais (100+ euro) of een gebruikt voor de 1/2 van de prijs vraag ik me af of iemand deze situatie herkent?
Ik vraag me nl af hoe het kan zijn dat er blijkbaar toch een een stroom loopt als het contact uit staat. Betekent dat dat er ergens sluiting is of een contact niet goed afvalt (contactslot?). Afijn hopelijk kunnen jullie wat input geven zodat ik het raadsel van het spookrelais kan oplossen.
Alvast op voorhand hartelijk dank voor jullie input.
Groeten
John
Bericht gewijzigd door: John1965, op: 2007/01/28 12:26
Bericht gewijzigd door: John1965, op: 2007/01/28 12:28<br><br>Bericht gewijzigd door: John1965, op: 2007/01/28 12:29