[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Benzine ombouwen naar diesel? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:25

Benzine ombouwen naar diesel?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Benzine ombouwen naar diesel?

Berichtdoor Paul Snip » 15 maart 2007, 01:22

Ik heb een idee!!!

(Rustig in een hoekje gaan zitten wachten tot 't over is, denken jullie..., maar ik wil 't toch delen...)

Smetteloze benzine auto's worden er genoeg aangeboden. De vraag hiernaar is niet zo groot. Een knappe diesel ben je zo kwijt, terwijl de benzine-auto's doorgaans langer te koop staan. Diesels gaan ook voor veel hogere prijzen weg.

Hier op 't forum staan al 2 hele mooie benzine-slurpers te koop. Voor prijzen tussen de 4 en de 5000 euro.

Voor een beetje diesel wordt al snel 7000 euro gevraagd. En dan zijn ze vaak lang niet zo mooi.

In Duitsland zijn de benzine auto's voor nog minder op de kop te tikken. Zo rond de 2000 euro.

Waarom niet eens zo'n ding kopen, en ombouwen naar diesel?

Technisch moet dit mogelijk zijn, volgens mij. Zijn er clubleden die hier ervaring mee hebben???

Wat vindt de RDW ervan? Zolang je 't aantal cilinders maar gelijk houdt, zien ze 't enkel als brandstof verandering, volgens mij.
Wel weer jammer dat Mercedes geen 5 cilinder benzine motoren heeft geleverd, dan. Dan valt een 300D motor al af.

Je hebt dan een smetteloze diesel, met minder dan 100.000km op de klok. geen doorgezeten stoelen etc. Die moet toch wel een paar centen opbrengen, denk ik dan...
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Antwoord:Benzine ombouwen naar diesel?

Berichtdoor Paul Snip » 15 maart 2007, 01:30

http://auto.marktplaats.nl/mercedes-ben ... -1982.html

kijk, hier een dieseltje in hangen...

en dan is ie in een keer dit waard:

http://auto.marktplaats.nl/mercedes-ben ... iesel.html
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 15 maart 2007, 02:53

Er is zeker één lid met een tot diesel omgebouwde benzineversie.

De vraag is alleen of je er zulke hoge prijzen voor kunt vragen, want het is natuurlijk zeer de vraag wat voor dieselmotor er in gaat. Misschien is de carrosserie wel goed, maar de motor staat op punt te begeven. Probeer je koper maar te overtuigen van het levensduur van je motor.

De cardan verschilt per type.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Bemerbenz » 15 maart 2007, 11:12

De benzine uitvoeringen zijn carrosserie technisch vaak in betere staat. Een 200/250 of 280 zijn fijne motoren en doen het prima op benzine (de 250 met zijn Solex is idd een apart geval, maar rijdt weer prima op LPG), wil je goedkoper rond rijden en maak je voldoende kilometers dan is een LPG installatie te overwegen. Zelf rij ik nu een half jaar met een 280/LPG, zou niet anders willen, afgezien van het feit dat je 100 pk meer ter beschikking hebt dan een 300D. Ik begrijp, eerlijk gezegd, niet altijd waarom een diesel zoveel interessanter is dan een benzine. De halve wereld rijdt op benzine.... Je moet je afvragen of de moeite (en euro's) die het kost om een goede benzine motor te vervangen door een dieselmotor opweegt tegen de eventuele voordelen, ik zie ze niet direct. De dieselmotor die gebruikt gaat worden, zal ook niet voor niks zijn. Daarbij gevoegd de aanpassingen van de cardan etc. De brandstofkosten 280/LPG zijn nagenoeg gelijk aan die van een dieselmotor. Als ik zo op de diverse sites kijk heb ik niet het idee dat de diesels nou duurder zijn. Zo ver ik bij de handelaren naar binnen kijk, is altijd de staat van de carrosserie bepalend voor de prijs (Ach, meneer een LPG installatie er in en u rijdt voor niks....) of (Ach, meneer deze diesels doen 1 miljoen en dat beetje roest is zo weggewerkt) Kenners kennen de ins/uits van een diesel vs benzine, maar potentiele klanten vaak niet.
Bemerbenz

Berichtdoor MarceldB » 15 maart 2007, 11:50

Wat zou je zelf trouwens doen als je kunt kiezen uit een orginele diesel of een omgebouwde? Je moet er maar op vertrouwen dat de ombouw goed is gedaan. Dat drukt de prijs dan weer.

Ik zou zelf niet graag een omgebouwde willen kopen.
MarceldB

Berichtdoor Paul Snip » 15 maart 2007, 12:27

Ik zeg ook niet dat benzine-motoren slecht zijn, hoor. Maar feit blijft gewoon dat er meer vraag is naar diesels. Een diesel is gewoon iets betrouwbaarder. En goedkoper in gebruik.
Je moet er dan idd wel een beetje een frisse dieselmotor in hangen.
Voor een goeie 300 diesel stationcar wordt grif 9000 euro betaald.
De overbrenging van 't cardan verschilt idd. Maar de lichte benzine's (4cil) en de lichte diesels (4cil) hebben wel een overbrenging die dicht bij elkaar in de buurt komt.

ach, 't was maar een idee...ik heb er voorlopig toch geen tijd voor.

Een goede dieselmotor met bak koop je overigens voor rond de 1000 euro.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 15 maart 2007, 19:38

Dat is natuurlijk een peuleschil. Willem zal wel even reageren. Dit werd vroeger heel vaak gedaan, hij doet het zelf z'n 240D 3.0. was een benzine met weinig km's in goede staat. Een dieselmotor vinden is deel twee. ik had mazzel met een goede 240D Tausch die nog in de donorauto zat, maar vind zoiets maar es.

Je zult ee gat in je dash moeten maken voor het stat toerental, je kontaktslot overzetten of via aparte schakelaar gloeien, gloeierij relais ed installeren, tellerklok overzetten, uitlaat overzetten of aanpassen.

Als dit alles idd niet netjes gebeurt is het jammer Marcel, maar er zijn weinig redenen waarom zoiets niet goed zou gebeuren.

Zeker een goed idee Paul, maar vind dus maar es een echt goede dieseltuf.
Topasbrauner

Berichtdoor Paul Snip » 15 maart 2007, 21:17

Misschien ga ik nu wel vloeken in de kerk... Maar een 124 motor is ook een optie, natuurlijk. Die zijn een stuk zuiniger. En 't blijft een Mercedes. Is ook al vaker vertoond, geloof ik...
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Mercedennys » 16 maart 2007, 01:31

Paul,

Ja, dit is wel vaker gedaan hoor. Inderdaad, je moet de ombouwing dan echt voor jezelf doen, je waarde van je auto daalt zeker. Hoe overtuig je iemand dat je het goed hebt gedaan, dat het past, dat de ingezette motor zoveel duizend km heeft gelopen etc.

Voor mij is het geruststellende gedachte dat een motorvervanging ooit een optie is om te blijven rijden in mijn W123.

Ik zag ooit een W123 met een zescilinder turbodiesel.

Geen idee hoe het dan moet met het kardan, de aansluiting van de prachtige/krachtige motor aan zo'n oude auto...

Hier een foto van een W123 met een W124 motor.

PS ook W124 motoren hebben tegenwoordig veel kms gedraaid.

Mercedennys

Berichtdoor Mercedennys » 16 maart 2007, 01:32

Volgens mij is dit een CDI motor...<br><br>Bericht gewijzigd door: Mercedennis, op: 2007/03/16 00:33

Mercedennys

Berichtdoor Mercedennys » 16 maart 2007, 01:41

Enne, V8 is helaas geen diesel maar goed, toch een plaatje ervan:

Mercedennys

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto