[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
hard dreunend/slaand geluid bij achterwiel(en) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:55

hard dreunend/slaand geluid bij achterwiel(en)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

hard dreunend/slaand geluid bij achterwiel(en)

Berichtdoor smartie » 19 maart 2007, 11:08

Na een tijdje rijden ontstaat er bij (volgens mij) het linkerachterwiel een slaand/klappend geluid wat evenredig toe/afneemd met de snelheid van de auto. (300TD uit 1980)Het geluid staat los van de koppeling. bij ca. 100 km.p/uur is het nagenoeg oorverdovend en ook duidelijk voelbaar door de hele auto. Bij stapvoets rijden is het een schavend/knarsend geluid. Het vreemde is dat als de auto een paar uren stil staat het geluid weer weg is, totdat ik weer een stuk ga rijden.
Hellupie, wat is dit?! Remmen, cardan, erger?
Alvast bedankt!!
Martijn.
smartie

Antwoord:hard dreunend/slaand geluid bij achterwiel(en)

Berichtdoor Weizengelb » 19 maart 2007, 11:42

Kan een kapotte aandrijfas zijn, voel maar eens goed aan de koppelingen hiervan (op en neer schuiven).
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Antwoord:hard dreunend/slaand geluid bij achterwie

Berichtdoor alex240diesel » 19 maart 2007, 11:56

Ik vermoed inderdaad dat het met je aandrijfassen te maken heeft. Je zegt echter dat het pas na een tijdje rijden is. Kun je aangeven wat je dan al zo gereden hebt, rotonde, verkeerslichten en is het elke keer na de zelfde afstand en weg, of heeft de route die je rijd geen invloed?

Je kan eens kijken wat de staat is van de homokineten. Als deze versleten zijn kunnen zij voor onbalans zorgen.

alex240diesel

Berichtdoor smartie » 19 maart 2007, 12:14

bedank, ik zal eens kijken naar de koppelingen. Ik hoorde zojuist van een vriend dat het ook met een vastgeslagen remschoen van de handrem te maken kan hebben...
smartie

Berichtdoor smartie » 19 maart 2007, 12:23

hoi alex, bedankt voor je reactie. de route heeft geen invloed. stoplichten, bochten, drempels etc. meestal onstaat het na/tijdens een stuk snelweg. en dan wel zo'n hard/slaand geluid, (klinkt als hamer op velg/trommel) dat ik er bang van wordt. vervolgens houdt het aan totdat ik stilsta. als ik een tijdje later weer ga rijden is het weg en steekt het meestal pas weer de kop op bij hogere snelheid. 80-110km/u
smartie

Berichtdoor Wiebren240D » 19 maart 2007, 12:57

Hallo Smartie

ja ik denk ook dat het 1 van de aandrijffaasen is kan haast niet anders.

ja kunt het volgende doen zet de auto op de krik aan de kant waar jij denk dat het meeste lawaai weg komt.

ga je eronder liggen en voel je aan de aandrijf ja in de midden vast pakken of deze ook heen en weer wil hij mag wel iets heen en weer gaan maar niet teveel zit er ruimte op de homokneet.
en je kunt ook voelen als er ruimte op zit als je de as naar voren probeert te draaien en er zit dan ruimte op ga dan maar om een andere as

groeten Wiebren ut Snits tel 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Topasbrauner » 19 maart 2007, 14:28

ik denk dat ook heel goed je remmen kunnen zijn. Ik heb bij de 115 club mensen meegemaakt met vergelijkbaar geluid. De achterremmen bleken totaal verrot en bleven tegen de schijf staan na lang rijden. Door de hitte zette het nog verder uit en liepen de remmen steeds meer aan.

Reviseer je achterremmen maar eens. Maar haal de blokjes er eerst maar eens uit en kijk hoe ze zijn. Aan de schijf zie je vaak ook al genoeg.

Succes job
Topasbrauner

Berichtdoor smartie » 19 maart 2007, 14:57

bedankt voor de goeie tips allen!
op advies van wiebren heb ik de steek assen gechecked. ik kan beide op en neer bewegen, richting cardan en terug. de rechter steekas gaat zover richting het wiel dat deze de trommel(denk ik) raakt. kon het niet zien omdat ik maar half onder kon. het geluid wat ik hoorde(kloing) kwam me bekend voor. Hoeveel mag de úitslag van deze assen zijn? waarschijnlijk is dit dus het euvel en zal ik beide assen vervangen en meteen naar de remmen laten kijken. Al remt de auto erg goed zonder bijgeluiden... btw; iemand enig idee wat deze operatie- steekas +/- gaat kosten?
wederom dank!!
smartie

Berichtdoor Wiebren240D » 19 maart 2007, 19:01

Hallo Smartie

ik zie dat je in Noordholland woont ja waar in NH

als je vlak bij DenHelder woont ga dan even bij Klaas langs heeft denk ik wel 2 gooie assen voor je en hij wil je denk ik ook wel helpen om het klaar te krijgen ja zijn telnr 06-51517084

en als hij je niet of kan helpen wil ik je ook wel helpen maar dan moet het wel mooi weer zijn moet bij mij namelijk buiten gebeuren en wel in Sneek maar er is in PURMEREND ook een doe het zelf garage moet ik even om het telnr zoeken en die man heet van Bernhard en zijn telnr is 0649882890<br><br>Bericht gewijzigd door: wiebren240d, op: 2007/03/19 18:14
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor smartie » 20 maart 2007, 01:34

bedankt voor de tips en aanbod wiebren!
ik woon in amsterdam, maar ben 1 a 2x in de maand in Gauw. (oefenen met band) Vlakbij Snits dus.. ik durf alleen niet meer met mijn wagen zo'n eind te rijden, anders zou ik met mooi weer graag even langsrijden. Ik heb hier in amsterdam een fijne garage die die assen er wel onder kan hangen. Ik moet ze alleen nog even vinden. den helder is net onhandig kwa afstand. ik plaats wel even een zoekertje her en der, wellicht dat ik in de buurt wat vindt. Tenzij je nog een amsterdamse tip voor me hebt :lol:
Bedankt mar wer en groetnis Út amsterdam!!
smartie

Berichtdoor Wiebren240D » 20 maart 2007, 20:31

Hallo Smartie

ja leuk Amsterdam ligt toch om de hoek.

maar als je er andere assen onder zet zet er dan wel een paar onder waar de as hoezen nog goed van zijn ja waar moet je zijn in Amsterdam ik denk zet even een bericht op de onderdeelen lijn heb je zo bericht maar hou de pris wel in de gaaten 1 gooie AS kost om en nabij 90 euro bij Boy in Middelburg liggen denk ik nog wel een paar en wat die man levert is goed weet ik zeker zijn telnr is XXX

Telefoonnummer verwijderd op verzoek. Moderator<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/12/21 23:04
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor benedendijker » 23 maart 2007, 22:42

Hoi Smartie,
Ik heb bijna met zekerheid hetzelde probleem gehad ook met 300TD USA modelbjr.1980.
Ik zeg wel gehad maar eigenlijk is het nooit weggeweest, het probleem stak bij mijn auto de kop na een km. 150, 200 een soort vanbonkend en knoeperend geluid.
Ik heb de aandrijfassen vervangen en de remblokken.
Bij mij is het ook zo dat ik als een snelheid van boven de honderd km/p/u meestal 120 km en dan na een lange autorit op de snelweg.
De laatste keer dat ik het heb gehoord is inmiddels al van oktober geleden ik ben toen van af huis naar schiphol gereden, en hoe vaker ik erover nadenk, kom ik meer bij wiellagers uit, ik zou het anders niet weten.
Wat ik wel ervaren heb dat het alleen voorkomt als de auto zwaar geladen is, en bij hoge snelheden.
Ik weet dat omdat het probleem juist dan de kop opsteekt, ik heb daar vaak met deskundige over gesproken en die vinden het vreemd als ik zeg dat de zowel de remmen als de aandrijfassen vervangen heb.
Ook die mensen denken dan aan wiellagers, maar ik heb nooit verteld dat de auto zwaar geladen is.
Maar wie weet mag het zeggen ik ben er erg nieuwsgierig naar wie met de oplossing komt mag het mij vertellen.
Ik blijf het merkwaardig vinden dat het pas na een lange rit de kop opsteekt, en niet b.v. bij ritjes rondom huis.:S
Voorlopig doe er ik er niets aan, tot het weer de kop opsteekt volgend week ga ik naar Essen een rit van ong. 120 130 km ik moet dan zeker weleens een keer 120km.p/u of meer rijden, het blijft dus even afwachten.

met groeten

Ad Benedendijker
Tot héé houdoe héé<br><br>Bericht gewijzigd door: benedendijker, op: 2007/03/23 21:45
benedendijker

Berichtdoor smartie » 24 maart 2007, 03:03

Het is inderdaad raar dat het gebonk bij kleine ritjes niet opduikt. ik heb er niet zoveel meer mee durfen rijden en nog geen tijd gehad iets aan het euvel te doen, maar bij kleine ritjes bij een max van 90 a 100km/u is er niks aan de hand. raaarrr!! volgend weekend heb ik tijd, ga ik er mee bezig en horen jullie meer.

Groet!
smartie

Berichtdoor benedendijker » 09 apr 2007, 20:03

Hoi Smartie en alle andere technische slimmerds onder ons.
Vorige week ben ik naar Essen gereden en weer terug bij elkaar een kleine 250 km, op de heenweg geen enkel geluid of probleem gehad.
Op de terugweg heb ik het vervelende geluid weer gehoord, een paar km verder een parking op gereden drie of vier minuten stilgestaan, verder gereden en geen geluid meer gehoord.
Het begint op een klopgeest te lijken.
Moet ik toch aan een wiellager gaan denken ?
Weet iemand wat dat voor iets kan zijn?, ik heb ook beide aandrijfassen al vervangen.:S
Erg vervelend als je niet weet waar het vandaan komt en nog vervelender hoe het op te lossen.

Ad(Benedendijker)
benedendijker

Berichtdoor Toontje » 09 apr 2007, 20:24

waren het nieuwe assen heb he vroeger ook gehad en was toen toch een homo keneet wie niet goed was groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor smartie » 09 apr 2007, 21:04

inmiddels lijkt het euvel gevonden???? Na de remmerij achter nagekeken te hebben(in orde op 1 vastzittende remcillinder na)lijkt het vermoedelijk/hoogstwaarschijnlijk toch de linker steekas te zijn. Het probleem was dat het geluid pas na langere tijd de kop op stak. Gisteren tijdens paasritje van 150 km kwam het knoerpende gebonk wederom opzetten. eerst zacht daarna steeds harder, Tegen het lompe aan. brrrrr.. aangekomen op plaats van bestemming samen met schoonpa auto opgekrikt en wielen laten draaien. ja hoor , daar was het geluid. hand aan de linker as tijdens het draaien en ik voelde duidelijk het euvel(knerp/kloink) in de as. Homokineet aan gort?? Blijkbaar zet de boel uit door de wrijving van het rijden waardoor de herrie komt opzetten. Het lijkt wel alsof de as zich, of bij het wiel of bij de cardan, op het moment van de omwenteling zichzelf er uit wil werken. (griezelig wel bedenkend dat er ook nog 150 km. teruggereden moest worden!!) wat het precies is weet ik dus niet, maar opzoek naar een andere as ben ik reeds. Groeten en dank maar weer beste benzgenoten!!
smartie

Berichtdoor jacob2 » 10 apr 2007, 22:58

Hoi Smartie,ga eens bij Leo Kemmer op de Baarsjesweg(vlakbij Surinameplein)langs.
Die kan lezen en schrijven met de W123 en is erg schappelijk met de prijs.
Groeten,Jacob.
jacob2

Berichtdoor Weizengelb » 11 apr 2007, 11:44

Ad, jouw probleem is waarschijnlijk gewoon je uitlaatsysteem dat uitzet door de warmte en dan tegen bv een ophanghaak aantikt.
Een goed warme uitlaat kan wel tot 1 cm in lengte uitzetten.
Alleen bij lange snelle ritten wordt de gehele uitlaat flink warm, vandaar.

kijk maar eens of de uitlaat niet dicht ergens tegenaan hangt.

groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor benedendijker » 09 mei 2007, 21:56

Hoi Weisengelbe en Smartie,
Ik wilde weer even reageren op jullie berichten, ik begin nu langzaamaan een beetje radeloos te worden.
Op de heenweg naar Stuttgart hoorde ik totaal niets, het was bij elkaar een kleine 565 km.
Op de terugweg ben ik wel zo'n tien keer een parkeerplaats op moeten rijden als ik dan een paar minuten stilgestaan heb dan kan ik weer verder zonder dat het geluid zich weer meld.
Wat ik wel vreemd vind is het steeds sneller terugkomt en ook als ik de cruiscontrol gebruik is het eerder dan gebruikelijk terug 60 of 70 km.
De eerste keer dat het zich op de terugweg aandiende was na 180 km.
Vlak voor ik de grens overging trof ik tijdens een stop een lege parkeerplaats die ook nog eens behooorlijk groot was dat een ik paar rondjes kon rijden, het geluid dat ik toen hoorde was duidelijk van de linker homekneet knoeperen.
Wat ik wel heel stom van mezelf vindt is het feit dat ik op die bewuste parkeerplaats alleen maar rechts om heb gereden, een gemiste kans.

WAT IS DIT TOCH VOOR EEN STORING WIE HET WEET MAG HET MIJ VERTELLEN?

Ad(Benedendijker)
benedendijker

Berichtdoor Gusz » 27 mei 2007, 23:35

heb hetzelfde probleem gehad,
na een tijdje rijden een tikkend kloppend geluid,
Door even te stoppen kon ik weer door, soms een uur, soms maar een half uur.

Het was de steekas, nieuwe onder laten zetten en probleem opgelost...

Vaak is een lekke ashoes en slecht smering de oorzaak.

duur maar wel effectief..

groet paul
Gusz

Volgende

Keer terug naar Techniek