[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Klimanlage II probleem : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:39

Klimanlage II probleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Klimanlage II probleem

Berichtdoor Kees44 » 12 maart 2007, 23:07

Ik heb sinds januari een 280TE uit 1979 met climate controle. Maar nu blijft de climate controle alleen maar warme lucht blazen. Ik krijg hem niet op een lagere temperatuur. Heeft iemand toevallig dezelfde climate controle en daar ervaring mee? Ik heb namelijk ook het idee dat er onderdelen weg zijn. Bij de temperatuurvoeler in de auto zelf moeten slangen worden aangesloten, maar deze zitten er niet.
Heeft iemand nog onderdelen liggen van zo'n climate controle, dan hoor ik het graag. Of als iemand een idee heeft waar het aan kan liggen hoor ik het ook graag!
Kees44

Antwoord:Klimanlage II probleem

Berichtdoor Paul Snip » 12 maart 2007, 23:22

Waarschijnlijk de "koekoeksklok" oftewel de elektrische kachelkraan defect. Reparatie en/of vervanging is zinloos en verschrikkelijk duur.

Het beste een handbediende kachelkraan ertussen zetten.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Kees44 » 12 maart 2007, 23:34

Dat is toch het gedeelte wat in het motorruim zit?
Een handbediende kachelkraan, kun je die dan bedienen in de auto? Of bedoel je dat er gewoon een kogelkraan tussenkomt en die je bedient in de motorruimte.
Misschien is het dan beter dat ik de hele zaak ombouw naar handbediening met airco. Of misschien ombouwen naar een nieuwer type climatronic? Iemand daar ervaring mee?
Kees44

Berichtdoor Paul Snip » 13 maart 2007, 00:04

Ik heb daar ervaring mee. Als je blower etc wel goed werkt is 't het handigst om een kachelkraan (van bijv een vw golf) in je motorruimte te plaatsen. Deze is met een bowdenkabel te bedienen.

Ik heb dit gedaan door het schuifje wat onder de middelste ronde ventilatieroosters in je dashboard zit (bij een handbediende kachel) te gebruiken. Bij een airco zit daar niks, en kun je dit schuifje met een beetje handigheid alsnog plaatsen.

Je zou ook een draaiknop van een handbediende kachel op je paneel tussen de schakelaars van de achterruitverwarming etc kunnen zetten.

Het komt er op neer dat je een kachelkraan in je motorruimte plaatst en deze via een choke-kabel (bowdenkabel) gaat bedienen. Zo gebeurt dat bij veel meer auto's. En kun je de temperatuur prima regelen.

Ik ga dit systeem nog verder perfectioneren. Er is een bedrijf dat elektrisch bediende kachelkranen levert. (Hek bv, geloof ik) Deze worden aangestuurd door een potmeter. Als ik deze potmeter nu vervang door eentje die weer achter de draaiknop van de klim-anlage past, dan heb ik 't helemaal voor elkaar.
Kost 200 euro.

Een originele kachelkraan kost overigens 1300!!! Plus dat er nog een regelunit achter je dashboard zit die waarschijnlijk ook stuk is.

Succes!!!
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor ikkeweer » 13 maart 2007, 00:13

Paul, mijn kachel doet het prima, maar wil geen koude lucht blazen, ook al staat de draaiknop met de temperatuur in het blauw. Betekent dit dat de mijne ook kapot is?
ikkeweer

Berichtdoor Kees44 » 13 maart 2007, 00:18

Paul, bedankt voor je info!
Weet je overigens hoe je kan controleren of die regeluinit stuk is? Er komt namelijk nog wel geluid uit. Er zit namelijk een klein electro motortje in, die draait nog wel.
Kees44

Berichtdoor Paul Snip » 13 maart 2007, 00:19

Precies...

Het leek me al sterk dat jou kachelkraan nog goed was, Hannah. Die dingen gaan allemaal stuk, helaas.

Is wel irritant dat je geen koude ventilatie kunt gebruiken, hoor. Als je die blower uitzet wordt het al gauw dampig in de auto.

Er moet dus gewoon even een kachelkraan tussen. Als die dingen stuk zijn blijven ze meestal open staan en blazen dus alleen maar warme lucht.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor ikkeweer » 13 maart 2007, 00:27

Klopt inderdaad allemaal Paul, maar in de eerste instantie was ik blij dat het warm werd, nu met de zomer in aantocht...

Maarre, dat gewoon ff een kachelkraan er in zetten is voor mij niet zo gewoon hoor ! Wat moet ik halen en kan ik dat gewoon in een automaterialenzaak krijgen?
ikkeweer

Berichtdoor Kees44 » 13 maart 2007, 00:27

Het liefst zou ik die hele climatronic eruit willen gooien en een handbediende erin willen plaatsen met een airco knopje aan/uit. Redelijk balen dit gebeuren!
Maar goed, moet opgelost worden. Dus ik denk dat ik het op jou manier ga oplossen. Want voor je het weet is het al weer zomer.
Jij hebt een afsluitkraan gebruikt uit een golf? Wat voor golf was dat?
Kees44

Berichtdoor Paul Snip » 13 maart 2007, 01:18

Golf 2 kan prima. Ook een transporter T4 heeft een ideale kraan.

Wat de bediening betreft moet je een beetje inventief zijn.

Hele kachel eruit kan ook. Maar dan moet je ook afscheid van je airco nemen. Of je moet heel toevallig al een donorauto met een handbediende airco kunnen vinden.

Als je goed op onderstaande foto kijkt, zie je de kabel van de kachelbediening hangen.

Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor BenzBaas » 13 maart 2007, 11:07

@kees: als je de kachelkraan openmaakt kun je daar de sleepcontacten proberen te reinigen. Misschien functioneert de boel dan opeens weer. Ik ga dat vandaag ook proberen. Het zit uiterst simplistisch in elkaar, dus goed te doen!

Overiens, nu het buiten weer een graad of 15 is doet mijn climatecontrolle het opeens naar behoren... Ik moet alleen de pakking vervangen.
BenzBaas

Berichtdoor Kees44 » 13 maart 2007, 13:42

@Benzbaas: dat heb ik al geprobeerd, maar zonder succes. Heb jij misschien een foto van wat er aan de temperatuurvoeler vast zit? Volgens mij moet er een slang naar toe, maar die zit er bij mij niet.
Kees44

Berichtdoor BenzBaas » 13 maart 2007, 15:29

@kees44 - ik weet niet wat je bedoelt met 'temperatuurvoeler'? Bedoel je de sensor die bij de rechterspeaker in het dashboard zit?
BenzBaas

Berichtdoor Kees44 » 13 maart 2007, 17:55

@Benzbaas: Ja, precies die temperatuurvoeler die bij de rechter voorspeaker zit.
Kees44

Keer terug naar Techniek